Október 15-én Magyarországon is bemutatkozik a román márka első villanyautója, a Spring nevű kis SUV.

Dacia SpringForrás: Dacia

A Dacia tavasszal már tanulmányként megmutatta a Springet, de jövő héten végre a végleges szériaváltozatról is lehull majd a lepel. A 3,73 méteres, vagyis nagyjából a Suzuki Ignishez hasonló méretű kis szabadidő-autó nem más, mint a Kínában pár hónapja már kapható Renault City K-ZE európai piacra szánt változata.

A tavasszal leleplezett Spring tanulmány formája várhatóan nem sokban tér el a szériaváltozatétólForrás: Dacia

Kis mérete ellenére öt üléssel és 300 literes csomagtartóval rendelkezik a Spring, a nagy hasmagassága miatt a könnyebb terepen is elboldogul, de a villanymotorja csak az első kerekeket hajtja.

Nem a sebességért fogjuk szeretni

A Renault City K-ZE/ Dacia Spring ikrek projektvezetője az a Gérard Detourbet volt, aki a Dacia újraindításáért felelt 20 évvel ezelőttForrás: Renault

Egyelőre csak annyit közölt a műszaki adatokból a Dacia, hogy a Spring padlójában egy 26,8 kWh-s lítiumion-akkumulátor van, amely 200 km-es hatótávolságot  biztosít a WLTP ciklus szerint mérve. Ez nem túl acélos, de az alacsony vételárat csak így lehetett biztosítani – mellesleg a jóval drágább Honda e és a Mazda MX-30 sem tud többet.

A szériaautón kisebb, vélhetően 14 colos kerekek lesznek, de a karosszériaforma nem fog változniForrás: Dacia

Ami igazán fájhat, hogy a villanymotorja vélhetően jóval gyengébb lesz, mint amihez az európai autóvásárlók szoktak.  A kínai piacon kapható Renault City K-ZE motorja csak 44 lóerős, a nyomatéka 125 Nm. Lehet, hogy ezt kapja majd a Dacia is, bár tippünk szerint inkább valami erősebbet, mert a 105 km/h-s végsebesség Európában ma már kevés lenne.

Nem nehezebb egy benzines miniautónál

Azonban a City K-ZE az akkumulátorral együtt is csak 921 kilót nyom  üresen, ezért a gyenge motorral sem gyorsul rosszul: a 60 km/h-t 7 másodpercnél hamarabb éri el álló helyzetből, igaz, a tesztelők szerint utána már jelentősen veszít a lendületéből, de városban ennyi is elég. Természetesen sebességváltó és kuplung nincs az autóban, az induláshoz csak D állásba kell tenni a menetválasztót, és lenyomni a „gázpedált".

A Kínában kapható Renault City K-ZE műszerfala. Valószínűleg a Daciáé is ilyen lesz. Olcsók az anyagok, de jók a formák és gazdag a felszereltségForrás: Renault

A kis hatótáv és a gyenge motor mellett a Kínában kapható Renault City K-ZE másik hátránya a drágább villanyautókhoz képest, hogy kimaradt belőle a fékenergia-visszatermelés, így a lassítást kizárólag az elöl tárcsás, hátul dobos fékrendszer végzi, és fékezéskor semennyi áram nem kerül vissza az akkumulátorba. Még nem tudni, hogy a Daciából is hiányzik-e ez a fontos funkció, ami minden más elektromos autó sajátja.

Mennyibe fog kerülni?

Ez az, amit még szintén nem lehet tudni, csak annyit, hogy villanyautós mércével nagyon olcsó lesz. A végleges árat és műszaki adatokat október 15-én árulja el a Dacia importőre,  a Renault Hungária. Az mindenesetre sokat mondó, hogy a Renault City K-ZE-t Kínában (az állami támogatások levonása után, de klímával és gyári navigációval) mindössze 2,7 millió forintnak megfelelő jüanért árulják.

Nagy hasmagasságával könnyen felmászik majd a padkákraForrás: Dacia

Bár az elektromos Dacia európai ára és több lényeges műszaki adata még ismeretlen, a vásárlók már most is előjegyezhetik az első 100 darab Springet, méghozzá kötelezettségvállalás nélkül. Az előrendeléshez ugyanis mindössze 100 ezer forint előleg szükséges,  amelyet a rendeléstől való elállás esetén visszatérít az importőr. Ráadásul az előrendelés során a még futó elektromosautó-pályázatban megítélt 2,5 millió forintos támogatás is felhasználható.

Gyorstöltővel 50 perc alatt fel lehet tölteni 80 százalékosraForrás: Dacia

Nagy érdeklődésre számít az importőr magyar piacon a modell iránt. Egy reprezentatív közvélemény-kutatásuk szerint az emberek közel kétharmada bár nagyon szeretne elektromos autót, a jelenlegi választékból nem talál olyat, amit meg tudna fizetni.