Állami támogatással a Spring olcsóbb, mint a legtöbb benzines kisautó, és a hatótávja sem tűnik vészesnek.

Abszolút vállalható a SUV-os forma, csak a kis kerekeket kell megszokni. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Dacia

A Dacia a múlt héten jelentette be, hogy 100 ezer forint előleggel, kötöttség nélkül meg lehet rendelni az első elektromos autóját, amely jövőre érkezik. Bár a Spring árát akkor még nem árulták el, a 2021-es magyarországi allokáció mind a 100 autóját órák alatt elkapkodták a hazai vevők.

A Sprint 3,73 méter hosszú, vagyis a szintén új Dacia Sanderónál 35 centivel rövidebbForrás: Dacia

Sejteni lehetett, hogy a piac legolcsóbb villanyautója lesz, arra azonban talán még az előrendelést leadók sem számítottak, hogy – a pályázat útján elnyerhető 2,5 millió állami támogatás levonása után – mindössze 3,99 millió forintért juthatnak majd hozzá. Fontos tudni, hogy a Dacia hazai importőre egyelőre csak az első 100 példány vásárlójának garantálja ezt a kedvező alapárat, de vélhetően a 2022-es kontingens autói sem lesznek jelentősen drágábbak.

Hátulról is jól mutat, bár a hátsó kerekek látszólag ugyanúgy a levegőben lógnak, mint régen a Citroën KacsáéForrás: Dacia

Így a Spring közel egymillió forinttal olcsóbb a piac jelenlegi legolcsóbb négyszemélyes villanyautójánál, a Smart EQ Forfournál, miközben másfélszer nagyobb a hatótávja, és az utas- és csomagtere is tágasabb, utóbbi például 300 literes. Igaz, a Dacia is csak négy ülőhelyet kínál, a motorja pedig jóval gyengébb, mint a 82 lóerős Smarté.

Hogy néz ki?

A töltőnyílás a hűtőrács helyén találhatóForrás: Dacia

Senkinek nem okozhat meglepetést a 3,73 méter hosszú Spring formája, hiszen a tavasszal bemutatott tanulmányhoz képest szinte semmi nem változott rajta. A kis városi crossover tulajdonképpen nem más, mint a Kínában tavaly óta kapható Renault City K-ZE európai piacra szánt változata.

Csak a nappali fények LED-esek, a fényszóró nemForrás: Dacia

Műanyag betétekkel, tetősínnel és jelentős, 15 centis hasmagassággal érték el, hogy úgy nézzen ki, mint egy mosásban összement SUV. Jól mutatnak rajta a narancsszínű betétek és a kettéosztott fényszórók az Y-alakú LED-es nappali fényekkel, de a 14 colos kerekek valahogy kicsinek tűnnek a nagy kerékjáratokhoz.

Nem a sebességéért fogjuk szeretni

Megkapta a Duster-kormányt, a műszerfal ezt leszámítva a Renault-ból jön. Az olcsó anyagok ellenére kellemesnek tűnik az atmoszféraForrás: Dacia

Ugyanazt a 45 lóerős, 125 Nm nyomatékú villanymotort és 26,8 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátort kapja a Dacia, mint a kínai Renault, de a végsebességét felemelték 105-ről 125 km/h-ra. Ha Eco üzemmódban használják, a teljesítménye 31 lóerőre, a végsebessége pedig 100 km/h-ra csökken, viszont a hatótávja 10 százalékkal javul (valószínűleg így lehet majd elérni a gyár által megadott 225 km-es WLTP értéket).

300 literes a csomagtér, az ülések lehajtása után megduplázódik a méreteForrás: Dacia

Mint minden villanyautóban, természetesen a Sprintben sem kell kuplungolni és a sebességet váltani, mindössze a menetirányt kell kiválasztani egy forgókapcsoló segítségével a középkonzolon. Egyelőre nem tudni, hogy lesz-e fékenergia visszatáplálás a kocsiban.

Mennyi ideig tart a töltés?

Akár 30 kW-os DC töltésre is képesForrás: Dacia

Hagyományos háztartási konnektorból körülbelül 14 óra alatt lehet majd feltölteni az akkut, de 7,4 kW-os fali töltődobozzal ez az idő 5 óra alá, 30 kW-os egyenáramú gyorstöltővel pedig 1 óra alá szorítható. A MY Dacia mobilalkalmazással a tulajdonosok előre beállíthatják az utastér hőmérsékletét, ellenőrizhetik az akkumulátor töltöttségi szintét, elindíthatják és le is állíthatják a töltést, ha a kábel már csatlakoztatva van az autóhoz.

