Minden hazai benzinkút áttért az E5-ről az E10-es 95-ös benzin forgalmazására, így elméletileg kétszer annyi biokomponens is lehet a legnépszerűbb üzemanyagban, mint korábban. Összefoglaljuk a fő tudnivalókat, eláruljuk, valóban károsodhat-e az autó, nő-e a fogyasztás, de arra is kitérünk, hogy mit, hol és mennyiért érdemes tankolni az új üzemanyagot rosszabbul tűrő régebbi típusokba. Új sorozatot indítottunk, amelyben az elmúlt évek legnépszerűbb cikket mutatjuk meg újra. Ez először idén januárban jelent meg.

Januártól elvileg már minden magyarországi kúton csak E10-es 95-ös benzint lehet tankolniFotó: Szabó Gábor - Origo

1. Mi az az E10-es benzin?

Az E10-es jelzésű motorbenzin legfeljebb 10 térfogatszázalék biokomponens-tartalommal rendelkezik, és megfelel a kötelezően betartandó MSZ EN228 motorbenzin szabványnak. Grád Ottó, a Magyar Ásványiolaj Szövetség főtitkára elárulta, hogy a legfeljebb 10 százalékos bioaránytnemcsak bioetanol (etil-alkohol) bekeverésével érhetik el az olajtársaságok,hanem bizonyítottan bioetanolból előállított ETBE (etil-tercier-butil-éter) használatával is. Utóbbiról azt kell tudni, hogy oktánszámnövelő, és még akkor fejlesztették ki az olajtársaságok, amikor át kellett térni az ólmozottról az ólommentes üzemanyagokra.

2. Miért cserélték le az E5-ös 95-öst E10-esre a töltőállomások?

Az Európai Unió megújuló energia irányelvében előírtak teljesítése érdekében Magyarországon 2020. január 1.-jétől nőtt meg a 95-ös benzin biokomponens részarányaaz eddigi legfeljebb 5-ről legfeljebb 10 térfogatszázalékra.Ezért ragasztottak a 95-ös töltőoszlopokra az E5 helyett kivétel nélkül E10 feliratú matricát nemrég, a töltőállomások jelentős része már decemberben átállt. Információink szerint egyes kisebb benzinkutaknál az átállás még nem történt meg, de ezzel még nem sértettek törvényt, mert az új előírásnak éves összesítésben kell megfelelni, amire még van közel 12 hónap.

Az EU üzemanyag-minőségre és megújuló energiára vonatkozó irányelveit követve a hazai jogszabály tavalyi módosítása a 95-ös benzin esetében a bioetanol-arány részcélját 6,1 energiaszázalékban határozza meg 2020-ra, ez az arány később biztosan nőni fog. A biokomponensként jellemzően hozzáadott bioetanol fűtőértéke harmadával alacsonyabb, mint a benziné. Ezért a 6,1 energiaszázaléknyi bioetanol kb. 9 térfogatszázaléknak felel meg, vagyis még 1 százalékponttal ez is az előírt határérték alatt marad.

Forrás: AFP/Remy Gabalda
Mi a helyzet a gázolajjal?
Az EU megújuló energia irányelve tagállami szinten a teljes közlekedési szektorra vonatkozó 10 energiaszázalékos minimális megújuló energia részarány elérését tűzte ki célul. Ezt Magyarország úgy tudja elérni, hogy a benzinbe és a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő (a többit a villamosított vasúthálózatok által használt áram előállításakor felhasznált megújuló energiaforrásokkal fedezzük). 2020-ra a gázolaj biokomponens-részaránya nem változott, maradt legfeljebb 7 térfogatszázalék (B7).

3. Milyen környezetvédelmi előnye van az E10 bevezetésének?

A megújuló energiának számító bioetanol égése során az a szén-dioxid szabadul fel, amit az előállításhoz használt növény egyszer már megkötött a légkörből. Persze a bioetanol készítés önmagában elég energiaigényes folyamat, mégis, ennek a komponensnek az égetése összességében60-70 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátással jár,mint a fosszilis, nem megújuló forrásból származó, kőolaj-alapú benziné.

Fotó: Szabó Gábor - Origo

4. Milyen nemzetgazdasági előnyei vannak az E10 bevezetésének?

A bioetanol iránti megnövekedett kereslet kedvező Magyarország számára, mert földrajzi adottságaink és mezőgazdaságunk miattbioetanol-nagyhatalomnak számítunk:világviszonylatban magas nálunk az egy lakosra jutó előállított bioetanol mennyiség, amit főleg takarmánykukorica felhasználásával készítünk.

Kaderják Péter, az az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára egy tavalyi sajtótájékoztatóján arra hívta fel a figyelmet, hogy az E10-es üzemanyag bevezetése csökkenti Magyarország energiafüggőségét, mert, ahogy emelkedik a benzin itthon előállított biokomponens tartalma, arányaiban úgy csökken a kőolajimport. Másrészt a bioetanol-gyártás során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal is.

A 15 évnél fiatalabb autóknál nem lehet gond az E10 tankolásábólFotó: Szabó Gábor - Origo

5. Honnan tudható, hogy egy jármű kompatibilis-e az E10-es benzinnel?

E10-es benzinnel azok a járművek üzemeltethetők, amelyeknél a gyártójuk megerősítette, hogy alkalmasak rá. Ha a használati utasítás nem tartalmazza ezt az információt, akkor tájékozódni lehet a gyártónál/forgalmazónál, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) honlapján, vagy a magyar programozók által összerakott, 37 ezer autót tartalmazó adatbázisból, az e10check.hu-n.

A szakértők szerint az E10 biztonságos üzemanyag, amely az utakon futó benzines autók döntő többségével kompatibilis, a 15 évnél fiatalabbakkal szinte biztosan, bár például a Volkswagen-konszern TSI és TFSI motoros autói csak 2007/2008 után. Jellemzően az Euro 3-asnál rosszabb környezetvédelmi besorolású, 20 éves vagy idősebb autók nem használhatóak tartósan E10 benzinnel.A 3,6 milliós magyarországi autóparkból nagyjából egymillió kocsi lehet érintett.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
E85: négy éven át lehetett spórolni a zöld üzemanyaggal

Sokan emlékeznek még az E85-ös jelzésű üzemanyagra, amely 70-85 térfogatszázalék bioetanolból, és 30-15 százalék benzinből állt. A forgalmazása 2007-ben kezdődött Magyarországon, az E85-ös gyors ütemben vált egyre népszerűbbé, hiszen literenként csaknem 100 forinttal volt olcsóbb a 95-ös benzinnél, így az átalakítás 50 ezer forintos költsége hamar, 5-10 ezer kilométer alatt megtérülhetett. Aztán 2011 augusztusában megszűnt a jövedékiadó-mentesség, és először 40, majd év végén 70 forint adót vetettek ki literenként az E85 alkoholtartalmára. A 2011 végi jövedékiadó-emelés literenként bruttó 90 forintos áremelkedést hozott, ami szinte teljesen ellehetetlenítette a hazai E85-kereskedelmet, a drágulással ugyanis eltűnt a bioetanol árelőnye, ezért sokan visszaálltak a tisztán benzinüzemre, és a „zöld üzemanyaggal" közlekedő autósok több tízezresre becsült tábora néhány ezresre apadt. Az E85 forgalmazása 2016-ban szűnt meg Magyarországon.

A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább, ha kíváncsi, hol lehet még E5-ös benzint venni, és mennyiért!