Angol luxuslimuzinhoz illően síri csendben siklik az úton, de 635 lóerejével és elképesztő futóművével bármikor szétcsaphat a sportkocsik között. Tömve van high-tech megoldásokkal, miközben rájátszik az ódon hangulatra. Sok ellentmondást hordoz az új Flying Spur, amely talán az egyik utolsó 12 hengeres óriás, és még egy Audi A8-at is kommersznek láttat. Útra keltünk a 80 milliós csodával.

Fényűzés és pompa – definiálja a luxust a Magyar értelmező kéziszótár, de nézzük inkább a kevésbé egyértelmű luxuscikk szót: nem feltétlenül szükséges, illetve különlegesen finom árucikk. Drágán, tegyük hozzá. Aki nem engedhet meg magának ilyesmit, az is találkozhat jó néhánnyal, például a topmodellekkel hívogató reklámokban, a bevásárlóközpontok csillogó butikjaiban vagy akár – ízetlen szendvicset majszolva – a repülőgépek fedélzetén az ülészsebbe tűzött vásárlómagazinokban.

Így kell a fellegekben járni: új (MSB) platformra épül és ez előzőnél sokkal látványosabb karosszériát kapott a Flying Spur. Galériához kattintson a képre!Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ám hiába minden illúzió, a Gucci, Prada és Rolex egyre inkább a feltörekvő középosztály drága, de elérhető státusszimbóluma. Az igazi „különösen finom árucikk" Patek Philippe vagy Breguet órát, Hermés, Clive Christian és Annick Goutal parfümöt, Tiffany & Co, Harry Winston, urambocsá Graff ékszert, Dom Pérignon vagy Armand de Brignac pezsgőt jelent. Ezeket nemcsak sajátosságaik és minőségük teszi luxusholmivá,  hanem a mellbevágó árukból adódó közös tulajdonságuk: az exkluzivitás.

Még véletlenül sem akar apró, törékeny autónak látszani - a far tagolása is sejteti a kétméteres szélességetFotó: Csudai Sándor - Origo

Méregdrága, de aligha jön szembe másik az úton

Ezek a gondolatok kavarogtak a fejemben az első kilométereken a Bentley Flying Spur kormánya mögött. Előtte vesztemre belenéztem a First Edition tesztautó gondosan laminált adatlapjába, ahol a nem éppen banális tételekből álló extralista végén 230 370 eurós summát láttam. Vagyis aktuális árfolyamon számolva, de az egyes országok forgalombahelyezési költségei közötti különbségekre angol úr módjára legyintve 82,5 millió forinttal kanyarodunk ki a szalon parkolójából.

Szimpatikusabb választás, plusz szebb és sportosabb, mint egy luxus-SUV, például Bentley BentaygaFotó: Csudai Sándor - Origo

Feleennyiért a német luxuslimuzin-trió egyik tagjában is falhatnánk a kilométereket,  nem sokkal mostohább körülmények között, ám ott simán fennállhatna a veszély, hogy mondjuk egy másik Audi A8 érkezik szembe az úton. Ez itt viszont egy valódi kékvérű limuzin, minimum Patek Philippe négy keréken, dúsgazdagok számára - közülük is főleg olyanoknak, akik nem harsány szupersportkocsikkal akarják mutogatni magukat a plebsnek, hanem szűkebb körben élvezik az ínyenc szolgáltatásokat.

A legnemesebb bőrborítás, faberakások és fémek, de már digitális műszerfallal és középső kijelzővel, millió szolgáltatássalFotó: Csudai Sándor - Origo

Jól érzékelteti a szemléletet, hogy a manufakturális körülmények közt készülő Bentley-k utasterét északi országok legelőin tanyázó tehenek bőrével vonják be, mert azokat nem lyuggatja ki a sok, amúgy nálunk is őshonos marhabögöly (Tabanus bovinus). Hasonló aprólékossággal, feltételezem, kerek erdők közepéből termelik ki az utastér csodálatos faberakásait is, de persze említhetnénk a töménytelen alu- és krómdíszítést, vagy a penthouse-lakás nappalijába illő, vaskos szőnyegeket is.

