Hétévesen lett igazán érdekes alternatíva - Renault Zoe R135 teszt

2020.06.27. 09:59

Megújult a Renault népszerű villanyautója, a 2013 eleje óta kapható Zoe, és a változások nem csupán formaiak, műszaki oldalról sem maradt érintetlen. Erősebb motort, nagyobb kapacitású akkumulátort kapott és a hatótáv is nőtt, bár minden hibáját nem tudták kijavítani. Importőri akciója és az állami támogatások első, már lezárult köre a piac érdekes ajánlatává teszi, hiszen a listaárhoz képest négymillió forintot lehet vele megspórolni.

Az elkövetkező évek meghatározó tényezői lesznek a villanyautók, hiszen gyorsan bővül a kínálat, javulnak a paraméterek, így egyre több embernek lehet valódi alternatíva egy ilyen jármű. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a cikkünk megjelenése előtt meghirdetett (újraindított) elektromos autókra vonatkozó állami támogatás kerete másfél nap alatt kimerült. Érdeklődés tehát van, és mivel nem konkrét típusra, hanem a támogatásra lehetett pályázni, a típusválasztási csata még csak ezután jön.

Bár már több mint hét éves, a Zoe formaterve még ma sem számít különösebben elavultnak vagy régiesnek. Galériához kattintson a képre!Forrás: Ruschel Zoltán

Már nyolc éves, mégsem divatjamúlt

A villanyautó témában kevésbé jártasak talán a Teslát és a Nissan Leafet ismerik leginkább, pedig Európa legnépszerűbb villanyautója nem más, mint a Renault Zoe, amely a 2012-es Genfi Autószalonon mutatkozott be (tanulmányautóként már 2005-en megjelent a Zoe név). Ennyi év után kell némi frissítés, így 2017-ben történt egy ráncfelvarrás, de az elsősorban az akkumulátort érintette (22-ről 41 kWh-ra nőtt a kapacitása), utána pedig az erősebb változatok is megérkeztek.

2018-ban érkezett az R110 modell, majd tavaly az R135 csúcsváltozat (a számok a teljesítményt jelölik, lóerőben). Utóbbihoz már alapáron járt az 52 kWh-s akkuForrás: Ruschel Zoltán

Ezúttal nagyobb léptékkel nyúltak az autóhoz, hogy az időközben egyre szaporodó konkurencia ellen is állja a versenyt. A változások jelentős része az autó orrára összpontosul, újak lettek az alapáron is full LED-es fényszórók (remek fényük van), és teljesen más a lökhárító is. Utóbbiban új kialakítást kaptak a ködlámpák, klasszikus hűtőmaszk hiányában az alul lévő légbeömlő is átalakult, és még nagyobb lett a márkajelzés. Ez nem csupán öncélú, mivel e mögött találhatók a töltőcsatlakozók.

Szép a lámpatest formája, hátul futófényes lett az irányjelzőForrás: Ruschel Zoltán

Oldalról csak az új könnyűfém felni tűnhet fel, más nem változott. Hasonló a helyzet hátul is, itt mindössze a lámpával variáltak, a trapéz formájú búra alatt kizárólag LED-ek világítanak. Ezek a módosítások persze nem változtatták meg a Zoe méreteit, tehát továbbra is a klasszikus kisautók közé tartozik, legfeljebb 1,56 méteres magasságával lóg ki kicsit az átlagból. Na meg a színével, a tesztautó „Blueberry" fényezése még férfi szemmel nézve is üde színfolt az utcaképben.

Autószerűbb a belső, álló tablettel

A külsejével ellentétben a beltérre tényleg ráfért már a frissítés, ennek leglátványosabb része a vadonatúj műszerfal. Nagyobbrészt az új Clióra emlékeztet a látvány, de a lényeg, hogy modernebb és otthonosabb az összhatás, mint korábban. Eltűntek a fényes fehér műanyagok, lecserélték a középkonzolt és a kormánykereket is. Maga a műszeregység teljesen digitális, de keskeny csík helyett már nagyobb méretű, szép minőségű képernyővel, melynek kinézete is változtatható.

Érdekes a szövetborítás, a formák ismerősek a ClióbólForrás: Ruschel Zoltán

Elegánsak a selyemfényű ezüst dekorcsíkok, de a személyes kedvencem a pultot borító szövetbetét. Ez újrahasznosított anyag, amely egyezik az üléseken lévő kárpittal, tehát ha megrendeljük a teljes bőrkárpitozást (ami persze újrahasznosított műbőr), akkor ez is ugyanolyan lesz. Sőt, ugyanebből az anyagból jutott a középkonzol alsó részére is. Szép részlet a bajuszkapcsoló fémes hatású díszítése, hasonlót alkalmaztak a klímakezelő panel gombjain is – szerencsére nem a menüből kell állítgatni.

Javult a látható és tapintható minőségForrás: Ruschel Zoltán

Széria az érintőkijelző, az alapmodellek egy 7 colos fekvő képernyőt kapnak, míg tesztautónkba a komolyabbik, 9,3 colos, álló panelt szerelték. Ennek minőségére sem lehet panasz, a rajta futó szoftver lehetne ugyan sebesebb, viszont a kezelhetősége nem rossz, hasonlít egy okostelefon logikájához. Tud okostelefon integrációt (Android Auto és Carplay), van benne gyári navigáció is, amiben látványos Renault koncepcióautóként tudunk megjelenni a térképen.

Az üléseken lehetett volna finomítani

Még a műszerfalnál is látványosabb a menetirány kapcsoló, ami olyan jól néz ki, hogy jóval drágább prémium autóban is simán el tudnám képzelni, természetesen a kézifék elektromos. Az irányváltó előtt van egy kisebb polc, itt sorakoznak az USB, AUX és 12 voltos csatlakozók is. Egy szinttel lejjebb újabb tárolófelületre bukkanunk, ami ráadásul (extraként) vezeték nélküli töltővel is rendelkezik. Meglepően nagyok az első ajtóban lévő rekeszek is, és persze ott a kesztyűtartó is.

Indukciós töltő, USB-csatlakozók és külön klímavezérlésForrás: Ruschel Zoltán

Kevésbé ötletes a pohártartó, ami majdnem a középkonzol végében található. Ráadásul a tesztautóban utólag beszerelt (gyári) könyöktámasz lehajtott állapotban korlátozza a használatát. Cserébe vezetés közben kényelmes rajta támaszkodni, hiszen váltani úgysem kell. Ebben is van egy rekesz, a fedele előre is csúsztatható. Meglepően vaskosak az első ülések, amit csak fokoz, hogy a fejtámlát egybeépítették a háttámlával, de manapság fura hiányosságként nem állítható a magasság.

A fejtámlával egybeépített ülésen meg kell békülnünk a magasságállítás hiányával is, bár a vezetési pozíció elég jól belőhető. Szerény az oldaltartásForrás: Ruschel Zoltán

Alapesetben sima szövetkárpitot kapunk, a legmagasabb felszereltséghez már ez a félbőr jár, felárért teljes bőr is kapható. Utóbbit nem ajánlanám, mert sajnos mind a szövet, mind a bőr elég izzasztó, szellőztetés persze nincs bennük, a csekély felárat jelentő ülés- és kormányfűtés pedig ajánlott tétel. Rövid az ülőlap, és a padló alatt lévő akku miatt igen magasan ülünk, ráadásul a támlaállító tekerőt sikerült a belső oldalra tenni, amihez nem könnyű hozzáférni.

Kisautós helykínálat és tágas csomagtér

Hátul a kellemesen döntött üléstámla pont a lesüllyedő tetőkárpit alatt van, úgyhogy már 1,8 méteres testmagasságnál elfogy a hely, miközben a lábtér teljesen megfelelő. Az itt utazóknak is jut két USB, és érdemes megemlíteni az egész nagy kivágású, jól kitárható ajtót, ezt a gyerekülést használók is értékelni fogják (meg azt is, hogy jobb elöl is van ISOFIX). Tetőablak vagy üvegtető nincsen, helyette jópofa mintával dekorálták a kárpitot a fejünk felett.

Korlátozott a kilátás előrefelé a hátsó sorból, de legalább különleges a plafonForrás: Ruschel Zoltán

Hátul is van egy ergonómiai baki, ugyanis a középső öv csatja használaton kívül útban van a bal szélső fejtámlának, amit így kissé nehéz használni. Kardánalagút nincs, ám ne érezzünk késztetést három felnőtt egymás mellé préselésére, nem fog menni. A kisautós utastérméretek után pozitív csalódás a csomagtér, amely a maga 395 literjével teljesen korrektnek mondható.

Öblös a csomagtartó, de indokolt lett volna a kettős padlóForrás: Ruschel Zoltán

Cserébe magas és burkolatlan küszöbön kell mindent átemelni, illetve sem pótkerék, sem áthelyezhető dupla padló nincs. Előbbi persze megszokott a villanyautóknál, utóbbi általában azért hasznos, hogy sík legyen a padló az ülések lehajtása után. Itt sajnos nem is egy, hanem rögtön dupla lépcső van, szóval nagyobb cipekedéshez biztosan nem ez az ideális autó. Sajnos a töltőkábelnek sincs önálló tárolója, szabadon fetreng a csomagtérben – ehhez sem ártott volna az alsó rekesz.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő