Ügyes, szép, és nem drága, csak a hatótávját ne kérdezzék - Mazda MX-30 menetpróba

2020.07.23. 22:33

A japán gyártó nem hazudtolta meg magát, az első elektromos autója is nagyon más, mint a konkurensek, de ez inkább az előnyére válik. Csak egy hiányossága van, igaz, az sokakat nem fog annyira zavarni.

Végre egy friss Kodo forma a Mazdától, nem a már lassan unalmassá váló régi formanyelvet faragták tovább. Az MX-30 fiatalos, modern és barátságos megjelenésű. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Gulyás Péter/Origo

A Mazda mindig szeretett kilógni a sorból, nem konvencionális műszaki és dizájnmegoldásokkal tesztelni a vásárlóközönséget. Elég csak arra gondolni, hogy ők tartották életben leghosszabb ideig a Wankel-motort, manapság pedig a szívó benzineseket, és abban is majdhogynem egyedülállóak, hogy 2020 előtt még egyetlen olyan típusuk sem volt, amit külső áramforrásból kellett volna tölteni (ami nálunk zöld rendszámot kaphatott volna).

Jól látszik, hogy mennyivel kisebb a freestyle hátsó ajtó, mint az első. A hossz és a tengelytáv pontosan annyi, mint a CX-30-nálFotó: Gulyás Péter/Origo

Plug-in hibridje még mindig nincs, ellenben tisztán elektromos autója végre-valahára lett a japán gyártónak: az MX-30, amelyet Zsámbék környékén mi is kipróbálhattunk. Azért hívják így az új crossovert, mert a Mazda előszeretettel adja az MX előtagot a különleges, formabontó típusainak (összesen 18 darab MX-es Mazda volt eddig, 15 tanulmány, 3 szériaautó), a 30 pedig arra utal, hogy műszakilag a CX-30 architektúrájára épül a kocsi.

Jé, ilyen ajtó volt az RX-8-ason is

A hasmagasság csak 13 centi, ami jól mutatja, hogy az MX-30 inkább csak városi crossover, mintsem komoly SUVForrás: tothmilan.hu/Mazda

Az MX-30 hossza nincs 4,4 méter, ezért jól illeszkedik a kompakt SUV kategóriába, azonban két dolog csökkenti a használati értékét: a mindössze 366 (Bose hangrendszerrel 341) literes csomagtartó és a freestyle-nak nevezett hátsó ajtónyitás. Utóbbit korábban már láthattunk az RX-8-ason és az első Mini Clubmanen is, a lényege, hogy a hátsó ajtót csak akkor lehet kinyitni, ha az előtte lévő első már nyitva van. Formatervezési szempontból előnyös a megoldás, mert sportos háromajtósnak tűnhet vele egy valójában ötajtós karosszéria.

Közel derékszögben nyílnak az ajtók, de hátra csak úgy lehet kényelmesen beszállni, ha előretoljuk és billentjük az első üléstFotó: Gulyás Péter/Origo

Több azonban a hátrány, például a hátsó ablak nem lehúzható, az ajtó pedig olyan kicsi, hogy a beszálláshoz nem elég kinyitni, hanem az első ülést is előre kell tolni és billenteni, mint egy igazi háromajtósnál. Ez pedig az elektromos ülésállítással rendelkező, jól felszerelt MX-30-asok esetében elég körülményes, mert nem elég, hogy csigalassan mozgatják az első üléseket a villanymotorok, külön gombbal kell a támlát dönteni és egy másikkal az ülést előretolni. Praktikusabb lett volna a két funkciót egyesíteni.

Fejre vigyázni! Ebbe a kitüremkedésbe könnyű beverni kiszállás közbenFotó: Gulyás Péter/Origo

A hátra történő be- és kiszállást a hátsó ajtó masszív felső rögzítési pontjának kitüremkedése is nehezíti. De erre az elemre szükség volt a megfelelő törésteszt-eredmény eléréséhez, ugyanis a karosszériából hiányzik a B-oszlop. Oldalütközés esetén így az vaskos ajtóknak kell felfogniuk a becsapódás teljes erejét, normál autókon ez nagyrészt a B-oszlop feladata. Viszont nagyon látványos, hogy a közel derékszögben nyíló ajtókat kitárva hatalmas nyílás keletkezik, mint egy tanulmányautónál.

Lounge-hangulat és parafa betétek

A lebegő középkonzolt és az érintőképernyős klímavezérlést leszámítva műszerfal majdnem pont olyan, mint egy normál Mazdában, semmi sem utal az elektromos hajtásraFotó: Gulyás Péter/Origo

Sajnos a csomagtartóhoz hasonlóan a hátsó helykínálat is elmarad egy kevéssel a CX-30-tól, cserébe az ajtók belsején kényelmes könyöklőket alakítottak ki, így a második sorban kicsit úgy érezhetik magukat az utasok, mintha egy kanapén ülnének. Elöl persze még így is kellemesebb létezni, sokkal több a hely és nincs bezártság-érzés sem az aprócska, lehúzhatatlan ablakok miatt.

A kényelmes, magasra tett ülések határozottan megtámasztják a medencét, jó a kilátás és a nagy ajtónyíláson át könnyű a be-és kiszállás isFotó: Gulyás Péter/Origo

Az igényesen kivitelezett, minőségi anyagokból álló műszerfal egy része ismerős lehet a 3-asból és a CX-30-ból, azonban az előválasztó kar előtt megjelent egy új érintőképernyő a klíma számára, a középkonzol pedig lebegő, ami annyit jelent, hogy alul üreges, itt kialakítottak benne egy praktikus rakodóhelyet.

A jobb felszereltséghhez járnak a valódi parafa betétek. A két felhajtható fedél alatt pohártartó bújik megFotó: Gulyás Péter/Origo

Mint szinte minden villanyautóban, a MX-30-ban is több az újrahasznosított, környezetbarát anyag, mint általában, az üléseken lévő bőrhatású anyag teljesen vegán, az ajtók tetején lévő szürke borítás használt PET-palackokból készül, a Mazda cég múltjára utaló, középkonzolt borító valódi parafa pedig a dugógyártás mellékterme. Igazi telitalálat ez a barátságos és puha anyag az utastérben, hiszen sokat dob az atmoszférán, és máshol még nem láthattunk ilyet, de az MX-30 esetében sem az alapváltozatok kapják meg. Csak attól tartok, hogy az évek során összegyűlő szennyeződést nehéz lesz eltávolítani róla.

Kicsi az akkumulátor, de a Mazda szerint elég

Nem a legnagyobb, de szabályos alakú és jól pakolható a csomagtartó. A padló alatt pótkerék helyett defektjavító készlet találhatóFotó: Gulyás Péter/Origo

Csak egyféle motorral és akkuval kapható az MX-30, utóbbi jóval kisebb az átlagnál, a Mazda ugyanis úgy véli, hogy a 35,5 kWh-s kapacitás az arany középút a hatótávolság, a tömeg, a töltési idő, a gyártási költségek és a teljes életciklusra számolt szén-dioxid kibocsátás között. A Honda hasonló filozófia szerint építette meg az e-t amelynek ugyanekkora az akkumulátora, de maga az autó kisebb és könnyebb, ezért 24 km-rel messzebb mehet egy töltéssel, mint a csak 200 km-re (WLTP) képes Mazda.

Az azonos külméretek ellenére hátul kevesebb a hely és a fény is, mint a CX-30-ban, de azért két felnőtt átlagos méretű még elférFotó: Gulyás Péter/Origo

Viszont az elektromos piac két bestsellerét, a Kia e-Nirót és a Hyundai Kona Electricet akár 64 kWh-s akkumulátorral, és 450 km-es hatótávolsággal is meg lehet venni – igaz, milliókkal drágábban, mint az MX-30-at. A Mazda szerint azonban 200 km is elég egy főleg városi használatra szánt autóknál, a kutatásuk szerint egy átlagos európai sofőr naponta 50 km-t sem megy az autójával.

Az elektromos hajtás részegségei szinte lötyögnek a nagy motortérben. Ide jön majd a kis Wankel-motor a range extenderes verzióbanFotó: Gulyás Péter/Origo

Az MX-30 motorházát kinyitva azért kiderül, hogy készül még valamire a Mazda, ugyanis az inverter, a motor, az erőátvitel meg a vezérlés mellett még annyi hely maradt, hogy az egész hóbelevanc még egyszer beférne ide. Erre az a magyarázat, hogy már készül a hatótávnövelős verzió, amelyben egy ide beépített, állandó fordulatszámon pörgő kis Wankel-motor fog áramot termelni akkor, ha elfogyott a delej az akkumulátorból.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második, befejező oldalra!

Előző
  • 1
  • 2
Következő