Lényegtelen, hogy lép-e ki rajta levegő, de gyönyörű részlet. 80 millióért elképesztő összeszerelési minőség és fényezés is járFotó: Csudai Sándor - Origo

Kiemelkedik a távolban egy karcsú embléma

Maga a karosszéria is megér egy misét, de előtte még ki kell térünk arra, hogy a Flying Spur széria (kezdetben Continental nemesi előnévvel) az elmúlt másfél évtizedben a kisebbik limuzint jelölte a márkánál. Ez persze nem Jetta-méretet, hanem tekintélyes, 5,3 méteres limuzint jelent, az elődökhöz képest megváltozott arányokkal: 13 centivel előrébb tolták az első tengelyt,  ami a rövid túllógással nyúlánk sziluettet ad, és a hátsó kerekek feletti domborítások is hangsúlyozzák a sportosságot.

Sejthető, hogy nem hétköznapi motor dohog a hatalmas hűtőmaszk mögött. Jó eséllyel ebből is lesz majd később négyliteres, V8-as alapmodellFotó: Csudai Sándor - Origo

Farát a határozott, szögletes lámpák határozzák meg, konzervatívabb ízt adva, mint a rokon kupék és kabriók (Continental GT és GTC) ovális egységei, márpedig alighanem ez lesz az a rész, amit a többi autós leggyakrabban lát majd a Flying Spurból. A legszebb nézetét kétségtelenül szemből nyújtja, mindenekelőtt az irdatlanul széles, tyúkháló helyett ezúttal művészien kidolgozott, függőleges fémpengékkel tagolt hűtőrács jóvoltából (természetesen a „katedrális" burkolata is választható).

A First Edition logója mellett klasszikus kerek szellőző, amit hideg fémkarral lehet irányítani. Lenyűgöző, több évtizede változatlan részletekFotó: Csudai Sándor - Origo

Egy ideje már azon kísérletezik a Bentley, hogyan szabadulhatna meg az ikerfényszóróktól, néha olyan groteszk tévutakon járva, mint az EXP 9 F tanulmány, de mostanra beérett a munka gyümölcse, gyönyörűek a Flying Spur LED-Matrix szimpla körlámpái. Lenyűgöző a megújult Flying B hűtőfigura is,  amelyet baloldalon 11, jobbon pedig 10 rugó tart, és az egész akár a hátsó ülésről is gombnyomásra felemelhető vagy lesüllyeszthető, ezzel hosszas szórakozást kínálva az alkalmi utasoknak.

Új figura: a márka fennállásának 100. évfordulójára készített tanulmányautóról vették át a Flying B hűtődísztFotó: Csudai Sándor - Origo

Sofőrös autó is lehet, ha a tulaj úgy óhajtja

A Lexus LS-ek japán kézműves hagyományaiból eredő díszítései is elbújhatnak ahhoz képest, amilyen pazar (tesztautónk esetében elöl és hátul eltérő) borítás fedi itt az ajtókat, vagy amilyen bőrkárpit feszül a hűthető-fűthető, bakelitgolyós masszázzsal dögönyöző üléseken. Egyetlen gombnyomásra körben el tudják sötétítetni a rolók a hátsó traktust, koncertteremi hangzással tölti be a teret a 19 hangszórós hifi, a dupla falú üvegezés és a légrugózás távoli filmmé mérsékli a külvilág rohanását.

A masszázsfotelek rombuszmintás kárpitja is minden, csak nem szokványosFotó: Csudai Sándor - Origo

Aki tényleg sofőrös autónak akarja tartani a Bentley-t, italhűtőt, két óriási kijelzőt és milliónyi más hívságot is rendelhet hátra, egy fontos dolog azonban nem szerepel a listán: a nyújtott karosszéria. Félreértés ne essék, 3,2 méteres tengelytáv mellett remekül el lehet itt férni,  sőt, a két különálló fotel támlája is dönthető (előrecsúszó ülőlap mellett) a nehéz munkanap vagy parti utáni lazításhoz, de ez néhány nagyfőnöknek kevés lesz: rendes nyugágyat szeretnének a kocsiba, felhajtható lábtartóval.

Fejedelmi kényelem hátul is, ebben négy főnek sem lehet megerőltető egy Budapest-Stuttgart táv. De igazi sofőrös limuzin a nyújtott változatból lehetneFotó: Csudai Sándor - Origo

Szóval, amint lefutott a First Edition bevezető széria, kénytelen lesz a crew-i gyártó toldalékot képezni, annál is inkább, mert a Flying Spur lesz a márka mindenese: a kolosszális Mulsanne luxuslimuzin gyártása leállt, és egyelőre nincs utódja. Másfelől viszont világosan látszik, hogy olyan gyártulajdonosokban, arisztokratákban, sejkekben és oligarchákban határozták meg a célcsoportot, akik nem (csak) sofőrös autóval járnak, hanem maguk is vezetnek. Mert úgy jó nekik!

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!