Így nem károsodik az autó, ha csak ritkán használjuk

új parkolási rend, VII. kerület, autók, bicikli, forgalom, felfestés
Vágólapra másolva!
A koronavírus-járvány és a kijárási korlátozás miatt szinte mindenki kevesebbet indul útnak, sőt, jó pár autó már hetek óta mozdulatlanul ácsorog a parkolóhelyén, vagy jobb esetben a garázsban. Azért ilyenkor is ajánlott néhány praktikával óvni az állapotukat, mert később többek között az E10 benzin, a lapos téli gumi és a kasztni üregeiben lévő útszóró só is okozhat kellemetlen meglepetéseket.
Vágólapra másolva!
Sok autó hetek óta egy helyben állva várja gazdáját Fotó: Origo

Mostanság a városokban járva sok helyen látni poros, láthatóan régóta álló autókat. A nemrég még napi használatban lévő kocsik a járványhelyzet és a kijárási korlátozás miatt napokon vagy akár heteken át mozdulatlanul vesztegelnek az utcán vagy garázsban, ami azért baj, mert az emberekhez hasonlóan

megsínylik a tartós mozgáshiányt.

Ahhoz, hogy az autó azonnal rendelkezésünkre álljon, amikor az élet majd visszatér a rendes kerékvágásba, érdemes ilyenkor is gondját viselni. De a bármikor bevethető saját autó a járvány idején is hatalmas kincs, ugyanis sokkal kisebb fertőzésveszéllyel juthatunk el vele A-ból B-be, mint tömegközlekedéssel vagy közösségi autóval.

Néha járassuk meg az autót

Egy-kéthetente akkor is járassuk meg az autót, ha amúgy nem akartunk menni vele sehová, mert így óvhatjuk meg legkönnyebben az állapotát. Ezzel

megelőzhetjük a féktárcsák, fékek dugattyúinak rozsdásodását, a futóműalkatrészek, csapágyak beállását, a gumik kockára préselődését, az akkumulátor lemerülését,

és az sem árt, ha kering a motorban az olaj és a hűtőfolyadék. A mozgástól, lötykölődéstől az esetlegesen a karosszériában maradt csapadék is távozhat az erre kialakított lyukakon keresztül.

Néha meg kell mozgatni az autót, szinte minden alkatrésze meghálálja, ha használják Fotó: Magócsi Márton [origo]

Ne csak pár kilométert menjünk, hanem legalább fél órát az akkumulátor töltése és a kipufogóban lecsapódott kondenzvíz elpárolgása miatt, ami csak üzemmeleg csövekben fog megvalósulni. Ha nem párologtatjuk el a korróziót okozó folyadékot, akkor a kipufogódob egy idő után belülről fog átrozsdásodni.

Menet közben kapcsoljuk be a klímát,

hogy a rendszer tömítései kapjanak kenést, és később ne eresszenek. Érdemes a műszerfali kapcsolókat, az ablakokat és a zárakat is kipróbálni, a lényeg, hogy mozogjanak, kapjanak egy kis kenést, és ne szoruljanak be.

Tárolás

Lehetőleg kiengedett kézifékkel, sebességbe rakott váltóval tároljuk az autót, sík felületen. A legtöbb autó sajnos nem garázsban pihen, ezért ki van téve az időjárás viszontagságainak. Aki kénytelen közterületen parkolni, igyekezzen olyan helyet választani, ahol a talajból érkező pára nem tehet kárt az autóban, vagyis

részesítsük előnyben az aszfaltozott, betonozott helyeket a füves, földesek helyett.

Ha csak utóbbiak állnak rendelkezésre, érdemes egy PVC szőnyeget leteríteni az autó alá, ha tartós pihentetésben gondolkodunk.

A legjobb megoldás autótárolásra egy száraz, fűtött mélygarázs Forrás: Vodafone

Bár meleg, napos időben sokat számít az a pár fok, amit árnyékban állva nyerünk, rendszeresen

fa alatt parkolni mégsem az igazi:

az ágakról lehulló gyanta, termés vagy a fent tanyázó madarak ürüléke elcsúfítja, rosszabb esetben kimarja a fényezést, viharban pedig ágas eshetnek az autónkra.

Ma már nem annyira elterjedt a ponyvával történő letakarás, de ez is megoldás lehet a külső behatások ellen.

