Zseniális német miniautót terveztek, új távlatot nyithatna a közlekedésben

eBussy
Vágólapra másolva!
Az apró eBussy olyan, mintha a T1-es Volkswagen Transporter és a Honda e szerelemgyereke lenne. Bár mopedautónak szánja német gyártója, sokoldalúságot, különleges műszaki megoldásokat és nagy hatótávot ígér - kíváncsian várjuk, mindezt valóban be tudja-e váltani.
Vágólapra másolva!
A hagyományos tükröket kamerák helyettesítik Forrás: Electric Brands

Az Electric Brands nevű német startup az elektromos robogók és rollerek után valami nagyobb, négykerekű járművel akart előrukkolni, ami végül egy kompakt mikrobusz/kisteherautó lett. A mopedautók (L7e) kategóriájába tartozó, vagyis nálunk segédmotoros rendszámra kötelezendő

3,64 méter hosszú, 1,6 méter széles és 1,94 méter magas

eBussy nagy erőssége a vonzó, letisztult dizájn, amelyről a 80-as évek japán kei car minibuszain kívül az első Volkswagen Transporter, de akár a Honda új villanyautója, az e is eszünkbe juthat.

A terepjáró kivitelek emelt futóművet kapnak, a négykerék-meghajtás alap Forrás: Electric Brands

A dizájn mellett a variálhatóság, a

moduláris felépítés

a kis villanyautó másik nagy erőssége. Mivel a hajtáslánc meglehetősen egyszerű (kerékagy-villanymotorok, hátra beépített akku), a raktér teljesen sík lehetett, és a padlólemezre rögtön tízféle felépítményt álmodtak meg a négyüléses kombitól a platós pickupon át a dobozos haszonjárműig.

De még izgalmasabb, hogy a kormányt nemcsak ki-be és föl-le lehet állítani, hanem egy sínen el is lehet tolni, így

pillanatok alatt lehet jobbkormányossá alakítani az eBussy-t,

sőt, a volánt akár középre is lehet tenni, természetesen a pedálokkal együtt. Azért van lehetőség a szabad mozgatásra, mert a kezelőszervek „by wire" rendszer szerint működnek, vagyis nincs bennük mechanikai kapcsolat, csak elektromos.

A kalifornaiai kivitel nyitott platóval Forrás: Electric Brands

Az Electric Brands szerint a 10 kWh-s akkumulátorral szerelt alapmodell akár 200 kilométert is meg tud tenni két töltés között, a háromszor ekkora kapacitású, feláras akkuval pedig Teslákat megszégyenítő

600 kilométerre nő az eBussy hatótávja.

Sőt, ha a vevő tetőbe beépített napelemeket is kér az autójához, akkor megfelelő időjárás esetén a hatótáv (naponta) ennél 200 kilométerrel nagyobb is lehet, legalábbis a hangzatos ígéretek szerint.

A hátsó üléseket a padlóba lehet hajtogatni Forrás: Electric Brands

De vannak még itt egyéb meglepetések is: a négykerék-meghajtást négy kerékagy-villanymotorral érik el, melyek összteljesítménye ugyan csak 82 lóerő, de

az össznyomatékuk állítólag eléri az 1000 Newtonmétert (!),

ami bőségesen elegendő a karosszériától és akkumulátortól függően 450-600 kilót nyomó, akár 1 tonnás terhelhetőségű jármű mozgatásához. A gyorsulást nem adták meg, a végsebesség 90 km/óra körül alakul, tehát nem autópályára való (ne feledjük, mopedautó). Bár a karosszéria hossza és tengelytávja is csekély, a manőverezést négykerék-kormányzás is javíthatja, hogy a városi teherautó a legszűkebb helyeken is meg tudjon fordulni.

Természetesen az eBussy fékezéskor áramot termel vissza az akkumulátorba Forrás: Electric Brands

A 2021-től kapható eBussy tervezett fogyasztói ára Németországban 15 800-28 800 euró között lesz verziótól függően, ami

5,46-9,96 millió forintnak felel meg.

A legdrágább a nagy akkumulátoros, gallytörő ráccsal felszerelt, terepjáró kempingbusz kivitel lesz beépített franciaággyal, sátras tetővel és kibővíthető karosszériával. Reméljük, a szép tervek nem jutnak az Isetta-szerű, szintén elektromos Microlino sorsára, amelynek egyre csak tolódik a gyártása.