Az új Kuga már nemcsak az egyik legjobb vezetési élményt, de az egyik legnagyobb utasteret is adja a kompakt szabadidő-autók között, ráadásul háromféle hibrid hajtás is elérhető hozzá. Ezúttal dízelmotorral kombinált lágy rendszerrel próbáltuk, de lehetne öntöltő, vagy akár zöld rendszámra jogosító plug-in is. Kár, hogy a tudásához képest a külseje meglepően visszafogottra sikerült.

A jelentős méretnövekedés ellenére az új Kuga 80 kilóval könnyebb, mint elődje, miközben a karosszéria torziós merevsége 10 százalékkal javultFotó: Csudai Sándor - Origo

Bár a Ford Kuga népszerűsége sosem érte el a Nissan Qashqai, a Volkswagen Tiguan vagy a Toyota RAV4 szintjét, azért kulcsfontosságú modellje a Fordnak, 2008 óta már több mint egymilliót adtak el belőle. Főleg a 2012-ben, a nagy SUV-robbanás közepén érkezett második generáció bizonyult sikeresnek, amit már az egész világon árultak, hol Kuga, hol Escape néven. Sokáig ez volt a márka európai SUV-palettájának egyetlen versenyképes modellje, mivel a brazil fejlesztésű EcoSport és a nagy, amerikai Edge nem az itteni ízlést szolgálta ki.

Elődeihez hasonlóan ez a generáció is a Focus padlólemezére és technikájára épülFotó: Csudai Sándor - Origo

Erre reagálva nemrég komoly változások történtek a Ford modellkínálatában, az EcoSport ugyan maradt, de megérkezett mellé a hasonló méretű, de sokkal vonzóbb és praktikusabb Puma, az Edge európai értékesítését beszüntették, helyette hamarosan érkezik - szintén Amerikából – a plug-in hibrid Explorer és a teljesen elektromos Mustang Mach-E. De ezeknél fontosabb, hogy a Kuga vadonatúj, harmadik generációja már meg is vásárolható, rögtön háromféle hibrid hajtással és sok technikai csemegével.

Hogy néz ki?

A luxusfelszereltségű Vignale változatot a krómozott hűtőmaszkról lehet felismerniFotó: Csudai Sándor - Origo

Ez a Kuga lágyabb vonalakat kapott, mint az elődei, az éleket ívek és sima felületek váltották, amitől kicsit úgy néz ki, mint egy Focus, amit a régi KRESZ tankönyvekből ismert stílussal, magas tetővel rajzoltak meg. Ennek azonban előnyei is vannak, ha már beültünk, nagyra értékeljük a tágas fejteret és a nagy ablakokon bejutó sok fényt, amitől még szellősebbnek tűnik a beltér, ráadásul a kilátás is jó (kivéve srégen hátrafelé, a vaskos C-oszlopok miatt).

24 centivel hosszabb, 6 centivel szélesebb és 21 centivel magasabb a Focusnál, a tömege 200 kilóval többFotó: Csudai Sándor - Origo

Bevallom, az én ízlésemnek kicsit túl puha, vagyis nem elég vagány az új Kuga megjelenése, nekem hiányoznak róla a SUV-okra jellemző, robusztusságot jelző részletek, mint a fémhatású védőlemez-imitációk, a magas motorháztető és övvonal, vagy a fényezetlen műanyag védőelemek. Igaz, utóbbiakról csak a sportos ST Line és a fényűző Vignale felszereltség (a tesztautó is ilyen volt) esetén kell lemondani, a Titanium csomagban még benne vannak.

A tesztautó a választható legnagyobb, 20 colos felniket viselt, ami javította a megjelenést, de rontotta a menettulajdonságokatFotó: Csudai Sándor - Origo

Talán az Edge kivonása miatt döntött úgy a Ford, hogy alaposan megnöveli az új Kugát: az elődhöz képest 10 centivel nőtt a hossz (most 4,63 méter), 4,4 centivel a szélesség és 2 centivel a tengelytáv. Ez jó hatással van a helykínálatra, de városban a manőverezés és a parkolás is kihívás egy ekkora batárral. Nem véletlen, hogy az első-hátsó parkolóradar minden változatban szériafelszerelés, és a „Vezetési kényelem csomag" részeként (az adaptív tempomat, a holttér-figyelő és a táblafelismerő mellett) első-hátsó, mosóval ellátott nagy látószögű kamerarendszer és fejlett parkoló-asszisztens is rendelhető. Utóbbi már a kocsinál 92 centivel hosszabb helyre is képes önállóan beállni, az automata váltósokban a pedálokat sem kell kezelni.

A 150 lóerős dízel is dupla kipufogókat kapottFotó: Csudai Sándor - Origo

Egyedül a Kuga magasságából csíptek le egy kicsit (0,6 centit) az elődhöz képest, de ettől még nem lesz könnyebb létra nélkül megpakolni a tetőboxot, mivel a Ford SUV-ja csak 8 centivel alacsonyabb (168 cm), mint a magyar férfiak átlagmagassága. Persze a fent hordott dobozra ritkán lesz szükség, mert a csomagtartó mérete akár 645 liter is lehet, ha a sínen tologatható hátsó üléseket a legelső állásba csúsztatjuk, de a legnagyobb lábtérrel is marad 475 liter. Ráadásul az elektromosan kihajló vonóhorogra akár 1,9 tonnás (4WD: 2,1) utánfutó is ráköthető.