Milyen a felszereltség?

Ennyi pénzért ne várjunk digitális műszerfalatForrás: Dacia

Nem meglepő a kedvező ár ismeretében, hogy csak a legszükségesebb tételeket tartalmazza az alapfelszereltség, például a változó rásegítésű elektromos szervokormányt, a távirányítós központi zárat, a négy elektromos ablakemelőt, az ESP-t, a hat légzsákot és a radaros vészfék-asszisztenst. Utóbbi a sajtóanyag szerint akár 170 km/óránál is működik, ami a valós végsebességet ismerve mókás adat.

Csak a menetirányt kell kiválasztani, váltani nem kellForrás: Dacia

Felárat kell fizetni a pótkerékért, a tempomatért, a manuális légkondicionálóért, a hátsó parkolóradarokért és a tolatókameráért is. Szintén extrának számít a navigáció és a 7 colos színes érintőképernyő, de aki megrendeli, Apple CarPlay és Android Auto kompatibilitást, digitális rádiót, Bluetooth kihangosítót, USB csatlakozót és hangfelismerést is kap hozzá.

Automata klíma felárért sincs hozzáForrás: Dacia

A Dacia háromféle verziót fog gyártani a Springből. Először az autómegosztó szolgáltatóknak szánt műbőr-üléses, egyszerű felszereltségű példányok érkeznek 2021 első felében, aztán a magánvásárlóknak szánt autók 2021 őszén. A harmadik verzió a kétüléses haszonjármű-kivitel, amely 800 literes, 1033 mm hosszú raktérrel és 325 kilós terhelhetőséggel rendelkezik.

Mennyi rá a garancia?

Hátul csak ketten ülhetnekForrás: Dacia

A Dacia szerint az autóbirtoklás összes költségvonzatát nézve (vásárlás és fenntartás) a Sping lesz a legolcsóbb új autó a piacon, ami a várhatóan alacsony szervizigény, az otthoni áram ára és a zöld rendszám nyújtotta kedvezmények ismeretében simán hihető. A gyár 3 év/100 ezer kilométer garanciát ad a teljes autóra, és 8 év/120 ezer kilométert az akkumulátorra.

A mindössze 45 lóerős motor ismeretében nem csoda, hogy a gyorsulási adatot nem adott meg a DaciaForrás: Dacia

Nagyon valószínű, hogy a Spring alaposan át fogja rajzolni az elektromos autók piacát nem csak Magyarországon, hanem egész Európában. A még épp használható méretű és hatótávolságú kisautó egyetlen igazi gyengéje a harmatos motorteljesítmény, de aki kizárólag városban használja majd, annak valószínűleg nem fog ez komoly gondot okozni.

Forrás: Renault
Ilyen lesz a Renault elektromos népautója
A Dacia Spring mellett a Renault Mégane eVision is bemutatkozott a francia gyártó online sajtótájékoztatóján. A Volkswagen ID.3 konkurensének szánt, 2021 végén érkező szériaautóból ad ízelítőt a csinos tanulmányautó, amely ugyanarra az új, dedikált elektromos platformra (CMF-EV) épül, mint a Nissan Ariya.

A kocsi padlójában egy mindössze 11 centiméter magas, 60 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátort helyeztek el, amely 450 km-es hatótávolságot biztosít, és akár 130 kW-os töltést is képes fogadni. Az első kerekeket hajtó villanymotor 220 lóerős, a nyomatéka 300 Nm, de a szériaautó várhatóan többféle motorral és akkumulátorral is elérhető lesz, és összkerekes változat is készül majd belőle.

Bár a 4,21 méter hosszú tanulmányautó 15 centivel rövidebb a mai Mégane-nál, az elektromos hajtás minimális helyigénye miatt az utastere állítólag tágasabb.

Luca Di Meo, a Seattól érkezett új Renault-vezér szerint a Mégane eVision formája 95 százalékban reprezentálja a szériaautóét. Valószínűleg csak a kerekeket cserélik majd kisebbre és a lámpákat egyszerűbbre, valamint a kamerás tükrök sem biztos, hogy maradnak.