Jó ötletnek tűnt a „terepjáró" Golf, mégsem hozta meg a várt sikert. Ritkasága miatt persze ma már vágyott gyűjtői darab, és sokan úgy tekintenek rá, mint a SUV-divat egyik korai előfutárára. Érdekes módon a gyár sosem készített belőle turbódízelt, de ez nem állhatott a lelemény útjába.

Merészet léptek 1986-ban a wolfsburgi stratégák: megpróbálkoztak a sikeres Golf II. összkerékhajtású változatával, valószínűleg a rokon prémiummárka Audi jó menettulajdonságokat nyújtó Quattro modelljein felbátorodva. Ám az osztrák Steyr-Daimler-Puch céggel közösen kifejlesztett viszkokuplungos hajtáslánc magas ára, illetve az alapmodelleknél 160 kilóval nehezebb Syncro Golfok kisebb csomagtere miatt a siker elmaradt.

A matt zöld volt a leggyakoribb szín, de létezett piros és kék is, a Chrome pedig csak feketében futott. Galériához kattintson a képre!Forrás: Retro Mobil

Ez azonban nem gátolta meg a vezetőséget, hogy továbbvigye az ötletet: 1989-ben bemutatták az off-road változatot, a partner pedig ezúttal is a Steyr volt, a katonai terepjárók specialistája. A Syncrót masszív létra-segédvázzal erősítették meg,  amitől 21 cm-re nőtt a hasmagasság, ehhez már a futóművet is át kellett alakítani: megemelték a lengőkarokat, másmilyenek lettek a rugóstagok és hosszabbak a lengéscsillapítók.

Kívülre került a pótkerék, ezért a rendszám a csomagtérajtóról a lökhárítóra költözöttForrás: Retro Mobil

Off-road optika és limitált szériák

Előre kartervédőt és a fényszórókat is befedő gallytörőt szereltek, hátul kihozták a pótkereket a csomagtérből és nyitható keretre rögzítették. Megnőtt az abroncsméret is, 195/60 R 15-re. A Golf gazdag motorkínálatából csak egyet, a 98 lóerős, 1,8-as benzinest használták, ötfokozatú kézi váltóval; legalábbis eleinte. Az újdonságot Montana néven mutatták be az 1989-es Genfi Autószalonon és kezdetben nem is akarták gyártani.

A Webasto gyártmányú tető elektromosan mozgathatóForrás: Retro Mobil

Csakhogy a közönség imádta, így márkakereskedői nyomásra, Country néven sorozatba vitték a megemelt népautót. Hamarosan megjelent a Chrome Edition nevű különkiadás 558 példányban,  krómozott vadráccsal, felnikkel és pótkeréktartóval. Erre oldalfellépőket és tetőléceket is szereltek, az üléseket pedig valódi bőrrel húzták be. A másik véglet az 1500 darabos Allround volt, a fapados kivitel, kényelmi kütyük és matricák nélkül, illetve kisebb ráccsal, ami nem védte a fényszórókat.

Így csatlakoznak a hátsó lengőkarok a segédvázhozForrás: Retro Mobil

Létezett még egy változat – ez volt a legritkább: a Wolfsburg Editionből csak ötven darab készült, felszereltsége meggyezett az alap Countryéval, de a GTI, 107 lóerős motorja vitte! Ezekhez állítólag csak a projektben részt vevő munkatársak juthattak hozzá. Terepváltó és diffizár híján nem nevezhető valódi terepvitéznek, a Country inkább szabadidő-autó. Egy kis homoktól, sártól vagy hótól nem ijed meg, ezért a farmerek, a vadászok és a vidéki orvosok is kedvelték, és a hegyes vidékeken is bevált.

Csak így lehet kinyitni a csomagtartót, a keret zárhatóForrás: Retro Mobil

Hiányzott a gyári dízel, de...

Csak 1991-ig gyártották, és utód nélkül múlt ki, 7735 darab után. Bár a Golf III-ból is készült összkerékhajtású, nem faragtak belőle terepjárót. Itthon nagyon kevés Golf Country fut, általában viharvert, átépített példányok.  Egyébként az itt bemutatott példány sem teljesen eredeti, mert nem az a motor dolgozik az orrában, amit a gyárban beletettek. A többi része viszont tökéletes, ráadásul nagyon korai, 1989. decemberi gyártású, jóformán még az előszériából való.

Szokásos Golf-belső, itt nem „látszik” az összkerékhajtásForrás: Retro Mobil

Az 1,8-as benzines helyett KPM-engedéllyel beszerelt 1,9-es Volkswagen turbódízel viszi (a műszaki táblázatban ennek adatait adtuk meg). Könnyű volt beépíteni, semmilyen átalakítást nem igényelt, ugyanazok a felfogatási pontjai, mint az 1,8-asnak. 98 helyett csak 90 lóerőt szolgáltat, de cserébe a nyomatéka majdnem duplája (210 Nm), és természetesen jóval takarékosabb.

Az 1,9-es turbódízel remekül illik a terepes Golfhoz, de a váltó így túl rövidForrás: Retro Mobil

A kocsi csereüzlettel került mai gazdájához. Épp egy Toyota Land Cruisert adott el az érdeklődőnek, aki a beszélgetés közben említette, van egy Countryja, így beszámításban egyeztek meg. Szép állapotban volt, de sok mindennel foglalkozni kellett;  a féltengely szimmeringeket, a porvédőket, és a féktárcsákat is cserélték. A hajtáslánchoz, a futóműhöz nem kellett nyúlni, az újabb motor már az előző gazdánál megvolt, ő is ezzel vette.

Hivatalosan háromszemélyes a hátsó pad, de csak két főnek kényelmesForrás: Retro Mobil

Hasonló, mint a bestseller, de más

Azon kívül, hogy picivel magasabbra kell ülni, elsőre kevés a különbség az egyszerű Golf II. és a Country között. Ugyanaz a pult, a kormány, és a kissé kemény tömésű ülések is ismerősek. Menet közben azonban másképp viselkedik, mint „utcai" testvérei. Magasabb, több a menetzaj, felfüggesztése puhább, szorgalmasan nyeldesi az úthibákat, kanyarokban azonban kissé dől. Csak burkolt úton próbáltuk, egyszer sem kapcsolt az amúgy késedelemre hajlamos, viszkós hátsó hajtás.

Erős csövek védik a terepsérülésektől a viszko-diffi együttestForrás: Retro Mobil

Sajátossága miatt (az ívmeneti gyors megcsúszások ellen) a nyomaték 5%-a folyamatosan hátra megy, amitől rövidebb a reakcióidő. Mai gazdája télen-nyáron használja, és nagyon elégedett a terepképességeivel, még sosem akadt el vele.  Persze, ha túlzásba visszük a dagonyázást, összeragad a viszkokuplung, ami végzetes is lehet. Egyenesben – már tömegénél fogva is – magabiztos, és stabil, kormányát jó markolni, de nem kell vizet facsarni belőle, szervóval könnyen forog.

A lehető legegyszerűbb az órakészlet, fordulatszámmérőt csak a Chrome kapottForrás: Retro Mobil

Ötfokozatú kézi váltó dolgozik alatta, a tömegtöbblet miatt már a sima Syncronál is rövidebbre vették az áttételeket. Szépen, pontosan betalál a fokozatokba, a rövid ötödik miatt 120-130 km/h a kellemes utazótempó. A Country nagyjából 200 kilóval nehezebb a mezei Golfnál, de fékeit nem erősítették meg: az elöl tárcsa, hátul dob együttes így nehezebben állítja meg, a rásegítő ellenére határozottan oda kell lépni a pedálra. Mára igazi kuriózum ez a modell, a maga korában pedig alig akadt riválisa.

Gyártása első évében mindössze 7735 darab Country készült. Ekkoriban a farmotoros Transporterből (T3) is készült emelt SyncroForrás: Retro Mobil
Műszaki adatok - Volkswagen Golf Country TD (1989)

Motor: SOHC-vezérlésű közvetlen befecskendezéses turbódízel motor, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 1896 cm3. Furat x löket: 79,5 x 95,5 mm. Kompresszióviszony: 19,5:1. Teljesítmény: 90 LE, 3750/perc fordulaton. Nyomaték: 210 Nm, 1900/perc fordulaton.

Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, viszkokuplungos összkerékhajtás.

Felfüggesztés: elöl McPherson, hátul ferde lengőkaros. Elöl tárcsa- hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer szervóval.

Felépítmény: ötajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4255 x 1705 x 1555 mm. Tengelytáv: 2470 mm. Csomagtartó: 329 l. Saját tömeg: 1245 kg.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában: