5. Koenigsegg Agera RS - 447 km/h

Forrás: Koenigsegg

A Koenigsegg 2011 és 2018 között gyártotta az Agerát, amelynek leggyorsabb változata, a 25 példányban gyártott RS 2015-ben mutatkozott be. Ebben az autóban az ötliteres, ikerturbós V8-as motor az opciós 1 megawatt csomag megvásárlásával 1360 lóerőt szabadít a hátsó kerekekre, ha etanollal üzemeltetik. Több rekord is fűződik a svéd szuperautóhoz. 2017 októberében egy módosításmentes ügyfélautó megdöntötte a 0-400-0 gyorsulási-lassulási rekordot: 36,44 másodperc kellett neki a mutatványhoz, ami 5,5 másodperccel volt jobb a korábbi rekorder Bugatti Chiron idejénél.

Még ugyanennek az évnek a novemberében már át is adta a múltnak a saját rekordját, mivel Nevadában 33,29 másodpercre faragta le az időt a lezárt 160-as számú közúton. Ezen kívül még négy rekord dőlt meg ekkor: a leggyorsabban megtett kilométer (445,3 km/h), a leggyorsabban megtett mérföld 444,76), és a legnagyobb sebesség, amit közúton valaha mértek (457,94 km/h).

Érdekesség, hogy az utóbbi három rekord közel 80 éves volt, ugyanis a Mercedes tartotta még 1938-ból, amikor egy lezárt autópályán, Frankfurt és Dormstadt között 432,7 km/h-val száguldott egy átalakított W125-ös versenyautó Rudolf Caracciolával a volánnál. A Koeingsegg Agera RS Guinness által hitelesített végsebesség világrekordja végül „csak" 447 km/h lett, mert a két, ellenkező irányú futásnak ennyi lett az átlaga.

 

4. SSC Tuatara - 483 km/h (elméleti)

Forrás: SSC North America

2020 februárjában láthatta a nagyközönség először az SSC Ultimate Aero utódát, a tíz év munkájával kifejlesztett SSC Tuatarát, amely a gyártója szerint több mint 300 mérföld/h-s (483 km/h) végsebességre képes, de ezt a Guinness még nem igazolta. A kb. 400 millió forintba kerülő, mindössze 100 példányban készülő hiperautót egy 5,9 literes, ikerturbós, 1774 lóerős motor hajtja, amely a Koeingseggekhez hasonlóan etanollal éri el ezt a nem mindennapi teljesítményt. Egy hétfokozatú robotizált váltón keresztül jut el a V8-as ereje hátsó kerekekhez, a váltások Track üzemmódban kevesebb mint 100 ezredmásodpercig tartanak.

A Tuatara formáját a korábban a Ferrarinál és a Maseratinál dolgozott Jason Castriota rajzolta, a kocsi neve egyébkén hidasgyíkot jelent. A 0,279-es alaktényező az egyik legjobb légellenállást jelenti a hiperautók között, a karbon karosszériát és vázat az űrkutatásban dolgozó, Washington állambeli cégekkel közösen fejlesztették ki. Mindössze 1247 kilót nyom a Tuatara, amelyet aktív aerodinamikai elemekkel és emelhető/süllyeszthető futóművel is felszereltek.

 

3. Hennessey Venom F5 - 484 km/h (elméleti)

Forrás: Hennessey

A texasi Hennessey Performance Engineering már korábban is sok borsot tört a Bugatti orra alá a Lotus Exige-alapokra épített első Venommal, az új F5 generáció azonban még jobban emeli a tétet, ugyanis 6,6 literes, dupla turbós V8-asa 1842 lóerőt és 1617 Nm-t képes leadni, amivel a világ legerősebb szériaautó-motorjának számít. A szériát persze idézőjelben kell érteni, a hiperautóból ugyanis csak 24 darab készül majd, melyeket egyenként kb. 487 millió forintos áron fognak értékesíteni.

A számítógépes szimulációk szerint a mindössze 1,34 tonnás, 0,33-as alaktényezővel rendelkező Venom F5 álló helyzetből 2 másodperc alatt gyorsulhat fel 100 km/h-ra és 10 másodpercnél hamarabb 300 km/h-ra. Elméletileg akár 484 km/h-val (301 mérföld/h) is mehet, de utóbbit még az SSC-hez hasonlóan nem igazolta a Guinness. Elsőként a 0-400-0 rekordját akarják megdönteni, a Venom F5 elvileg 30 másodpercnél is kevesebb idő alatt képes lehet rá.

