Itt a lista, erre kell most vigyázniuk a külföldön autózó magyaroknak

2020.07.23. 14:43

A magyarok legkedveltebb úti céljainak számító országok hatóságai kevésbé tolerálják a szabályszegést, mint nálunk. Összefoglaló.

Háromszor annyira hajlamosak közlekedési szabálysértést elkövetni az európai autósok külföldön, mint a saját hazájukban – derült ki a különböző európai közlekedésbiztonsági szervezetek adataiból. Európai szinten az egy-egy tagállamban futó külföldi autók aránya öt százalék körül mozog, de a legjobban és leggyakrabban dokumentált szabálysértésben, a gyorshajtásban a külföldi autók aránya 15 százalék körüli - írta a Kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Hasonló arányt kapunk más szabályszegések összevetése esetén is. A nem megúszható szabályszegések, amelyek esetében az uniós tagállamok kiadják egymásnak a szabályszegő autó és a jármű üzembentartójának adatait:

  • a gyorshajtás
  • a biztonsági öv/bukósisak használatának mellőzése
  • a piros lámpán áthajtás
  • az ittas vagy bódult állapotban vezetés
  • a tiltott sávhasználat (busz- vagy leállósáv)
  • a vezetés közbeni mobilozás (kézben tartott mobillal)
  • a jogtalan sztrádahasználat (ez alatt a pályadíj meg nem fizetése értendő)
  • a tilosban parkolás.

A felsorolt szabályszegésekért igen nagy valószínűséggel előbb-utóbb kopogtat a külföldi fél megbízásából eljáró magyar hatóság.

Az osztrák bírságolási gyakorlat nem a legszigorúbb Európában, már ami a bírságok összegét illeti, viszont rendkívül alacsony a toleranciaszintje. 5 km/h-s sebességtúllépést már büntetnek, azaz ha egy 50-es úton 56-tal bemérnek valakit, az igen nagy valószínűséggel fizetni fog.

Gyakran telepítenek sebességmérőket olyan útszakaszokra, olykor egymás után többet is, ahol az útfelújítás miatt vagy más okból ideiglenesen rendeltek el sebességkorlátozást. Sok helyen megtapasztalhatták már az autósok, hogy a településen átvezető utaknak a bevezető és a kivezető szakaszán is mérték a sebességet, olykor néhány kilométeren belül többször is. Egyes szabálysértéseknek, csakúgy, mint nálunk, fix díja van. 50 euróba kerülhet a vezetés közbeni mobilozás, 70 euróba a szabálytalan előzés és a tiloson áthajtás.

A legtöbb magyar Horvátországban tölti a nyarat. Tavaly óta Horvátország újabb sebességmérőket telepített a legforgalmasabb utak mentén. A turistáknak tehát az idén már ott is számítaniuk kell sebességmérésre, ahol eddig nem. Emellett a korábbiakhoz képes gyakrabban ellenőrzik a rendőrök a közlekedőket.

A horvátok kissé toleránsabbak a gyorshajtókkal szemben, mint az osztrákok, de kevésbé elnézők, mint a magyar rendőrség. Lakott területen belül 10 százalékos sebességtúllépést tolerálnak, annyit, lakott területen kívül azonban csak plusz 10 km/h felett büntetnek.

A horvátok sem a lézerblokkolót, sem a sebességmérést előre jelző detektort nem tolerálják. Aki beszereltetett egy detektort a kocsijába (ami nálunk nem tilos), jobban teszi, ha utazás előtt kiszerelteti, különben egy esetleges közúti ellenőrzés alkalmával megütheti a bokáját. Horvátországban egyébként 65 euró a bírság a vezetés közbeni mobilozásért, 90 euró a szabálytalan előzésért, 260 euróba kerül ugyanakkor a tiloson áthajtás.

Az olaszokról jellemzően az a kép él nálunk a fejekben, hogy lazák, nem veszik túl komolyan magukat, és még kevésbé a szabályokat. Csakhogy ez nem mindig van így. Olaszországból akár egy évvel a szabálysértés után is jöhet a bírságcsekk, és ha már feladták, be is fogják hajtani az árát.

Minden országban büntetik az ittas vezetést. A hazai gyakorlattól eltérően annyi lehet csak a különbség, hogy nem mindenütt alkalmazzák a zéró tolerancia elvét – a feljebb említett három országban például 0,5 ezrelékig nem számít ittasnak a sofőr.