Működő prototípusát idén mutatta volna be a tokiói olimpián, de 2025-ben már sorozatgyártásba is veheti a japán gyártó a szilárdtest-akkumulátorát, amelyről újabb részletek derültek ki.

A Toyota piacvezető a hibridek között, de elektromos autója még mindig nincs (csak a Lexus márkának)Forrás: Toyota

Minden iparágnak megvan a maga Szent Grálja: egy különleges technológia, amely evolúciós fejlődés helyett revolúcióként rajzolja újra a lehetőségek térképét. Az energiaiparban ilyen a szilárdtest-akkumulátor. A technológia elvileg jóval nagyobb energiasűrűséget, villámgyors feltölthetőséget és nagyságrendekkel hosszabb élettartamot kínál, ráadásul a gyártása is olcsóbb, mint a ma használatos akkuké.

Ez a technológia hozhatja meg az áttörést, amire sokan várnakForrás: Toyota

A szilárdtest-akkumulátor egyik nagy előnye, hogy az elektródák közötti teret nem folyadék, hanem szilárd elektrolit tölti ki. Ezzel elejét vehetik a hatásfokot és az élettartamot egyaránt hátrányosan befolyásoló melegedésnek, illetve biztosítani lehet, hogy ne érintkezzenek egymással az elektródák. A korai kísérletekben azonban rendre előjött egy probléma: az ismételt töltés és kisütés hatására deformálódott az elektrolit, és tönkrement az akkumulátor. Mivel a Toyota eredetileg idén nyáron, a tokiói olimpiai játékokon mutatta volna be a technológiát alkalmazó, működő prototípusát, vélhetően megoldották már az iparágat régóta nyomasztó problémát. Az olimpia azonban elmaradt, és vele együtt a világpremier is 2021-re tolódott.

A Toyota elektromos tanulmányautóit már az idénre tervezett olimpián bevetették volnaForrás: Toyota

A Toyota illetékes alelnöke, Keiji Kaita azonban az Automotive News újságírójának elárult néhány részletet a laboratóriumi fázis végső szakaszában lévő akkumulátorról. Az autógyártó stratégiai partnerével, a Panasonic-kal közösen kifejlesztett egy olyan, kén alapú elektródát, amely az eddigi kísérletek szerint rendkívül hatékonyan áll ellen az alakváltozásnak. Kaita-szan azonban hozzátette, hogy még nem jutottak el a végső megoldásig: elképzelhető, hogy végül nem a komponensek módosítása, hanem az akkumulátor újszerű kialakítása bizonyul célravezetőnek. A tömegtermelést egy másik, gyártástechnológiai feltétel is hátráltatja: a szilárdtest-akkumulátorok összeszereléséhez szélsőségesen száraz levegőjű környezetre van szükség.

Balra a régi lítion-ion, jobbra a szilárdtest akkumulátor vázlatos rajzaForrás: Toyota

A mérnök szerint azonban ezek a nehézségek nem akadályozzák meg a Toyotát abban, hogy 2025-re megkezdhesse a forradalmi akkumulátorok gyártását. A jelenlegi lítium-ion akkumulátoroknál nyolcszor nagyobb energiasűrűségű szilárdtest telepek mindössze 15 perces töltéssel akár 800 kilométer megtételére elegendő elektromos energiát képesek felvenni, és a számítások szerint 30 éven át megőrzik eredeti kapacitásuk 90 százalékát, azaz élettartamuk többszöröse a gépkocsinak, amibe beépítik őket.