Top 10: Magyarország legnépszerűbb használt autói

Ezekre figyelj, ha használt autót vásárolsz! Tuti tippek, a jó választáshoz
Vágólapra másolva!
Vajon eszi az olajat a motor? Nem rozsdásodik a küszöbborítás mögött? Lehet, hogy visszatekerték az óráját? Sokszor költői kérdésként hangzanak el ezek egy-egy megvásárlásra kiszemelt autó mellett - hogy pontosan melyeknél leggyakrabban, kiderül összeállításunkból. Kitérünk még arra is, hogy a slágertípusokból mely változatok ajánlottak, és miket érdemes kerülni a hibalehetőségek miatt.
Vágólapra másolva!

Korábbi, a legolcsóbb (négymillió forint alatti) új autókat bemutató cikkünkben kitértünk a vásárlások meglepően magas átlagértékére, de ne feledjük, a szalonos beszerzések zöme továbbra is céges. Magánszemélyeknek inkább a megfizethetőbb használt autó vásárlása realitás, az idei első nyolc hónapban a Datahouse adatai szerint 511 ezer kocsi cserélt gazdát. Mint a Jóautó.hu közleménye is rámutat, a tavalyi év hasonló időszakához képest mindössze 3 százalékos volt a visszaesés, vagyis a koronavírus-járvány tavaszi időszaka után nyárra újra fellendült a piac, az emberek adnak-vesznek.

Magánszemélytől egy, kereskedéstől vett használt autóra pedig két év szavatosság jár a polgári törvénykönyv szerint, csak kevesen tudnak róla Fotó: Marton Szilvia - Origo

2020 első nyolc hónapjában a használt autók importja is jelentős volt (87 006 darab), ugyanakkor nem mondható el, hogy csökkentek volna az átlagárak, különösen a kisméretű vagy kompakt, szívó benzinmotoros modelleknél. A 1,5-2,0 millió forint közti árkategória népszerűsége mellett nőtt a kereslet az idősebb, félmilliónál olcsóbb járművekre is, részben, mert tömegközlekedés helyett nyújtanak egyéni mobilitást. Listánkon bemutatjuk a piac 10 kedvenc modelljét némi vásárlási tanácsokkal fűszerezve, mindnél a márkaállomány átlagkorához illő generációra koncentrálva.

1. Opel Astra

Cseppet sem formabontó az Astra G, de jó a rozsdavédelme, megbízható, és hatalmas kínálatból lehet szemezgetni. Utóbbit nem csak az magyarázza, hogy hosszas gyártási ciklusa alatt (2003-tól 2009-ig Lengyelországból érkezett Classic néven) sokat vásároltak újonnan, de használtan is hoztak be jó néhányat az országba.

Egyszerű futóműve masszív, akárcsak az Ecotec-motorok,

de érdemes ügyelni a 30 ezer helyett 15 ezer kilométeres szervizintervallumra, olykor a vízpumpa csonkjának törésére vagy az EGR-szelep elkokszolódására. Dízelből főleg az 1,7-es Isuzu motort lehet ajánlani.

Kis motorokkal (1,4- és 1,6), szerényebb felszereltséggel vették itthon újonnan az Astra G-ket, a használtan behozottak rendszerint drágább kivitelűek. Elkezdte átvenni népautó-szerepét a H-széria Forrás: Opel

Az Opel-állomány 15,6 éves átlagéletkora alapján most az Astra G igazi népautó, miközben a Szentgotthárdon is gyártott F elődmodellek egyre nagyobb része végzi bontóban, jellemzően a rozsdásodás miatt. Nem is ezek alkotják már a kínálat zömét, hanem a 2004-től gyártott H modellek, komoly karosszériaválasztékkal, bosszantó szekvenciális bajuszkapcsolókkal, akár változó vezérlésű (XER) vagy turbós benzinmotorokkal – ám sajnos olykor ezek is eszik az olajat. Népszerű a nyújtott tengelytávú kombi, és szinte minden Astrára igaz, hogy élmény helyett praktikumban jeleskednek.

2. Suzuki Swift

Azóta, amióta eltűntek a Merkúr-korszak keleti autói, egyetlen típus sem uralta úgy az utcaképet, mint az esztergomi „régi Swift". Ha kényelem és biztonság terén nem is muzsikált jól, fürge volt, takarékos és gépészetét tekintve elpusztíthatatlan. Talán még évtizedekig mozgásban lehetne tartani őket, ha nem érte volna utol a rozsdásodás, de még a mai használtpiaci adásvételek komoly részét is a Mi autónk teszi ki, persze a legolcsóbb kategóriában, így-úgy kilakatolva. Valójában már átadta a stafétát jóval modernebb utódjának, a harmadik generációs, 2005 óta gyártott „vasaló" Swiftnek.

Hatalmas a kínálat "vasaló" Switből, de a szintén esztergomi Ignisből is - utóbbi azonban nem fért be a tíz legnépszerűbb modell közé Forrás: Suzuki

Nagyon sokáig ez a modell is uralta az újautó-eladási listákat, ám a 2008 utáni gazdasági válság derékba törte karrierjét,

utána pedig sok hitelre vett példányt visszavett a bank,

másokat nem volt pénze karbantartatni a bajba jutott tulajdonosoknak. Azon túl tehát, hogy néhány típushibára (ABS-kocka, váltócsapágy) ügyelni kell, vásárlásnál fontos kerülni az elhanyagolt példányokat, mert az később sokba kerülhet. A ritka dízel sem ideális, de az 1,3-as és a változó vezérlésű 1,5-ös motorral remek ajánlatnak számít a hasonló korú kisautók közt, ráadásul ránézni és vezetni sem olyan rossz.

3. Ford Focus

Szokatlan koreográfiát követett a Ford: 2003-ban elsőként a C-Max nevű egyterű érkezett, és csak egy évvel később vezették be a vele műszakilag azonos Focus II.-t. Új korában is jól fogyott, és az elmúlt években rengeteg érkezett használtan az országba, de nem mindegy, honnan: a telente intenzíven sózott régiókból származóknál komoly gondokat okozhat a típusra eleve jellemző korrózió. Érdemes ügyelni a beázásra, a benzinesek gyújtáshibáira, a műszercsoport és a csomagtérzár problémáira is, illetve a PSA-dízeleknél a szokásos alkatrészekre (common-rail szivattyú, lendkerék).

Sok fehér Focus kombi flottás autó volt korábban, és azoknál sem mindegy, hogy egy alkalmazott járt-e velük, vagy kulcsos kocsik voltak-e. Vigyázat, ilyenek voltak a lízingelt rendőrautók is Fotó: Mudra László [origo]

Azoknak, akik keveset vagy főleg városban autóznak, továbbra is inkább a benzinesek lehetnek érdekesek, a visszafogott 1,4-estől az elfogadható kompromisszumnak számító, 100 lóerős 1,6-oson át (ilyen hajtotta a rendőrautókat is) az 1,8-as vagy 2,0 literes Mazda-motorokig – utóbbiaknál viszont típushiba a rossz dugattyúgyűrűk miatt megnövő olajfogyasztás.

Ki kell emelnünk a Focus II. erényei közt a remek futóművet,

a jó vezethetőséget, a – különösen kombiként – megfelelő helykínálatot, a mérsékelt alkatrészárakat és a hatalmas választékot, amely még kupé-kabriókat és ST-ket is tartogat.

4. Volkswagen Golf V.

Több mint három évtizede a hazai piac kedvencei a Golf-generációk, közülük is kiemelkedik a masszív II. széria, amelynek tartóssága a Mercedes W124-esével vetekedett. Manapság a népautók világába reálisan a Golf IV. jelenti a belépőt, de 700-800 ezer forint környékétől már az utódmodell sokat látott példányaihoz is hozzá lehet jutni. Még a távolról épnek tűnő autóknál is tudnak rozsdásodni a sárvédők és küszöbök (részben a dobbetét mögé kerülő sártól), utasterükben pedig a kapcsolók és ajtóbehúzók borítása szokott rondán hámlani, érdemes megkíméltebbeket keresni.

Elsőként az ötödik generáció kapott többlengőkaros hátsó futóművet, a motorkínálat a 75 lóerős szívódízeltől (SDI) a 250 lovas, hathengeres benzinesig (R32) terjedt Fotó: Mudra László [origo]

Dízeleknél a hajtórúdcsapágyakra kell ügyelni, benzinesekből pedig a direktbefecskendezősök (FSI) helyett az egyszerűbb alapkiviteleket keresik legtöbben, nyilván nem ok nélkül. Bár műszakilag érdekes, kifejezetten kerülendő a turbós-kompresszoros 1.4 TSI változat, ugyanakkor a Golf igényes futóműve, átgondolt kialakítása és sokféle elérhető felszereltsége még bőven tíz éves kora felett is kellemesen használható kocsivá teszi. Akinek kicsi az ötajtósok helykínálata, a kombi és a lépcsőshátú (Jetta) mellett emelt tetejű Plusként is választhatja, míg a valódi egyterű rokon Touran néven futott.

5. Volkswagen Passat

A magyar VW-állomány átlagéletkora alapján a Passatnál két generáció, a B5 és a B6 képzi a legtöbb adásvétel tárgyát. Ha formára talán nem is, műszaki megoldásait tekintve mindenképpen a korábbi széria tartogatja a több érdekességet, amelybe az 1,8-as győri turbómotorokon kívül V5-ös, V6-os és igazi kuriózumként még W8-as szívó benzineseket is beépítettek. Többségük a B6-utódszériánál már négyhengeres TSI-knek adták át helyüket,

bár természetesen a korszak slágerei a spórolós dízelek voltak.

Mára a TDI-k zöme annyit futott, mintha legalább tízszer megkerülték volna az egyenlítőt, de maga a konstrukció tartós, a típushibákra (például olajszivattyút hajtó tengely kopása) ügyelve sokat bír.

Van-e fény az alagút végén? Akár egymillió forint alatt is lehet találni B6 kombit, de ha elhasználták, könnyen lehet pénztemető Forrás: Volkswagen

A régebbi (hosszmotoros) széria mellett szól, hogy egyszerűbb a dízeltechnika, azonos árban szebb példányt ki lehet fogni, a galvanizált kasztni inkább csak törésnél szokott rozsdásodni, mínuszt jelent viszont az audisan összetett első futómű és természetesen a kevésbé korszerű kivitel. Utódjánál nem árt az óvatosság az FSI-motorokkal, a Pumpe-Düse dízeleknél pedig a Siemens helyett Bosch injektor a jobb, vagy a későbbi közös nyomócsöves kivitel. Az új korában kiváló DSG-váltóval sem árt az óvatosság, és a betér is csúnyán öregedhet, kívülről ugyanakkor ma is vállalható a B6 formája.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!