Milyen belül?

A műszerfal ismerős lehet a Focusból, de itt magasabban ülünkFotó: Csudai Sándor - Origo

Ma a Ford szerint a kompakt szabadidő-autók között a Kuga nyújtja a legnagyobb helykínálatot a második üléssorban, ami simán hihető, hiszen tényleg gigantikus a láb-, a váll- és a fejtér, talán csak a Skoda Kodiaq és a Volkswagen Tiguan tágassága mérhető hozzá. Kihagyott ziccer, hogy azokkal ellentétben a Kuga nem kapható hétülésesként, pedig a nagycsaládosok számára elérhető kedvezmény biztosan nagyot lendítene a típus hazai eladásain.

A Vignale valódi bőrrel borított, elektromosan állítható, igen kényelmes üléseket kap. Csak az ülésszellőztetés lehetősége maradt ki, pedig azt már a Mondeo is tudta 2003-banFotó: Csudai Sándor - Origo

Elődeihez hasonlóan ez a generáció is az aktuális Focus padlólemezére és technikájára épül, ami azonnal nyilvánvalóvá válik, amint beülünk, ugyanis a testvérmodell unalmas, néhol kopogós műanyagokat tartalmazó műszerfalát szinte változtatás nélkül vették át. A közepes minőségérzeten a Vignale luxusfelszereltség kárpitozott műszerfala és ál-fabetéte sem sokat javít, viszont az igen kényelmes, motoros mozgatású üléseket legalább valódi, illatos bőr fedi. Jóval magasabb az üléspozíció, mint egy Focusban, ami nemcsak a kilátást, de a ki- és beszállást is megkönnyíti.

Hatalmas a tér a sínen csúsztatható hátsó üléseken, az ülés háttámlájának szöge itt is állíthatóFotó: Csudai Sándor - Origo

Vannak egyéb különbségek is, például a kormány mögötti, 12,3 colos színes kijelző, ami a Focushoz nem rendelhető, és a Kugában is csak ST-Line-tól fölfelé széria. Szép a grafika, és a háttérszín a vezetési üzemmódtól függően változik, az pedig jópofa geg, hogy a tempomat bekapcsolása után Normálban egy Mondeo, Sportban egy Mustang, Mély hó/Homok állás esetén pedig egy F-150 Raptor ábrája jelenik meg a kijelzőn. Egyébként a terepmódot nem kell komolyan venni, hiszen összkerékhajtás csak egyetlen motorhoz kérhető, a hasmagasság mindössze 19 centiméter, a karosszéria túlnyúlásai pedig jelentősek.

A digitális műszerfal paneljében az áramkörök a kijelzőbe vannak beágyazva, ami lehetővé tette, hogy a képernyőt – túllépve a hagyományos téglalap formátumon – más alakúra formáljákFotó: Csudai Sándor - Origo

Nemcsak a hatalmas tér, hanem az olyan szolgáltatások is élhetővé teszik a Kugát, mint a vezeték nélküli telefontöltő, a fűthető első-hátsó ülés, szélvédő és kormánykerék, a 10 eszközt csatlakoztatni képes belső wifi, a 10 hangszórós Bang&Olufsen hifi, a számtalan USB-csatlakozó és a hátsó konnektor, a kulcs nélküli rendszer, a kéz nélkül nyitható csomagtartó, a félretankolást megakadályozó, sapkamentes tanknyílás, az ajtókból nyitás után kipattanó műanyag élvédők, a könnyen használható SYNC 3 menürendszer, vagy a polarizált napszemüvegben is látható head up display.

Előretolt hátsó ülésekkel 645 literes a csomagtartó, ami 37 literrel még a Focus kombiét is veri. A hártyaszerű kalaptartó együtt nyílik az elektromos mozgatású hátsó ajtóvalFotó: Csudai Sándor - Origo

Ezek egy része alapáron jár, más része felár ellenében érhető el, mindenesetre a Vignale felszereltségű tesztautóban minden benne volt, amit csak rendelni lehet, még a más felszereltségekhez 410 ezer forintért kapható adaptív LED fényszóró is. Ha csak egy extrát választhatnék, ez lenne az, mert zseniálisan működik: már azelőtt felkészül a kanyar bevilágítására, hogy eltekernénk a kormányt, bevilágít a kereszteződésekbe is, és a szembejövőket sem vakítja el, mert a brutális erejű távfény kévéjéből mindig ügyesen takarja ki őket.

Több mint 20 gomb van a kormányon
Vezetéstámogatás

De nemcsak a Kuga világítása, hanem a vezetéstámogatása is igen fejlett: a sávtartó az egyik legjobb, amit próbáltam, mert nem pattog a vonalak között, hanem középen tartja a kocsit. Ha akadály van előttünk, a kikerülési asszisztens nyomatékkal segíti a helyes kormánymozdulat végrehajtását, az adaptív tempomat - automata váltóval - dugóban is működik, és arra is képes, hogy a sebességhatárokhoz igazítsa a tempót.


A Car-X rendszer az internetkapcsolatnak köszönhetően már azelőtt figyelmeztet az úton ránk leselkedő veszélyre, mielőtt odaérnénk. A Ford Pass mobilos applikációval pedig a távolból is lehet ellenőrizni a Kuga helyzetét és státuszát, nyitni-zárni az ajtókat, sőt, automata váltóval a motor távoli beindítása, a konnektoros hibridnél pedig a töltés menedzselése is lehetséges.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a Kugát!