Csendes gyilkos elementáris gyorsulással

Sokat ad az elképesztő gyorsulásélményhez, hogy nincsen üvöltő motor, sivító turbó, dörgő kipufogó. Még csak a gumija sem nyikkan, aminek az lehet a nyitja, hogy a két-két első és hátsó kereket külön villanymotor hajtja, hatékonyan beosztva a tapadást. Összességében ártatlan videójátéknak tűnik az egész, pedig a Model 3-nál halálosabb fegyverben csak a budaörsi honvédelmi napon ültem eddig.

4 év vagy 80 ezer kilométer általános garancia jár az autóra, míg 8 év (kilométerkorlátozás nélkül) az akkura és a hajtásra. Tavaly áprilisban nyílt meg Budapesten a magyar bemutatóterem és átadópontForrás: Origo

De milyen, ha nem őrültködni akar az ember vele, hanem közlekedni? A korábbi szörnyű nyilvános villanyautó-töltős tapasztalataim után nem voltam nyugodt, hogy 50 %-on adták át a 3-ast, bár így is volt benne 237 kilométer hatótáv. Két kattintás elég volt a navigáción, és máris el lehetett indulni a túránk iránya, vagyis a kelet felé útba eső Tesla Superchargerhez, ami a fóti Auchan parkolójában van. Ez ugye a Tesla saját töltőhálózata, ahol a tulajok ingyen tölthetnek nagyteljesítményű oszlopokon.

Elég lapos és jó nagy az utastér az autó méreteihez képest, az üvegtető is javít a térérzeten. A Long Range szériatartozéka az elektromos első ülésállítás, még a hátsók is fűthetőek, míg a dupla erősítős hifi 14 hangszórón és egy mélynyomón szólal megForrás: Origo

Ez az ültei modell egyébként átalakulóban van, hamarosan már csak az első tulajoknak lesz ingyenes, aki használtan vesz Teslát, nagyjából 3-4 ezer forintért tölthet majd 20-ról 80%-ra. Ez nagyjából 2,5 liter/100 km-es, jelképes üzemanyagköltségnek felel majd meg. Ilyen Superchargerből egyébként 7 darab található itthon, szépen elszórva az országban a főbb autópályák mentén, de világszerte 16 000 darab működik, és a számuk folyamatosan nő – ebbe sokat fektet be a gyártó.

Játékkal is telhet az idő a töltés alatt

Ahogy közeledtünk a célhoz, az autó kiírta, hogy előkészíti (melegíti) az akksikat a gyorsabb töltés érdekében. Átgondolt a Tesla rendszere, az egyszer biztos. A szorongásom gyorsan oldódott, mikor megérkeztünk, és a 8 „kútból" csak egy volt foglalt, a csatlakozót közelítve pedig automatikusan felnyílt a fedél. Három másodpercen belül már zölden pulzálva jelezte, hogy a töltés elindult. Bent a képernyőn pedig azt láttam, hogy 750 km/órát mutat a töltésjelző – nagyon logikus ez így.

Gyors, egyszerű, kellemes a töltés, egy mosdó és kávészünet alatt 250-300 km-t tudunk az autóba tölteniForrás: Origo

Végre nem kell kWh-kat meg más badarságokat számolgatni, és könnyen látható, hogy nagyjából 15 perc alatt meglesz a 90%, afelett pedig már lassulni fog a töltés. Aztán kiderült, hogy a 15 perc pihenő nem lesz elég, de csak azért, mert a gyerekek megtalálták a menüben az autós játékot, amit a kormánnyal és az igazi gázzal-fékkel kell irányítani. Elképesztően szórakoztató, igazi teslás marhaság.

Ha a gyerekek ráakadnak az autós játékra, akkor a töltés simán tarthat egy óráig isForrás: Origo

Persze ezután a teszthét során nem egy estét kellett a gyerekekkel játszva a kocsiban üldögélnem. Még lököttebb ötlet a fingópárna, ami a kormány gombját lenyomva a kiválasztott ülés felől küld egy szellentéshangot. Ez egyszer jó poén, de csodálkoznék, ha valaki rendszeresen használná. Tölteni egyébként bárhol könnyen lehet a Teslát, sima CCS-csatlakozója az e-mobi és az Ionity-hálózaton is használható, de otthon bedugva is működik - sima fali konnektorból 25 km/órával tudtam tölteni.

Tényleg elvezeti magát?

Tehát a vártnál sokkal könnyebben, természetesebben ment a töltés, és a kijelző 450 kilométer megtehető utat mutatott 95 % töltöttség mellett. Ez elegendő lesz bőven, nyugodt szívvel indultunk útnak. Autópályán újabb kellemes meglepetés, hogy 100 km/h felett nem esik drasztikusan a hatótáv. 120 körül van az ideális sebesség, de a 130-140-et is lehet tartani, itt nagyjából 20%-kal fog többet fogyasztani. Hangja továbbra sincs, csak a szél susog halkan, és ezt tudja egészen 230 felettig.

WLTP-számítás alapján 560 kilométeres a Long Range hatótávja. Ötféle színben, 18 vagy 19 colos felnivel rendelhetőForrás: Origo

De mi újság az önvezetéssel? A valódi Autopilot egy szoftver, ami a mi autónkban nem volt benne, de Magyarországon egyébként sem lehet teljes mértékben kihasználni, bár állítólag tud sávot váltani és a navi alapján a cél felé tartani, autópálya lehajtókon önállóan lekanyarodni. Az alapváltozat egy 8 kamerát és még 4 ultrahangos szenzort használó sávtartó rendszer és adaptív tempomat rendszer, ami így is nagyon kényelmes. Állóra is tud fékezni, ügyesen látja a környezetét.

Így állítható a részleges önvezetés. A kijelzőn természetesen nagyon jól lehet netezni is, de van karaoke program vagy pukipárna trükk is. Kandalló lángjai is loboghatnak rajta, a hangszóróból tűzropogássalForrás: Origo

Ezt folyamatosan figyelemmel lehet kísérni a kijelzőn, megkülönböztet autót, furgont, teherautót, biciklist, motorost, gyalogost, szóval elég okos. A sok korábbi tulaj, akik aludtak, olvastak és ezt le is videózták, a legújabb frissítéssel nem fognak sokra menni, mert az autó már nagyon szigorúan veszi, hogy a kormányt fogni kell. Ha nem fogod, rád szól, ha továbbra sem fogod, megáll az út szélén, és nem engedi újra bekapcsolni a rendszert. Nyilván nem akar több balesetet és pereskedést a gyár.

Fókuszban a minőség és a biztonság

Ilyen kedvező benyomások után tőlem akár wartburgos illesztési hézagok is lehetnének, azok sem érdekelnének, de egyébként nincsenek. A rosszmájú, minőségre vonatkozó kritikákhoz két helyen találtam muníciót. A csomagtér belső borítása elképesztően igénytelen, és a vezetőoldali A-oszlopnál a műanyagborítás el is vált, így ott bő egy centis rés éktelenkedik. Ennyi az összes probléma, ezeket leszámítva ez egy normálisan megépített, burkolt és fényezett gépjármű.

Itt elvált a burkolat. Gondolom, a szakszervizben visszapattintják 10 perc alattForrás: Origo

Nem tudja azt, amit (nálunk) hasonló áron a prémiumgyártók tudnak minőségérzetben, de nem is vállalhatatlan valójában sehol. Kevés szó esik viszont arról, hogy a lenyűgöző helykínálat és a komoly hatótáv mellett a Tesla az egyik legbiztonságosabb autó, elképesztően jó európai törésteszt eredménnyel (utasvédelem: 96%). A lítium-ion akku kigyulladása csak néhányszor esett meg a múltban a márkánál, azóta már ezen a téren is fejlesztettek, kiküszöbölve a problémát.

Akárcsak a Mercedesekben, a jobboldali bajuszkapcsolóból lett a "váltókar", a végét benyomva parkolóállássalForrás: Origo

A Tesla sok szempontból olyan, mint az Iphone. Az Apple első telefonja a sok billentyűs modell után űrtechnológia volt: két ujjal lehetett a fotókat nagyítani és semmihez sem volt hasonlítható a dizájn. Nem volt tökéletes, de pár generációval később elég közel került hozzá. A Model 3 tulajdonképpen egy Iphone 4: már van mögötte tapasztalat, de még az evolúció elején jár. Alig van rajta gomb, jó pár évig naprakészen tartható a frissítésekkel, és azokkal komplett új funkciók is költözhetnek bele.

Átmenetileg szünetel rá az állami támogatás

Ám a Teslában sem tudtam elhessegetni azt az érzést, amit a mobilommal kapcsolatban sokszor érzek: túl sokat tud rólam. Megfelelő informatikai háttérrel elvileg távolról azt is mondhatnák az autómnak, hogy állj, vagy irány egy megadott cím, én meg rángathatom a kormányt, de hiába. Ilyen utópisztikus gondolataim voltak, főleg, amikor vége felé közeledett a teszt, és nem nagyon akaródzott visszavinni az autót. Persze aztán eljött az a reggel is, amikor a Model 3 hazatért az importőrhöz.

Természetesen LED-es a fényszóró és a ködlámpa, a német prémiummárkákhoz képest elég gazdag a felszereltség. És áramvonalas is Tesla (0,23-as cW érték), a gyári fogyasztása 16 kWh/100 kmForrás: Origo

Itthon a Teslounge a finanszírozási partner, szalonjában be lehet ülni az autókba. A 20 millió forint alatti modellek januártól másfél millió forintos állami támogatással, jó áron voltak hazavihetők, de most szünetel a szubvenció – kíváncsian várjuk a folytatást. Most a Standard Range Plus 18,16, míg a Long Range AWD 21,76 millió forintba kerül. Teljes értékű alternatíva nincs másik a szegmensben, vagy elektromos SUV-ok, vagy plug-in hibrid középkategóriás limuzinok jöhetnek szóba helyette.

Még a nagy, 75 kWh-s akkuval is belefért az állami támogatású elektromos autók körébe, de egyelőre szünetel a program, a koronavírus miatt ki tudja, meddig. De rendelni most is lehet a Tesla magyar lízingpartnerénél, a kiszállítások folyamatosakForrás: Origo

A Tesla kínálatának legkisebb modellje, illetve a vele járó csomag lenyűgözött: az óvatos távolságtartásom leomlott, és megtértem. Okos, gyors, vonzó autó, a nagy hatótáv saját töltőhálózattal kombinálva valódi gyógyír a kétségekre. Szerintem 5-10 éven belül olyan lesz elektromos autó nélkül élni, mint ma okostelefon nélkül. Megoldható, de nem biztos, hogy érdemes. A gyerekeim azóta berregés helyett huhogva tologatják a kisautókat otthon a szőnyegen. Mi ez, ha nem forradalom?