A ponyva véd a csapadék és a szennyeződés ellen, de karcolhatja a fényezést és ha nem szellőzik, bent tarthatja a párát, ami rozsdásodást idézhet elő Forrás: Origo

Ha ezt választjuk, ügyeljünk arra, hogy

a ponyva anyaga képes legyen szellőzni,

máskülönben a beragadó pára miatt többet árthatunk az autónak, mintha le sem takarnánk. A szél által mozgatott ponyva az alá került finom porszemcsékkel olyan hatást is képes előidézni, mintha csiszolópapírral dörzsölnénk a fényezést. Éppen ezért puha anyagú ponyvát válasszunk.

Az utasteret se hanyagoljuk el

A tiszta, száraz belsőben nehezebben szaporodnak a baktériumok, és a kellemetlen szagok képződésétől sem kell tartani Forrás: Leaseplan

Takarókkal érdemes az üléseket, műszerfalat letakarni, a szélvédő mögé pedig fényvisszaverőt tenni, ami véd a káros UV-sugárzás és a hő ellen.

A gumitömítéseket szilikonnal vagy glicerines ronggyal töröljük át, hogy tartósan rugalmasak maradjanak.

Habár a magára hagyott autóban néhány nap alatt elpusztul a koronavírus, egyéb baktériumok és gombák számára tökéletes szaporodási környezetet teremt a fülledt, nedves, piszkos környezet. Ezért mielőtt leállítanánk autónkat, tisztítsuk és szárítsuk meg a belső felületeket.

Ha biztonságos, zárt helyen hagytuk a kocsit, hagyjuk résnyira nyitva az ablakokat, hogy szellőzhessen az utastér Forrás: Toyota

Szabaduljunk meg a rongyoktól, vizes palackoktól, használt zsebkendőktől, ételmaradékoktól, és porszívózzuk ki az utasteret. Az utastérbe tett, tálba öntött

szódabikarbónával meg lehet kötni az autóba bekerülő nedvességet.

Akinek van garázsa, megteheti, hogy résnyire leengedi az ablakokat a szellőzés végett, de ekkor időről időre ellenőrizni kell, hogy nem költöztek-e be hívatlan vendégek (rovarok, kisebb emlősök) a tudtunk nélkül.

Harc a rozsda ellen

Leállítás előtt érdemes gőzborotvával megtisztítani a kasztnit, különös tekintettel a kerékdobokra, ahol a hátsó részeken megragad a szennyeződés, és később korróziót okoz. A modern gépi mosók már alig karcolnak, és vannak egyéb előnyeik is: megszárítják a karosszériát, felárért pedig két fontos szolgáltatást is nyújtanak, a forró viaszos kezelést és az alvázmosást.

Utóbbi azért fontos, mert eltávolítja a télen az autóra rakódott sót.

A kerékdobok eldugott helyein lerakódott szennyeződést távolítsuk el gőzborotvával Forrás: Photononstop/Patrick Renice

A polírozás eltünteti a fényezésbe begyógyult kormot és port, de konzerváláshoz egy sima vakszolás is elég. Utóbbi önmagában is ad némi ragyogást, és ami a legfontosabb, védőréteget képez a lakkon. Apró szemcseszerkezete beépül a fényezés apró karcaiba, és hónapokon át képes taszítani a port, koszt és latyakot, ráadásul a fakulást okozó UV-sugarak ellen is véd.

A polírozás és a vakszolás nem csak fényesít, de is védi is a fényezést, mert eltűnnek az apró rések, karcolások Forrás: DPA/AFP/Armin Weigel

Tavaszra könnyen ki tudnak virágozni a kőfelverődések és más sérülések. Ezeket házilag és autókozmetikában is ki lehet javíttatni, a nagyobb, de

felületi rozsdára pedig megoldás a folyadékos passziválás:

ilyenkor a foszforsavval reakcióba lép a vas-oxid, azaz a rozsda, és kemény vas-foszfát jön létre a lemezeken, utána pedig jöhet egy kis festék rá. Műszaki vizsgán nem tolerálják a rozsdát, és bár a mostani járványügyi vészhelyzetben lejárt műszakival is szabad közlekedni, nem érdemes sokáig halogatni a javítást.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra!