A Sandero és a Logan harmadik nemzedéke szebb, tágasabb és sokkal jobban felszerelt az elődeiknél. Már kulcskártyát, automata váltót, elektromos kéziféket, LED fényszórót, és vezetéstámogató rendszereket is lehet hozzájuk kérni.

Egyszerre érkezett a háromtagú modellcsalád, a Sandero Stepway (középen) csak optikailag különbözik a normál Sanderótól (balra). Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Dacia

2004-es újraindítása óta a Renault tulajdonában lévő Dacia sikert sikerre halmoz, amit jól jelez, hogy azóta már 6,4 millió autót értékesített világszerte. Ebből minden harmadik Sandero volt, a márka belépőmodellje Európában 2017 óta vezeti is a magánvásárlóknak értékesített új autók eladási toplistáját. Az olcsó, egyszerű és robusztus kocsikat kínáló Daciának a 2009-es gazdasági válság után a 2020-as koronavírus-járvány is jól jött, hiszen krízishelyzetben a vásárlók kétszer is meggondolják, hogy mennyi pénzt szánnak új autóra.

Hogy néznek ki?

409 centiméter hosszú a Sandero, amivel a kiskategória határait feszegeti. Hozzánk közelebb a terepcsomagos Stepway változatForrás: Dacia

Dizájnban legalább akkorát lépett előre a Sandero és a Logan, mint 2012-ben, az előző generációk érkezésénél. A modern és letisztult, de hivalkodásmentes új formavilág akár egy Volkswagennek is a becsületére válna. Sokat javultak az arányok azáltal, hogy a karosszéria 3,1 (Logan: 3,6) centivel hosszabb, 11,5 centivel szélesebb és 2,4 centivel alacsonyabb lett.

Érdemes lesz tolatókamerát venni a Loganhoz, mert a magas far miatt keveset lehet majd hátrafelé látni a vezetőülésbőlForrás: Dacia

Igazodva a mai trendekhez, kisebbek lettek az oldalablakok, a szélvédőt már laposabb szögben építik be, és a tetővonal is enyhén kupés lejtést kapott a Sanderón. Abból pedig a helykínálat és az úttartás is profitált, hogy a kerekek messzebb kerültek egymástól: a tengelytáv 1,5, a nyomtáv 3 centivel nagyobb, amit a domborított sárvédők is hangsúlyoznak.

LED fényszóró és okos tetősín

15 és 16 colos kerekekkel rendelhető, utóbbiból könnyűfém felninek kinéző dísztárcsás verzió is létezikForrás: Dacia

Ezúttal végre a külső részletekre is ügyeltek: a lökhárító krómdíszei és a faágat formázó LED-es nappali fények jól passzolnak az orr-rész formájához, de az is legalább ennyit dob a megjelenésen, hogy a csúnya, felhúzós kilincsek helyett végre ergonomikus, húzásra nyitó markolatosokat használnak. 

A terepruhás Stepway hasa 4 centivel messzebb van az aszfalttól, mint a sima Sanderóé, a kerekei is nagyobbakForrás: Dacia

Még a régi 1300-as Daciákra emlékeztető kulcsos csomagtartózárat is elhagyták a jobban felszerelt változatokon, mivel ezeknél elektromos reteszelést alkalmaznak. Kellemes meglepetés, hogy alapáron jár a LED fényszóró, amelynek tompított fénye 37 százalékkal messzebbre (110 méterre) világít, mint a régi halogéné.

Új fejlesztés a Stepway moduláris, kivehető tetősínje, amelyre nagyon büszke a Dacia. Joggal, mivel a keresztben is rögzíthető, 80 kilós teherbírású rudak fölöslegessé teszik az utólag vásárolt kereszttartók használatát, ha tetődobozt vagy kerékpártartót akarnak az autóhoz rögzíteniForrás: Dacia

A Sandero esetében a Stepway változatról is lerántották a leplet. Érthető, hogy nem akartak késlekedni vele, mivel az eladott Sanderók 65 százalékát az optikai terepcsomaggal kérik a vásárlók. Egyedi motorháztetőt, lökhárítókat, hűtőmaszkot és felniket, a peremeken végigfutó fényezetlen műanyag védőelemeket, a normál Sanderóhoz képest 4,1 centivel emelt futóművet (a hasmagasság 17,4 centi, részben a ballonosabb gumik miatt) kapott az új Stepway.

Milyen az utastér?

Alapáron jár a mobiltartó. Végre a magassága és a távolsága is állítható a kormánykeréknek, a rásegítés már nem hidraulikus, hanem elektromos, így városban jóval könnyebb tekerni és a fogyasztást is csökkentiForrás: Dacia

Belül is jelentős fejlődésen ment át a Sandero/Logan páros, a modern megjelenésű, textilbetétes műszerfal elegáns, vízszintes tagolást kapott, a kerek légbeömlők helyett ezúttal lapos és széles nyílásokat alkalmaznak, a multifunkciós kormány, a váltókar és a klíma tekerőgombos-digitális vezérlőpanelje a Dusterből származik. Végre nemcsak a magassága, hanem a távolsága is állítható a kormánynak, így többféle testalkattal meg lehet találni az ideális helyzetét. A belső anyagok állítólag jobbak, a vékony fejtámlás, újonnan tervezett ülések pedig kényelmesebbek és jobban tartanak, mint korábban, de ezt csak később, személyesen tudjuk majd ellenőrizni.

Újak az ülések és a fejtámlák is, utóbbiak végre már ostorcsapás jellegű sérülésektől is védenek. Belül a Stepway változatot narancsszínű díszbetétekkel és dupla varrású, egyedi kárpitokkal különböztetik meg a sima SanderótólForrás: Dacia

A gazdagon felszerelt változatokban segédvonalas tolatókamerát, automata ablaktörlőt, első-hátsó parkolóradart, elektromos kéziféket és tetőablakot, valamint 8 colos, vezető felé fordított érintőképernyőt találunk. Utóbbi alulról a középkonzol tetejére költözött, így a vezető hamarabb rá tud fókuszálni, ha leveszi a szemét az útról.

A cikk folytatódik a második oldalon!