Így bírja a gyűrődést egy pesti taxi - Ford Mondeo 1.6 TDCi használtteszt

Ford Mondeo taxi használtteszt
Új a kormány és a váltómarkolat, a műszerfal szinte karcmentes, minden kijelző hibátlan és működik. A kormányról vezérelhető tempomat gyári extra volt
Vágólapra másolva!
Külföldi céges autóból lett budapesti munkaeszköz ez a lassan kilencéves Mondeo kombi. Megnéztük, milyen állapotban van 335 ezer kilométer után, hogyan muzsikál zömmel városi üzemben a legkisebb dízelmotor, és melyek voltak a karbantartás mesterfogásai.
Vágólapra másolva!

A 2011-es gyártású, belépő Trend komfortszintű, szerényen extrázott (metálfény, alufelni, tempomat, hangvezérlés) Mondeo IV. kombi négyéves koráig Franciaországban futott céges autóként. Rendszeresen, átlagosan 15 ezer kilométerenként elvégezte (és dokumentálta is) a flottakezelő az előírt karbantartásokat, ezeken felül az évek során semmilyen komoly hiba nem adódott, és szerencsére a törést is megúszta a Ford.

Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt

Valós 163 ezer km-rel az órájában, 2015-ben érkezett Magyarországra szinte újszerű állapotban; ráadásul, amint a papírokból kiderült, 147 ezer km-nél a teljes vezérlést is cserélték, valamint feltöltötték gázzal a légkondit. Első hazai tulajdonosa, László munkaeszköznek vásárolta: a budapesti taxirendeletben előírt arculati átalakítás és a taxiüzemhez szükséges kellékek beszerelése után

a Mondeo sikeresen vette az esztétikai minősítést és az emelt szintű műszaki vizsgát.

Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt

Tilos spórolni a karbantartáson

Azóta rendületlenül fut a fővárosban, 90%-ban nappalos műszakban, számlálója már 335 ezernél jár. László eleve úgy kalkulált, hogy tíz éves koráig (a taxis korhatárig) megtartja a kombit, ezért a karbantartáson nem spórol. 10 ezer kilométerenként cseréli a motorolajat, kizárólag gyári kenőanyagokat és szűrőket használ, prémium gázolajat tankol, a cserélendő alkatrészeknél pedig utángyártott, de jó minőségű termékeket vásárol.

Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt

A hibalista nem hosszú, 270 ezernél ismét vezérlést, 289 ezernél kettős tömegű lendkereket cseréltek (ekkor új kuplungot és szimmeringeket is kapott a Mondeo),

292 ezernél pedig megadta magát a két első toronycsapágy

– ez utóbbi típushiba, és itt nem érdemes spórolni a drága gyári alkatrészen, mert az a legtartósabb. A futómű meglepően jól bírja a rossz utakat, 310 ezer után kellett gömbfejeket és stabilizátorokat cserélni, kicsivel korábban pedig két hátsó lengéscsillapítót.

Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt

A Mondeo elektromos rendszere általánosságban megbízható, de a generátornál jellemző hiba, hogy megszűnhet a töltés, amit a szénkefék és a forgórész futógyűrűinek kopása okoz – a javítás nem drága. A nyolcéves autón korróziónak nyoma sincs, némi felületi rozsda csak alul, a lemezből préselt első segédkereten fedezhető fel. A sárga „taxifólia" védi a fényezést, ez eladáskor kamatozhat, mert a városi élet nyomai (karcok, húzások) nem látszanak majd.

Ismertek a Mondeo gyenge pontjai

Örvendetes, hogy a fényszórók műanyag burái nem sárgultak és mattultak be, igaz, a H7-es halogének fénye lehetne erősebb. Az ajtók könnyen nyílnak és csukódnak, egyiknél sincs lógás,

a hátsó ajtó zárja azonban adhat okot bosszúságra.

Ha a mikrokapcsolóval vezérelt elektromos zárban eltörik egy apró alkatrész, kívülről nem nyitható. A profi mondeósok erre találták ki azt a bowdenes vészmegoldást, amit László is beépített, így belülről bármikor kinyithatja a zárva maradt ajtót.

Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt

Az utastér elemein, burkolatain alig látszanak az eltelt évek (pedig taxiként fokozott az igénybevétel), zörgést sehonnan nem hallottunk. Jó minőségű, vastag, kellemes anyagú huzat védi a kárpitot, az ülések kényelmesek, a vezetőé sincs kiülve, deformálódva, az eltört deréktámasz azonban Mondeo-betegség. Csúnyán megkopott a kormány és a váltókar bőrbevonata, ezért László nemrég bontóból vett szép állapotú volánt és váltómarkolatot.

Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt

A bal oldali bajuszkapcsolónál a fénykürt akadó pontja gyenge, villantásból könnyen átugrik távfényre (ez eleve konstrukciós baki, hogy nem fordított a működés),

és nappal nem mindig látható jól a műszerfalon világító kék jelzés.

De az utastér után nézzünk be a gépházba! Ott esetünkben a legkisebb, 1,6-os, közös nyomócsöves dízelmotor dolgozik, 115 lóerővel és 270 Nm nyomatékkal. Alapjáraton csak finoman rezonál, a hangja hidegen sem zavaró.

Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt

Meglepően jó az átlagfogyasztás

Előny, hogy - a kétliteres TDCi-vel szemben - itt egyszerű a részecskeszűrő (DPF) öntisztító folyamata: a rendszer segédberendezések nélkül, csupán az üzemanyag befecskendezési idejének megváltoztatásával elért magasabb hőfokon üzemel. A kis motor városban elegendő dinamikát kölcsönöz, az autó hegyvidéki utakon, akár teljes terheléssel sem erőtlen, és bírja a tartós autópályázást is: hatodikban 130-nál 2400/perc a fordulatszám.

Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt

100 km/h fölött a gázra lépve már feltűnik a lóerők hiánya,

ilyenkor nincs hátba vágó gyorsulás, az előzéseket „meg kell tervezni". De nézzük az érem másik oldalát: az eddig mért vegyes fogyasztás 6,1 l/100 km, ami jelentős részben városi használattal jött ki. A tágas utas- és csomagtér mellett szintén Mondeo-erény a menetkomfort: közvetlen a kormányzás, finom a rugózás, kényelmes a futás, csak kimondottan nagy zökkenőknél puffan nagyot a hátsó rész.

Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt
Ford Mondeo taxi használtteszt

Összefoglalva az elmúlt négy évet, László egyáltalán nem bánta meg a döntését. A Mondeo esztétikailag és mechanikailag is bírja a napi munkát, eddig egyszer sem hagyta cserben; az apróbb javításokat, karbantartásokat pedig legtöbbször saját maga végzi, a típus ugyanis könnyen szerelhető. Ilyen használati módra pedig a dízel ideális választás az egyszerűbb építés miatt népszerű, de torkos benzinesek helyett, és borítékolható, hogy majd a taxizás után is jó pár évnyi használat vár még rá.

Műszaki adatok - Ford Mondeo 1.6 TDCi Trend (2011)

Hengerszám/szelepszám: 4/8. Hengerűrtartalom [cm3]: 1560. Teljesítmény [LE/kW (1/min)]: 115/85(3600). Nyomaték [Nm (1/min)]: 270(1750-2500).

Vegyes fogyasztás [l/100 km]: 4,5. Gyorsulás 0-100 km/h [s]: 12,1. Végsebesség [km/h]: 185.

Hosszúság x szélesség x magasság [mm]: 4837x1886x1548. Tengelytáv [mm]: 2850. Csomagtartó [l]: 549-1740. Gumiméret: 215/55 R16.

Még több olvasnivaló Az Autó szaklap májusi számában: