Hogy néz ki?

100 kilóval nehezebb a kombi a 330d Touring a 330d szedánnálFotó: Kern Viktor

Talán így kombiként még harmonikusabb az aktuális 3-as forma, mint szedánként, bár ez erősen ízlés dolga. Az biztos, hogy aki a hagyományos BMW-dizájnt részesíti előnyben, annak ma jó eséllyel a 3-as teszik a legjobban a müncheni gyártó kínálatából, ennek a legjobbak az arányai, és ezen van a legkevesebb öncélú dizájnelem, legyen az négyajtós, vagy Touring.

A Head Up Display az üvegre vetít egy minden eddiginél nagyobb képet, amelyet bármilyen fényviszonyok mellett látniForrás: Origo

Ha korábban bárki azt mondta volna nekem, hogy egy népnyelven barnás-szürkének hívott fényezés vonzhatja a tekintetet, kinevettem volna. Erre tessék. Ezekkel a 18 colos fekete felnikkel és az M-es sportcsomag optikai kiegészítőivel csendben uralja a parkolót a 330d Touring.  Nem hivalkodó, de erőtől duzzadó jelenléte mégis egyértelmű mindenki számára.

Extrém rövid az első túlnyúlás. Az M sportcsomaghoz 18-as felnik és megerősített fékek is járnakFotó: Kern Viktor

Amikor a kíváncsi szemek ajtónyitáskor egy pillanatra belesnek, és megpillantják a kék bőrbe bújt belteret, már biztos, hogy nem egy pökhendi újgazdagot képzelnek a volán mögé, hanem valakit, aki ízléssel éli meg a gazdagságát. Hívjuk technónak, vagy oldschoolnak, mi mindenképp feltett kézzel ugrálva örülünk annak, hogy az egyen feketeség helyett visszatértek a színek a beltérbe, és ezzel együtt az élet is.

A fjordkék Individual Merino bőrkárpit nagyon menő, kár, hogy több mint 1,5 millióba kerülForrás: Origo

A kék bőr annyira lefegyverezi az embert, hogy akkor is tetszene a belső, ha csak átlagos lenne a minősége. De nem az, sőt. Az elmúlt évek legjobbja a BMW-től, ameddig a szem ellát, és ahova a kéz befér, hibát nem találni, és macskaköven sem zörög semmi a csomagtér felől, mint egy húszmilliósra extrázott Passat Variantban. Mivel az elődöt kissé puhának ítélte a világ, ezért ahhoz képest sokat merevítettek a karosszérián,  átlagosan 25 százalékot, de egyes helyeken 50-et. Most olyan, mint egy kőtömb, amire ajtó gyanánt vágtak lyukakat.

Okos kütyükből nincs hiány

A kamerák és egyéb érzékelők állandóan figyelik a körülöttünk levő forgalmat, amit meg is jelenít a kijelző. Adaptív tempomat használatakor, ha kicsit kilógunk a sávunkból, azt is jelzi, ahogy a személy- és teherautókat is megkülönbözteti. A digitális műszerfal grafikáját nem lehet megváltoztatni, mint a Mercinél és az AudinálForrás: Origo

Nemcsak a váltó mellé rakott forgótárcsával tudunk az iDrive-menüben turkálni, hanem a kijelző érintésével, hangvezérlős asszisztenssel, illetve pár funkciót (hangerő, hívásfogadás) kezelhetünk a kijelző előtt hadonászva, gesztusvezérléssel is.  Utóbbit évek óta reszelgeti a BMW, kétségkívül fejlődött, de a hiánya sem fájna még akkor sem, ha más márka még nem kínál ilyet.

A nyolcfokozatú ZF automata váltó olyan, mintha a gondolatainkban olvasna. Soha nem késlekedett, mindig tudta, milyen fokozatban legyünk, legyen szó csorgásról, vagy sportos használatrólFotó: Kern Viktor

A tesztautó az 557 ezer forintos Parkolóasszisztens Plus csomagnak hála teljesen körbe volt kamerázva, így tűéles, 360 fokos madártávlati képet adott magáról és a környezetéről parkolás közben, mintha csak egy drónról néznénk le magunkra. Még a kocsi mellett álló fa ágait is meg tudtuk számolni rajta, emellett ráközelített a kényes helyekre, ha veszélyes közelségbe kerültünk egy másik autóhoz vagy akár a padkához, és a gesztusvezérléssel még a nézőpontot is változtatni lehetett.

Aki ennyi kamerával nem tud parkolni, annak tilos lenne vezetni, de ha mégis szeretnénk megúszni a műveletet, akkor a 3-as képes helyettünk lerakni magát mind padkával párhuzamos, mind merőleges helyre. Érezhetően sokat fejlődött az elmúlt pár évben is ez a fajta kényelmi szolgáltatás, gyorsabban működik és kisebb hely is elég neki. Ha felismeri a parkolóhelyet, akkor határozottan és magabiztosan mozgatja az autót, nálunk egyszer sem hibázott.

Árak, összefoglalás

Talán csak az Alfa Giuilat és a Jaguar XE-t ilyen jó vezetni a középkategóriában, mint a 3-ast, de azokból nincs ilyen jó dízel, illetve minőségben és műszaki színvonalban sem érik el a BMW szintjét. A hathengeres dízelmotorral a sebességkorlátozás nélküli német autópályákon lehet igazán elemében  a 330d kombi, ahol a 200 km/h körüli a tempót is ugyanolyan csendben és stabilan tudja tartani, mint egy átlagos autó a 130-at, és a fogyasztása akkor sem ugrik az egekbe.

A hátsó lámpa ugyanaz, mint a szedánon, a külön nyitható hátsó szélvédő BMW kombi specialitásFotó: Kern Viktor

Hogy akkor Európa többi részén mi értelme van? A köbcentiket nem lehet pótolni turbókkal, a selymességtől és a fölényes tolóerőtől lesz igazán prémium  ez a kocsi. Nem a racionálisan, hanem az emocionálisan vett értelmét kell nézni a nagy motornak, mert ugyan büfés melegszendviccsel is jól lehet lakni, de az ízélményben nem ugyanaz, mintha Széll Tamás főzne ránk.

Mostanra alapárasak lettek a LED-es fényszórók, amelyek további pénzért lehetnek lézer LED-es távolsági csapásmérők is. Ezek automatikusan takarják ki a szembejövőt vagy kapcsolják fel lakott terület vége táblánál a reflektort, hogy bő fél kilométerre megvilágítsák nekünk az utatFotó: Kern Viktor

Hívjuk luxusnak, prémiumnak, vagy aminek akarjuk, de a tesztautó ezzel a rogyásig pakolt felszereltséggel joggal hordja magán a 26 milliós árcédulát. Ebből az alapár egyébként 15,8 milliót tesz ki,  a többi csak az extra, például önmagában az Individual Merino bőrkárpit több mint 1,67 millió, a lézerfényszórót, HUD-ot, vezetéstámogatást és gesztusvezérlést is tartalmazó Innovációs csomag is több mint 2,2 millió. Egyébként a 3-as Touring árlistája 11 millió alatt indul a kis benzinmotorral (318i), a csúcsot a gigavesés M3 érkezéséig a 20 milliós alapárú M340i xDrive és M340d xDrive modellek jelentik, utóbbiban a hathengeres dízelből lágy hibrid technológiával és két turbóval már 340 lóerőt hoznak ki.