Hivatalosan is bemutatkozott az új Enyaq iV, amelyet a kezdetektől villanyautónak terveztek. Kívül kisebb, belül nagyobb, mint egy Kodiaq, a legerősebb verziója 306 lóerős.

Kicsit BMW-s lett a forma a világító hűtőmaszktól. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Skoda

A Skoda végre hivatalosan is leleplezte új villany SUV-ját, amely a Volkswagen-konszern elektromos járművek számára fejlesztett MEB gördeszka-platformjára épül (testvérmodellje, a Volkswagen ID.4 pár héttel később mutatkozik be). Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az 1990-ig gyártott, a Merkúr-kínálatból nálunk jól ismert 105 S és 120 L sorozat után újra lesz farmotoros, hátsókerék-meghajtású modellje a cseh márkának.

A világító hűtőmaszk nem alapáras

Ilyen agresszív orra még egyetlen Skodának sem volt. Le fognak térni az autópályák belső sávjaiban előle, pedig a végsebessége csak 160 km/óra (RS: 180)Forrás: Skoda

A 4,685 méter hosszú Enyaq iV csak 1,2 centivel rövidebb és 6 centivel alacsonyabb a Kodiaq-nál, a tengelytávja 2,6 centivel rövidebb, és attól eltérően nem lehet majd hétülésesként rendelni.Bár mackós alkatú, így is jó a légellenállása: csak 0,27 az alaktényezője, ami kiemelkedően jónak számít a nagy SUV-ok között.

Akár 1,4 tonnás utánfutót is vontathatForrás: Skoda

Izgalmas élekkel rajzolták meg a karosszériát, a forma legizgalmasabb részei a cseh üvegművészetre utaló LED lámpák és a feláras világító hűtőmaszk, amelyet a Skoda kristályarcnak hív a sajtóanyagban. Az átlátszó rács 130 darab LED-del van megvilágítva, amelyek nyitáskor és záráskor is speciális animációt játszanak le. Akinek ez túl csicsás, rendelhet hagyományos, zárt fekete műanyag maszkot is.

Olyan a beltér, mint egy nappali

A szabadon álló központi érintőképernyő 10 vagy 13 colos lehet, de rendelhető head up display isForrás: Skoda

A hullámzó műszerfal ismerős lehet az új Octaviából, de a vezető előtt lévő 5,3 colos digitális műszerfal egyedi, és a gesztusvezérléssel is irányítható központi érintőképernyő is nagyobb, akár 13 colos is lehet. Nem kevesebb, mint 15 nyelven lehet kommunikálni a fedélzeti infotainment rendszerrel (magyarul nem), hat nyelven a folyékony beszédet is megérti, a többin csak egyszerű utasításokat fogad.

13 colos érintőképernyő még egyetlen Skodában sem volt eddig, a klímát is erről kell vezérelniForrás: Skoda

A beépített e-SIM kártyával folyamatos online kapcsolatban áll az Enyaq iV, emiatt van fedélzeti wifi, valós időben frissülő navigáció, lehet applikációból, a távolból vezérelni a töltést, és a légkondicionálót is be lehet kapcsolni indulás előtt.

Csak ötüléses verzió létezik, ezért nem jogosult a nagycsaládos kedvezményreForrás: Skoda

Ahogy egy villanyautótól elvárható, fenntartható anyagokat használt az üléseken a Skoda, például rendelhető lesz környezetbarát módon, olajfalevelekből kinyert festékkel színezett bőrkárpit és olyan szövet is, amely 40 százalékban gyapjút, és 60 százalékban PET palackból kinyert műanyag szálakat tartalmaz. Skoda-mércével csak átlagosnak számít az 585 literes csomagtartó (Kodiaq: 560-835 l), amelynek a padlója alatt találhatóak a töltőkábelek, a figyelmes Skoda egy tisztítószivaccsal bélelt gumitégelyt is mellékel hozzájuk.

Akár 510 kilométeres hatótávval

Még a legkisebb, dísztárcsás acélkerék is 18 colos, a legnagyobb könnyűfém felni viszont 21 hüvelykes, vagyis igazán hatalmasForrás: Skoda

Az Enyaq iV Csehországban, Mlada Boleslavban készül majd novembertől, kétféle hajtással, háromféle akkumérettel és ötféle teljesítménnyel, napi 250-350 példányban. Összesen ötféle modellvariáció létezik. Az Enyaq iV 50 nevű alapmodell 148 lóerős és hátsókerék-meghajtású, 55 kWh-s lítiumion-akkumulátora 340 kilométeres hatótávot tesz lehetővé a WLTP ciklus szerinti mérés szerint. A gyorsulás 0-100 km/órára 11,4 másodpercig tart.

Újdonság az univerzális töltő, amely 2 töltőkábelt kombinál 1-ben, és így lehetővé teszi az autó töltését mind háztartási (230 V) aljzatról, mind pedig ipari (400 V) aljzatról. A 82 kWh-s akkut sokáig tart majd feltölteni, ha nincs DC töltő a közelbenForrás: Skoda

A legnagyobb, 510 kilométeres hatótávval a szintén hátsókerék-meghajtású, de már 204 lóerős Enyaq iV 80 rendelkezik, a legnagyobb teljesítménnyel pedig a széria csúcsmodellje, a dupla motoros, összesen 306 lóerős, összkerék-meghajtású Enyaq iV RS. Meggyőző a sportváltozat 6,2 másodperces gyorsulása, de a végsebessége ennek is csak 180 km/óra az akkuk védelme miatt. Igaz, a többi változatnál már 160 km/óránál abbamarad a gyorsulás.

Akár 125 kW-tal is tölthető

Még arra is gondoltak, hogy a töltőkábelt tisztítani lehessen. Ha tele a csomagtartó, ki kell majd pakolni, hogy hozzáférjünk a kábelekhezForrás: Skoda

Ahogy minden villanyautó, az Enyaq iV is a padlóban hordja az akkumulátorát, ami alacsony tömegközéppontot és jó helykihasználást jelent. Alapáron legfeljebb 50 kW-os töltést képes felvenni a Skoda, így az alapváltozatot akár bő egy óra alatt teljesen fel lehet majd tölteni. Felár ellenében a közepes akkuhoz 100, a nagyobbhoz 125 kW-os tölthetőséget is lehet vásárolni, így a 82 kWh-s akkumulátort is fel lehet tölteni 38 perc alatt 0-80 százalékra. Természetesen sima háztartási konnektorból és háromféle fali töltődobozból is fel lehet tölteni az Enyaq iV-t, csak úgy sokkal tovább fog tartani.

Itt hiába keresünk kipufogóvégeketForrás: Skoda

Az Enyaq iV-t 2021 elejétől lehet majd megvásárolni, az első példányok várhatóan tavasszal érkeznek majd meg Magyarországra. A 148 lóerős alapverzió ára is kb. 13 millió forint lesz állami támogatás nélkül. Valószínű, hogy az RS csúcsmodell 20 millió forintnál is többe fog kerülni, amivel minden idők legdrágább Skodája lehet.