 

2. Bugatti Chiron Super Sport 300+ - 490 km/h

Forrás: Bugatti

A Bugatti sokáig nem árulta el hivatalosan a 2016-ban bemutatott, 1500 lóerős Chiron végsebességét, csak annyit, hogy legalább 420 km/h. Végül azonban nem tudtak tovább ellenállni a kísértésnek, és 2019 augusztusában hivatalosan is megmérték, hogy meddig képes felgyorsulni az autó. A német TÜV által hitelesített sebességrekord 490,484 km/h lett, amit a Volkswagen németországi tesztpályáján, Ehra-Lessienben értek el Andy Wallace angol autóversenyzővel.

Annak érdekében, hogy biztosan megdöntsék a Koenigsegg Agera RS 2017-es, 457 km/h-s eredményét, kicsit átalakították a széria Chiront, a rekorddöntéshez használt kocsi ezért nem tekinthető szériaautónak, csak szériaközeli prototípusnak. Számos ponton különbözik a normál verziótól: a karosszériája 25 centivel hosszabb, nincs rajta hátsó szárny és légfék, hogy kisebb legyen a légellenállása. Speciális Michelin gumikat, új kipufogókat és nagyobb hátsó diffúzort is kapott a kocsi, a nyolcliteres, W16-os motor teljesítményét pedig 1500-tól 1600 lóerőre emelték. Kivették az utasülést, hogy a helyére adatrögzítő berendezéseket tegyenek, és egy komplett bukócsövet is beépítettek.

A Bugatti elnöke, Stephan Winkelmann bejelentette, hogy ez volt az utolsó eset, hogy a cége megdöntötte az autós sebességrekordot, a jövőben már nem fognak próbálkozni akkor sem, ha egyszer a Chiron eredményét is megjavítja valaki.

 

1. Koenigsegg Jesko Absolut - 530 km/h (elméleti)

Forrás: Koenigsegg

Tavaly tavasszal mutatkozott be a Genfi Autószalonon a Koenigsegg új csúcsmodellje, amelyet a cégalapító Christian von Koenigsegg az apjáról nevezett el. A kis svéd gyártó valaha volt leggyorsabb modelljéből 125 darab készül, mindet azonnal eladták a bemutató előtt, pedig a vételáruk meghaladja a 840 millió forintot. A Jeskót 1600 lóerős, 1500 Nm nyomatékú, ötliteres, ikerturbós V8-as hajtja, a karosszéria 1400 kg leszorítóerőt (275 km/h-nál) képes termelni, a végsebesség a Koenigsegg számításai szerint eléri a 483 km/h-t.

És ez csak a versenypályára optimalizált normál verzió, a Jesko Absolutot viszont a lehető legnagyobb végsebességre hegyezik ki. Ennek érdekében hosszított karosszériát, és burkolt hátsó kerekeket kap, a hatalmas hátsó szárny helyére pedig az F-15-ös vadászgép által inspirált függőleges vezérsíkok kerülnek, amelyek növelik a stabilitást nagy sebességnél. Így a leszorítóerő 150 kilóra csökkent, de a légellenállás sokat javult, az alaktényező mindössze 0,278 lett. A hiperautó tömeg/lóerő aránya még folyadékokkal feltöltve, utasokkal és csomagokkal is kisebb 1-nél.

Egymás mellett a Jesko Absolut és Jesko 1Forrás: Koenigsegg

A Regerával ellentétben a Jeskónak van váltója, nem is akármilyen: a Fénysebesség Váltónak nevezett, 90 kilót nyomó, kilencfokozatú automatában minden áttételhez külön nedves kuplung tartozik, így a váltások mindössze 20 ezredmásodperc alatt mennek végbe. Ha a vezető a szokásosnál hosszabb ideig húzza valamelyik váltófület a kormány mögött, akkor nemcsak egy fokozatot ugrik a váltó, hanem a pillanatnyi sebesség által megengedett lehető legmagasabb vagy legalacsonyabb fokozatot választja ki. A Jesko Absolut elméletileg képes az 530 km/h elérésére, de hivatalosan még nem mérték le a végsebességét.