Nagyon megy, alig fogyaszt, és a család is belefér - BMW 330d Touring xDrive teszt

2020.04.24. 09:53

Amikor sok autógyártónál már a négy henger is luxusnak számít, akkor megbecsüli az ember, hogy van még márka, ahol a hathengeres is belefér a palettába. A BMW 3-as kombi a nagy dízellel igazán harmonikus párost alkot, fölényes erejű, mégis takarékos és praktikus családi autó vált belőle.

A kombi karosszéria felára 648-758 ezer forint a 3-as BMW-nél motorváltozattól függően. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Kern Viktor

Manapság kihalóban vannak a hathengeres dízelmotorok a prémiumautókból. Az Alfa Romeónak nem is volt soha, a Porsche és a Jaguar a dízelbotrány óta nem kínál ilyet, a Mercedes már csak a C-osztálynál nagyobb autóihoz teszi elérhetővé, a Volvo a kétliteres négyhengeresekhez ragaszkodik, a Lexusnak pedig már semmilyen dízele sincs. Csak az Audi és a BMW árul már ilyen háromliteres motorokat középkategóriás autóban,  az egyturbóst a normál, a dupla turbóst a közepes habzású sportmodellek (S4, M340d) számára fenntartva.

A táskás fényszórók az E46-ost idézik, de ez már egy sokkal nagyobb autóFotó: Kern Viktor

Persze a BMW-nél is a legtöbb motor ma már négyhengeres (még a 30i is), de vannak háromhengeresek is (szerencsére a 3-asból már kikoptak), ráadásul 2025-re minden modellben benne lesz az elektromos rásegítés ilyen vagy olyan formában, ezzel teljesítve az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásokat. Ha ez kell ahhoz, hogy ilyen hathengeres dízelek is maradjanak a kínálatban, ám legyen.

Van, amire még mindig egy nagy dízel a legjobb

Hiába jelennek meg egyre másra a tisztán elektromos, és hibrid prémiumautók és SUV-ok, messzire, nagy tempóval még ma is egy lapos dízel autóval a legjobb menni. Hogy miért? Az alacsony fogyasztás, a nagy hatótáv, a gyors tankolhatóság és az autópályán kincset érő bőséges nyomaték miatt. A 3-as BMW kínálatában a 330d elnevezés egy 2993 köbcentis, hathengeres, hosszában beépített, és - amennyire lehet – az első tengely mögé tolt egyturbós dízelmotort takar, amely 265 lóerőt és 580 Nm-t szabadít a kerekekre,  utóbbi még az Audi R8 5,2 literes V10-esének nyomatékát is felülmúlja.

A hatodik generációs 3-as Touring 76 milliméterrel hosszabb, 16 milliméterrel szélesebb és 8 milliméterrel magasabb, mint közvetlen elődjeFotó: Kern Viktor

Az erő mellett a fogyasztás a 330d fő aduja, nálunk mindössze 8 litert kért az alkalmankénti megőrülésekkel, a dinamikus autópályás és városi etapokkal együtt is. Ha normális vérmérséklettel, hosszabb távokra használtuk, akkor már 7 liter volt az étvágya, ha pedig tojással a lábunk alatt lavíroztunk, 6 liter körülire apadt, ami elméletileg több mint ezer kilométeres hatótávot jelent az 59 literes tankkal.  És ezt egy olyan összkerekes, automata váltós kombi tudja, amely álló helyzetből 5,4 mp alatt éri el a százas tempót, és csak a leszabályozás fogja meg 250 km/óránál!

Plusz két henger csodát tesz

Eddig csak a fogyasztásról és a menetteljesítményekről írtam, amik pusztán mérhető adatokkal jellemzik a motort. De ennek a B57-es kódjelű sorhatosnak lelke is van, ami az érzékszerveinkre hat, jelen tesztautó esetében pedig megveszi kilóra az egész lényünket. A 330d motorja ugyanis hidegen is finomabban jár, mint a 320d sornégyese melegen,  jobban szereti a pörgetést, és akkor is inkább hathengeres, mint dízeles lesz a hangja (amennyit egyáltalán hallani belőle). Nem prüszköl, nem csattog, mint az egekbe húzott kisebb dízelek, csak játszi könnyedséggel, már a pincéből bivalyerőset tolva megteszi, amit kér tőle a sofőr a gázpedálon keresztül.

265 lóerőt tud az egyturbós 30d, két turbóval már 340-et a 40d-ként. A négyturbós, 400 lóerős verziót csak a 3-asnál nagyobb modellek kapják meg. Itt a TwinPower felirat nem a két turbóra, hanem a kettős megfúvású twin scroll turbóra utalForrás: BMW

Amikor egy szélesebb körforgalmat négy kerékkel finoman csúszva fest meg az ember egy lakott területen kívül még épp megengedett sebességgel, akkor remélhetőleg felsejlik neki, hogy régen egy Ladával 30-cal is mekkorát lehetett esni, és bizony a fizika törvényei nem változtak attól, hogy kismillió légzsák, szenzor és programozott gyűrődőzóna próbál menteni minket, ha valami mégsem adná ki.

Lehet, hogy nem változtak, de belülről mégis úgy tűnik, mivel a bivalyerős motor úgy viszi egyenesben és kanyarban is a 3-as Touringot az összkerékhajtás (812 ezer Ft), az M Sport önzáró differenciálmű (473 ezer Ft), az adaptív M sportfutómű (405 ezer Ft) és az őrangyalként dolgozó stabilizáló elektronika segítségével, mintha nem 1,83 tonnát kéne mozgatnia. 

Az M3-as sokkal nagyobb veséket kap majd, pedig ezek sem kicsikFotó: Kern Viktor

Csak annyira digitális a vezetési élmény, hogy ebből ne érezzünk sokat, és hogy remekül szórakozzunk egy szűk szerpentinen, vigyorogva tekerve a változó áttételű, vastag karimájú kormányt, amely pontos és hiperdirekt, de visszajelzésből adhatna kicsit többet. Persze a korábban tesztelt, 290 (!) kilóval könnyebb, hátsókerekes 330i szedán egy fokkal még virgoncabb volt a kanyarokban, és a kormányzását sem korrumpálta első hajtás, de autópályán a 330d simán megeszi reggelire.

Akkora, mint régen egy 5-ös kombi

A tavalyi modellváltással a 3-as Touring is megnőtt, 76 mm-rel hosszabb, 16 mm-rel szélesebb és 8 mm-rel magasabb, mint közvetlen elődje, a tengelytáv 4 centit nyúlt meg. Most kívül és belül nagyjából akkora, mint 20 éve egy E39-es 5-ös kombi,  azaz végre hátul is kényelmesen elférnek benne a magasabb felnőttek is, nincs hiba se a térérzetben, se a kényelemben. Ez egy optimális méret, ahol még a várost sem érezzük szűk porcelánboltnak, de a beltér sem kong a kihasználatlan köbméterektől. Nem véletlenül a 3-as a húzómodell a lapos, vagyis a nem SUV (SAV) BMW-k között.

A BMW nagyon érzi ennél a 3-asnál, hogy mennyi fizikai gombot érdemes meghagyni. A gyakran használtaknak megmaradt a középkonzolon a helyük, ilyen például az ülésfűtés, vagy a klíma gombjaiFotó: Kern Viktor

Bár a csomagtér csak 20 literrel nagyobb, mint a szedáné (500 literes), a prémium mezőnyben ez már az átlagot jelenti, igaz, egy Passat vagy egy Superb másfél hektoliterrel többet ad.  Viszont a BMW mindent megtett azért, hogy a meglévő helyet a legjobban ki lehessen használni: van a falon kampó, háló, rögzítőgyűrű, gumiszalag és 12 voltos csatlakozó is, 40/20/40 arányban dőlnek a hátsó ülések, felárért akár úgy is, hogy hátul állva megnyomunk egy gombot a csomagtérben. A lökhárító alatti láblógatással is működtethető, alapáron elektromos mozgatású csomagtérajtóban az üveget külön is nyithatjuk, ha szűk helyen álltunk meg, vagy ha az elektromosan kihajló vonóhorgunkon épp lógna egy utánfutó.

Csak 500 literes a csomagtartó, de mindent tud, ami egy kombitól elvárható, sőt, a csúszásmentes sín világújdonságFotó: Kern Viktor

Maga a rakodónyílás is nagyobb lett az elődhöz képest, a perem mélyebbre került, a padló alatti rekeszbe már az okos, automatikusan felcsévélődő roló is befér. Megjelent egy olyan extra is, amely világújdonság a kombik között:  a fém padlósínek közepén lévő gumicsíkokat villanymotorok emelik meg, ha lecsukjuk a csomagtartót, így a rajta lévő tárgyak háló nélkül sem fognak nagyon csúszkálni, ha ki akarnánk próbálni a motor és a futómű tudását. Csak 101 ezer forintba kerül a távoli ülésdöntéssel egy csomagban, ami a BMW extraárait ismerve nem tétel.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra!

Előző
  • 1
  • 2
Következő