Ezekből az új autókból választhat négymillió forintig

autószalon új autók, adásvétel, Dacia, Suzuki
Dacia Sandero and Dacia Dokker Van in the Zdunek car dealer showroom are seen in Sopot, Poland on 7 February 2019 According to the Romanian Automobile Manufacturers Association the number of Dacia cars registered in the European Union increased by 12% in 2018 to 519,088 units. Dacia reached a car market share of 3.4% in 2018. The largest Dacia markets were Germany and the UK. (Photo by Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Különleges élmény birtokba venni, nem hajtotta szét vagy törte össze a korábbi tulajdonos, sokáig nem kell javítások miatt aggódni (már csak a garancia miatt sem). Használt helyett sok érv szólhat az új autó mellett, csak meg kell tudni fizetni. Összegyűjtöttük az ország legolcsóbb típusait, és a városi minik mellett lágy hibridet, SUV-ot és családi autót is találtunk – igaz, sokszor kompromisszumokkal.
Vágólapra másolva!

Sokan kapkodnak levegő után, amikor megnézik az importőrök honlapjain az árlistákat. Vegyük példának a kisautókat: a legolcsóbb Skoda Fabia 4,84 millió forinttól vihető el, míg a Ford Fiesta árcéduláján 5,01, a Mazda 2-esén pedig 5,73 millió szerepel. Aki új Honda Jazzt szeretne, már csak hibridet kaphat legalább 7,32 millió forintért, a jelentős – akár 5-10 százalékos – áremelés szinte minden márkát utolért. Ennek egyik, sokszor hangoztatott oka a forint-euro árfolyam alakulása.

Diszkontmárkaként egyedül a Dacia tudott fennmaradni az EU-ban, a Lada visszaszorult a FÁK piacaira - ott viszont kínai márkákkal is meg kell küzdenie. A Sandero töréstesztje négycsillagos Forrás: NurPhoto via Getty Images/Michal Fludra

Másfelől viszont ahhoz, hogy ne szerepeljenek le az Euro-NCAP törésteszten, a gyártóknak már minden modell alapkivitelébe sok biztonsági extrát is be kell építenie, ezek többletköltsége a vevőkre hárul.

Aztán ott vannak még az európai uniós széndioxidkvóták is,

hiszen az átlagosan 95 g/km-es határértéket átlépve már a 2020-as modellek után is bírságokat kell fizetni. Ahhoz, hogy a kibocsátás csökkenjen, diétára kell fogni a motorokat (legalább lágy-hibrid techológiával), ami szintén drága.

Addig volt jelen a Suzuki a legolcsóbb ajánlatok közt, amíg kisautókat (Swift, Ignis, Wagon R+) gyártott Esztergomban, 2008-ig az autóhitelek is népszerűek voltak. Jó ár-értékű SUV-modelljei ugyanakkor ma is piacvezetők Forrás: MTI/Földi Imre

Összeállításunkban a piac legolcsóbb, négymillió forint alatti típusait vesszük sorra úgy, hogy nem számolunk az állami támogatásokkal, de figyelembe vesszük az országos kedvezményeket. Persze futnak kereskedői akciók és sokszor alkudni is lehet, összességében mégis kevesebb a diszkontautó: a Lada kivonult egész EU-ból, sőt, a főleg fejlődő piacokra szánt lépcsőshátúak, vagy előző generációs modellek is lassan kikopnak a kínálatból. Lássuk, mi maradt pénztárcabarát!

Továbbra is a Daciák a legolcsóbbak

Fényezett a lökhárító, de a kilincs és a tükörház nem, és a tengerészkéken kívül minden szín feláras, még a cégautó-fehér is. Széria a központi zár és a villanyablak, sőt, a ködlámpa is, de a pótkerék, az állítható magasságú kormányoszlop, illetve a klíma feláras, utóbbi 100 ezer forint. Ilyen érdekességet találunk a hosszú modellciklusa vége felé közeledő Dacia Sandero extralistáján, na meg 2,75 millió forintos alapárat. Ráadásul még a csinosabb, gázüzemű TCe100 LPG Stepway is kijön 3,69 millióból.

Minőségérzetet, kényelmi és biztonsági szolgáltatások sorát ne várjunk a Sandero/Logan párostól. Viszont olcsó, praktikus, és gyári LPG-üzemű változataival sokat lehet spórolni Origo

Létezik ennél olcsóbb autótípus Magyarországon? A válasz igen, a neve még többeknek ismerős: Logan. A sokkal kevésé divatos, de literre nagyobb csomagterű Sandero-rokon

már 2,65 millió forinttól kapható ugyanezzel a vérszegény, háromhengeres szívómotorral,

de még egy jobban felszerelt dízel is bőven kijönne a négymilliós keretből. Persze a lépcsőshátú Logan szűk választéka is jelzi, hogy nem a vevők kedvence, inkább a praktikus kombit keresik (abból az SCe 75 Ambiance alapára: 2,92 millió).

Divatos és elődjénél igényesebb a Duster második generáriója, de sokak bánatára az 1,6-os szívómotor tavaly eltűnt belőle - helyette háromhengeres turbó az alap Fotó: Csudai Sándor - Origo

Még népszerűbb választás összeállításunk egyetlen kompakt SUV-modellje, az aránylag új fejlesztésű (2018) és divatos Duster. A háromhengeres, turbós TCe Access alapmodell mindössze 3,39 millió forint, ám használhatóság és újraeladhatóság szempontjából muszáj a félmillióval drágább Essential felszereltséget választani, mert csak ahhoz lehet felárért klímát rendelni. Ugyanakkor a legjobb ár-érték arányú változatok, az LPG-üzeműeket beleértve már négymillió felett járnak.

Városi vagy családi autó a Fiatnál

Már kilenc éve az olasz márka kínálatának része a Panda, de nem úgy tűnik, mintha nyugdíjaznák: idéntől a jópofa, 4x4-es Twinair változatok mellett már lágy hibridként is megrendelhető. Ám nem ezek a két- vagy három-, hanem a négyhengeres változatok kaphatók olcsón, a jó öreg 69 lóerős szívómotorral és Easy felszereltséggel már 3,55 millió forintért.A praktikum nincs ingyen, az ötüléses kivitel felára 50-60 ezer forint, még a hátsó fejtámla és az osztott ülésdöntés is opciós.

A 2016-ban bemutatott Tipóval felismerte a Fiat, hogy van igény a sok modern kompakt közt egy megfizethető modellre. Valamivel drágább az ötajtós és kombi változat, a szedán a belépőmodell Fotó: Polyák Attila - Origo

Ugyanakkor a Fiat legjobb ajánlata nem a jellegzetes mini, hanem az akciósan már 3,89 (listaáron 4,05) millió forintos Tipo 1.4 Sedan.

Igaz, hogy csak 95 lóerős, és a műszerfala sem csúcsminőségű,

de listánkban egyedüliként egy klasszikus kompakt autó, családi autóhoz illő helykínálattal, minimálisan elvárható felszereltséggel, vagyis hat légzsákkal, rádióval és klímával. Amióta nem kapható a Peugeot 301 és a szerényebb képességű Lada Vesta, ennél több autót kevesebb pénzért sehol sem kínálnak.

Nem hanyagolja a miniket a Hyundai és a Kia

Bár egyre több gyártó törli kínálatából a klasszikus miniket, vagy kizárólag elektromosként árulja (lásd VW-Skoda, illetve Smart), a koreai konszern új típussal érkezett a kategóriába. Év elején kezdődött meg a friss Hyundai i10 kiszállítása, amely 3,45 millió forinttól érhető el, de ehhez érdemes rögtön hozzászámolni a 300 ezres Life Plus csomagot klímával és más alap extrákkal. Titkos tipp: ennyiért a kifutó szériás, de egy számmal nagyobb i20 is elvihető jelentős (465 ezer forintos) kedvezménnyel.

Sportos orrkialakítással és akár 100 lóerős turbómotorral is rendelhető a Hyundai i10, csak nem négymillió forint alatt. Ugyanakkor a belépőmodell megfizethető Forrás: Hyundai

A korai testvérmárka kínálatában ennyiért nem találunk kisautót, városi minit viszont igen,

úgy, hogy és még tankolásra is megmaradnak százezrek. Már 2,99 milliótól meg lehet venni ugyanis a modellciklusa félidejénél járó, haragos tekintetű Kia Picantót, igaz, négyüléses és 67 lóerős Bronze alapkivitelben. Jobban megéri inkább a 84 lóerős, ötszemélyes változat 3,19 millióért. Fontos tudni, hogy ezek még a 2020-as modellévű készletes Picanto-árak, a '21-es verziókat rendelve némi drágulással számoljunk.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!