Hathengeres szimfónia két keréken - Honda CBX Super Sport (1979) veteránteszt

Honda CBX veteránteszt
Elöl 3,5 x 19, hátul 4,25 x 18-as a kerék, a tengelytáv rövid, 1490 mm-es
Vágólapra másolva!
A CBX hathengerességére igazából semmi szükség, sőt, néggyel alighanem kellemesebb gép is lenne, a vázat ugyanis konstrukciós hiba sújtotta. Na de a presztízs indokolta a nagyzást, ami a látvánnyal, az erővel és a hanggal együtt ma igazán kellemes veterán géppé teszi.
Vágólapra másolva!

A Honda hathengeresek vérvonala egészen a hatvanas évek közepéig, a 250 köbcentis RC-166 versenygépig vezethető vissza, miközben a márka ma legismertebb kétkerekű (boxer) hatosa, a Gold Wing sokáig négy hengerrel futott. A CBX-re egyáltalán nem volt szüksége a cégnek, de egy párját ritkító szupermotorral oda akartak csapni a konkurenciának, a vásárlóknak pedig megmutatták, ki az úr a piacon. Hiszen vörös posztóként ott volt a Benelli 750 Sei, 2x3-as kipufogódob-csokorral.

Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt

Tartalomhoz a forma: új vázat építenek

Soicsiro Irimadzsi főmérnök vezette a tervezést, a formákért Minoru Morioka volt felelős, a motorfejlesztést pedig Maszaharu Cuboi irányította. Az 1967-ben bemutatott, jól bevált és extrém sikeres négyhengeres CB750-est vették alapul, de géphez nem hozzátoldottak két plusz hengert, a konstrukció teljesen új lett.

Egy literben határozták meg a hengerűrtartalmat,

s hogy a szerkezet ne legyen túlsúlyos, pehelykönnyű dugattyúkat, szelepeket és üreges vezérműtengelyeket használtak.

Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt

Magnéziumötvözetből készült a generátor háza és az olajteknő. A hajtáslánci vibrációt csökkentendő az összes hajtást, a vezérműtengelyekét, a generátorét és magát a primert - azaz a kuplungét is - a főtengely közepéről, és nem a végéről vették le (pont úgy, mint a CB750-esen). Így a végeredmény a CB750-esnél csak alig nehezebb és csak kevéssel szélesebb hathengeres lett. Sajnos a váz már nem sikerült ilyen jól, bár hónapokig agyaltak olyan apróságokon, mint a tank vagy az ülés mögötti idom.

Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt

Vesztükre kevés figyelmet fordítottak a fő tartóelemekre, mert míg a négy- és kevesebb hengeres modelleknél dupla bölcsőt használtak, ez a hat leömlő miatt a CBX-nél nem ment.

A 24 szelepes motor csak elöl a nyaknál és hátul a lengővilla bekötésénél rögzül

az amúgy is meglepően filigrán felső gerinchez. Az eredmény: kanyarokban szitál a CBX, és egyenesben is remeg. Erre a prototípusokat tesztelő amerikai pilóták is felhívták a konstruktőrök figyelmét.

Javítottak a féken, de a fő hiba megmaradt

Később maga a főmérnök is elismerte, hogy a váz az új gép leggyengébb pontja, és malőrjük oka a motorfejlesztők és a váztervezők közötti rossz kommunikáció volt. Mire azonban a hiba kiderült, a CBX már készen állt a sorozatgyártásra. A későbbi szériáknál aztán 30%-kal sikerült növelni a merevséget, de a cél az eredeti háromszorosa lett volna! További gond volt a túlmelegedő fék és a „pulzálásnak" nevezett jelenség is (lassítás közben a fékek nem fogtak egyenletesen).

Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt

A CBX egyszerre volt siker és bukás, mindössze négy évig, több frissítéssel gyártották. 1980-ban jelent meg a CBX-A, a német előírások miatt 105 helyett 98 lóerővel és apró formai eltérésekkel (kerekek, műszerek). Kiküszöbölték a pulzálást a féktárcsák finomabb megmunkálásával,

ez volt az egyetlen változat, amit az USA-ban is gyártottak.

A következő, B jelű szériánál már markánsabbak a műszaki és vizuális változtatások: elöl légrugókat, hátul Pro-Link központi lengéscsillapítót kapott.

Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt

Ekkor a lóerők számát visszaemelték a lélektani 100-ra, a féktárcsák (végre) hűtötté váltak, burkolatot és oldaltáskákat is szereltek a motorra. 1982-ben érkezett a végső, C-változat, amit a brit sajtó erőteljesen kritizált: „Mit kap a vásárló az újnak beharangozott modellel? Több lóerőt, netán befecskendezőt, vagy erősebb vázat? Nem, az ülés végében egy kapaszkodót és átalakított benzincsapot". A német Motorrad magazin ráadásul 12,3 literes átlagfogyasztást mért a CBX-nél.

Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt

Gazdájával együtt költözött haza Amerikából

Tesztmotorunk a legerősebb, első szériás Z-modell. Amerikai kivitel, mérföldben mér, de szakértők bizonyára észrevették rajta az európai sportosabb kormányt, az USA-ba ugyanis szélesebb és magasabb túrakormánnyal ment.

Odaát árultak hozzá egy „Sports Kit" nevű csomagot,

a rövidebb és alacsonyabb kormány is ebbe tartozott. Mostani birtokosa először gyerekkorában, egy poszteren látta meg. Később kiköltözött az USA-ba és húsz évre, így ott kezdett kutatni a megfelelő CBX után.

Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt

Ez a motor műszakilag és esztétikailag is rendben volt, de a karburátorokból folyt a benzin. Kint nem is használta, lekonzerválta és egy pincében tartotta. Amikor végleg hazatelepült, hozta magával, itthon pedig olyan szerelőt is talált, aki nem fakadt azonnal sírva a hat porlasztótól: kiválóan megjavította és összehangolta őket. Azzal a tudattal indultunk neki a rövid próbaútnak, hogy még a negyedét sem tudjuk majd kihasználni a Honda képességeinek.

Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt

Megjelenése mellett a negyedtonnás tömege is tiszteletet parancsol.

Nagy és kényelmes nyeregbe tehetjük le magunkat, az üléspozíció jó. Alapjáraton halkan morog, és rezzenéstelen simasággal jár a hat henger, kevés a kézzsibbasztó vibráció. Van viszont némi kuplunghang, pontosabban zakatolás. Csak alapjáraton hallható, szakértők szerint konstrukciós hiba, és gyakran már 10 000 kilométer után megjelenik. A hathengeres gép meglepő módon bármilyen fordulattartományban jól teljesít.

A Kawasaki sem hagyhatta szó nélkül

Meg kell szokni, hogy a váltója keményen jár, sőt néha akad, a harmadik fokozat viszont 100 fölé húzatható. Egyenesben stabil a gép, és nálunk ívmenetben sem jöttek elő a váz hiányosságai, de első villa tényleg túl puha. A CBX a jóleső feleslegesség motorja: tudásának töredékét kihasználva is gyors, kellemes túragép. Nyélgázon 4 másodperc körül tudja le a százas sprintet, alapból szép hangja pedig sportkipufogóval a netes videók szerint őrületesen jó tud lenni, akár a régi F1-es versenyautóké.

Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt
Honda CBX veteránteszt

Végül a CBX nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, sokan a kisebb, kanyarokban jóval ügyesebb és olcsóbb négyhengereseket választották helyette,

például házon belül a '79-től kínált Honda CB 900 F-et.

Ráadásul hamar megjelent válaszként a szintén sorhatos, de 120 lóerős Kawasaki Z1300, a gyárak teljesítményháborúját csak néhány piacon tudták korlátozni. Ugyanakkor CBX kuriózumként megbecsült veterán motorrá érett, főleg az első sorozat gépeit kedvelik a gyűjtők.

Műszaki adatok - Honda CBX-Z 1000 Super Sport (1979)

Motor: DOHC-vezérlésű, 24 szelepes, lég- és olajhűtéses soros hathengeres. Hengerűrtartalom: 1047 cm3. Furat x löket: 64,5 x 53,4 mm. Teljesítmény: 105 LE, 9000/perc fordulaton. Nyomaték: 85 Nm, 8000/perc fordulaton. Kompresszió: 9,3:1.

Erőátvitel: ötfokozatú, lábkapcsolású sebességváltó, hátsókerék-hajtás lánccal. Többtárcsás olajfürdős kuplung.

Felépítés: acél hídváz. Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla, hátul lengővilla, tekercsrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítással. Elöl dupla, hátul szimpla, hidraulikus tárcsafék.

Hossz x szélesség x magasság: 2240 x 780 x 1150 mm. Tengelytáv: 1490 mm. Tank: 20 l. Saját tömeg: 249 kg.

Végsebesség: 225 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h: kb. 4 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júniusi számában: