Német-angol egységmodell a múlt ködében - Ford Taunus TC3 veteránteszt

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Több mint másfél millió TC2-es és TC3-as Taunus készült, 1980-ban pontosan 173 295 darab. Jelentős volt az NSZK és a brit mellett argentin, illetve (Otosan néven) a török gyártás is
Vágólapra másolva!
A TC-sorozat volt a Taunus-família utolsó tagja, és mind formában, mind műszakilag konzervatív iskolát képviselt - utána a Sierra, majd az első Mondeo is nagy változást hozott a márkánál. Negyvenévesen a veteránként ritka TC3 időutazásra hív a nyugatnémet középosztály mobilitásába - és az angolokéba is, hiszen a szigetország is ugyanezt gyártotta a régi, önálló Ford Cortinák helyett.
Vágólapra másolva!

Az első, a Frankfurttól északra húzódó hegységről elnevezett német Ford 1939-ben jelent meg, s a közkedvelt középkategóriás sorozat a háború után egész Európában népszerű lett. Ez volt a nagyon hosszú ideig, 1952-től egészen 1971-ig gyártott M-széria, soros négyhengeresekkel, meg a lomhának tartott V4-esekkel és V6-osokkal. Mindegyik generációban két- és négyajtós szedánok és kombik (Turnier) szerepeltek a kínálatban; a sok év alatt számos alaki és mechanikai igazításon estek át.

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt

Felszámolják a német-angol párhuzamosságot

Összességében elmondható róluk, hogy jól megkonstruált, könnyen karbantartható és olcsó kocsik voltak, éppen ezért gyakran munkaautóként használták őket, de családi járgányként is jól beváltak. A nép kedvelte őket, általában valamelyik formai jellegzetességük alapján beceneveket is ragasztott rájuk: volt Földgömb-, Barokk-, Repülőszőnyeg- és Fürdőkád-Taunus. Fő vetélytársai az Opel/Vauxhall limuzinok voltak,

brit piacra pedig a Ford önálló modelleket gyártott Cortina néven.

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt

1970-ben aztán a Ford Europe angol és német leányvállalata, az amerikai anyacég utasítására szorosabbra vonta az együttműködést, főleg anyagi okokból. Az új generációs TC már teljesen új ruhában jelent meg, a brit Cortinák és a német Taunusok (innen a TC elnevezés: Taunus-Cortina) formailag alig különböztek. Persze ez a sorozat is kapott becenevet, úgy hívták, Knudsen-Taunus.

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt

Henry Ford legendás munkatársának fia volt Semon E. Knudsen, a TC megtervezése idején már a Ford igazgatói székében ült. Állítólag a TC kialakításába is beleszólt, de a formát a hírek szerint valójában Luigi Colani ipari formatervező rajzolta.

Műszaki tartalma fejlődés és visszalépés is volt egyszerre;

az elavultnak számító motorok helyett megkapta az új OHC vezérlésű négyhengereseket a Pintóból 1,3-as és 1,6-os kivitelben, de a drágább kivitelekben maradtak a régi, kölni 2,0 és 2,3 literes V6-osok.

Hány hengerrel óhajtja a vevő a kétliteres motort?

Frissített verziójában, a TC2-ben aztán megjelent a kétliteres Pinto-motor is (épp ilyen dolgozik a kipróbált példányban), és ezzel furcsa helyzet állt elő, hiszen a négyhengeres izmosabb (101 lóerős) volt a hasonló lökettérfogatú V6-osnál (90 LE), bár nyomatékossága miatt utóbbinak is akadtak hívei bőven. A változatlanul merevtengelyes hátsó futóműben a hosszanti laprugók helyett beépített tekercsrugók, az alsó hosszanti és felső ferde vezetőkarok képviselték a technikai előrelépést.

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt

Eközben a hátsókerék-hajtásra való visszatérés egyértelmű műszaki hátraarc volt, egyetlen oka az olcsóbb gyártás volt. Alapból minden motorhoz négyfokozatú kézi váltó járt, felárért adták a háromfokozatú Borg-Warner automatát.

Az 1976-ban bemutatott TC2-nek alaposan átszabták a sziluettjét,

simább vonalú és szögletesebb lett, de az ábrázatán változattak a legtöbbet: a míves krómozott helyett elnagyoltabb, feketére mázolt hűtőmaszkot és nagy téglalap-fényszórókat kapott.

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt

Műszakiságán annyit módosítottak, hogy minden kivitelben alapfelszerelés lett a fékszervó. Kormányrásegítőt csak a V6-osokhoz lehetett rendelni, és a Borg-Warner helyett Ford C3 típusú lett az automataváltó. Persze annak, aki sok erőt és szolgáltatást akart, inkább egy számmal nagyobb limuzint ajánlott a gyártó, a szintén német-angol együttműködésben készülő Granadát, amihez tudtak azért egy igényes, hátul független felfüggesztést konstruálni.

Svájcban vásárolta meg egy fogtechnikus

Utolsó Taunus-evolúcióként a TC3 1979-ben érkezett minimális változtatásokkal: a sárvédőkig kihúzott lökhárítókról eltűntették a krómot és az ütközőbabákat, és ritkább lett a hűtőmaszk rácsozata. Házon belül terveztek hozzá „gazdaságos" karburátort, de rengeteg panasz volt rá, aki tehette, inkább a régebbi Webert használta.

A sorozatot Európában 1982-ben futatták ki a modern Sierra javára,

de Argentínában 1984-ig, Törökországban pedig 1994-ig gyártották, és igen kelendő volt.

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt

Tesztautónk négyajtós lépcsőshátú karosszériaváltozat, a legerősebb négyhengeres motorral és Ford-féle automataváltóval. Pont negyvenéves, de ez csak itt-ott látszik rajta: eredetileg egy svájci fogtechnikusé volt, aki miután úgy döntött, nem használja tovább, eladta egy magyar kollégájának. Aztán egy másik tulajhoz került, aki, amikor összejött a spórolt pénze egy modernebb Opelre, kedvező áron megvételre ajánlotta a mostani birtokosnak.

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt

Az előző gazda is vigyázott rá, mégis, tíz évig naponta használta.

Új akkuval lábon hazajött, de szorult a bal hátsó fék, és annak ellenére, hogy a TC3 már komoly korrózióvédelmet kapott, a küszöböket, a sárvédő íveket és baloldalon a padlólemezt is megtámadta a rozsda. A szelepfedél tömítését és a futómű szilenteket is cserélni kellett, az automata pedig nem működött jól, ráadásul folyt belőle az olaj – ezt is javítani kellett tehát.

Szervokormány nincs, csak automataváltó

A TC3 több darabja is csereszabatos más Ford modellekkel, az alkatrészbeszerzés így nem okozott problémát, akár gyári, akár utángyártott formában bőséges a kínálat. Végül teljes fényezéssel, és összeszereléssel fejeződött be a felújítás. Bent jó állapotban megmaradt, de nagyon érződik a tömegcikkhatás, olcsó anyagokból állították össze a racionalitás jegyében. Le sem tagadhatná, hogy melyik korszak gyermeke, fröccsöntött műanyag és rengeteg derékszög fogadja a látogatót.

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt

Mellette szól, hogy elég tágas akár egy öttagú családnak is,

az ülések kényelmesek, elöl pedig bőven van lábtér – igaz, hátra már kevesebb jutott. A kormányba kellemesen bele lehet csimpaszkodni, és szükség is van erre, mert nincs rásegítője. Fogasléces rendszerű, holtjátéka nagy, tekeréséhez tesztautónk esetében picivel kevesebb erő kellett, mint egy Ladánál.

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt

Akad benne persze egy fontos kényelmi szolgáltatás, az automataváltó, amely alapvetően jól teszi a dolgát, de időnként – főleg hidegben – lassú és ránt. Ezt a C3 nevű szerkezetet (a motorhoz hasonlóan) az Amerikában kompaktnak számító Pintóhoz fejlesztették ki, de bevezették a Mustangnál és több Mercury típusnál is. Európában ezt használta a Consul, a Granada, a Capri és az Escort – már ha megrendelték a vevők, de a legtöbb TC-vevő maradt a négysebességes kézi váltónál.

Kevés a luxus, szolid a kényelem

De milyen a Taunus négy hengerrel? 101 lóerő mozgat 1010 kilót, ez elég jó arány. Nem sprintbajnok – főleg az automata miatt –, de tisztességesen gyorsul, 13,2 másodperc alatt el tudja érni a százas tempót. Ennél nem sokkal többel,

110-120 km/h körüli utazótempóval szeret haladni a legjobban,

ilyenkor még nem zajos, és nem is erőlködik. A tárcsa-dob képletű fékrendszer szerencsére szervós, ellenére meglepően erősen kell taposni a szélesített pedált.

Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt
Ford Taunus TC3 veteránteszt

A TC3 elöl stabilizátoros, hátul ferde lengőkarokkal megtámogatott futóműve gyors kanyarokban is stabil, de túlságosan feszes hangolású, különösen a keresztbordákat érzi meg. Amúgy sem méri bőséggel a kényelmet, a középső GL-felszereltséggel csak többek között fordulatszámmérő, hátsó biztonsági öv és szövetborítású ülés járt. Létezett persze sok extra (például tolótető) és csinos Ghia kivitel is, de a Taunus-vevők általában jól meggondolták, mire költsék a márkákat vagy fontokat.

Műszaki adatok - Ford Taunus GL 2.0 TC3 (1980)

Motor: soros, négyhengeres, OHC-vezérlésű benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2307 cm3. Furat x löket: 90,8 x 76,95 mm. Kompresszió: 9,2:1. Teljesítmény: 101 LE, 5200/perc fordulaton. Nyomaték: 153 Nm, 4000/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, tekercsrugós, kanyarstabilizátoros, hátul többlengőkaros, merevtengelyes tekercsrugókkal. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer, szervóval.

Felépítmény: négyajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4340 x 1706 x 1363 mm. Tengelytáv: 2579 mm. Csomagtartó: 485 l. Tank: 54 l. Saját tömeg: 1010 kg.

Végsebesség: 167 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 13,2 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júniusi számában: