Már nem elég a spóroláshoz a gyűszűnyi benzinmotor - Ford hibridek menetpróbája

Ford Explorer
Vágólapra másolva!
A Fordnak már minden személyautója kapható hibridként, de nagyon más rendszer dolgozik a Pumában és a Focusban, mint például a nagy Explorerben. Több meglepetés is ért miket a próbautak alatt.
Vágólapra másolva!
Ford Explorer, Focus és Puma. A Kuga PHEV illene az üres helyre, de a hiánya szimbolikus, ugyanis visszahívási akciót adtak ki rá Forrás: Ford

Az egyre szigorúbb kibocsátási normákra hivatkozva előbb az öthengeres Volvo-motorok tűntek el a Ford kínálatából, később a négyhengeresekkel is leszámolt a gyár, és

mostanra szinte csak háromhengeresek közül választhatunk,

ha valamilyen benzines hajtásra szavazunk (kivétel a Focus ST és a Mustang 2,3 literes turbós négyhengerese, valamint a Mondeo Hybrid kétliterese), ráadásul a nagyobb modellek már jellemzően nem is kaphatók sima benzinmotorral, csak dízellel vagy hibriddel.

A Mondeóból már nem készül normál benzines, csak teljes hibrid és dízel Forrás: Bolla György

Az autóiparban az egyik legagresszívebb downsizingot (egy időben még a Mondeót is kínálták egyliteres Ecoboost motorral) végrehajtó Fordnak ez sem volt elég, hogy a teljes palettát nézve hozza az Európai Unió által előírt 95 g/km-es flotta szén-dioxid-kibocsátási átlagot, amely benzines autó esetében 4,1, dízel esetében 3,6 literes átlagfogyasztást feltételez.

A Kugában bíztak, de egy hiba közbeszólt

A Kuga PHEV zöld rendszámot kaphat, mert tisztán árammal is tud menni, bár nem sokat Forrás: Ford

Mivel a tisztán elektromos Mustang Mach-1 az ára miatt vélhetően nem lesz népautó, és még nem is kapható, abban reménykedtek a fordosok, hogy majd az idén bevezetett új Kuga PHEV javít jelentősen az átlagukon. A konnektoros hibrid szabadidő-autó ugyanis mindössze 26 g/km-es kibocsátással rendelkezik annak köszönhetően, hogy több mint 50 kilométert elektromosan is meg tud tenni. Csakhogy augusztusban kiderült, hogy

a Kuga PHEV nagyfeszültségű, 14,4 kWh-s akkumulátora bizonyos körülmények között magától kigyulladhat,

ezért több mint 20 ezer kocsit vissza kellett hívni, a meglévő készletek meg beragadtak. A tulajdonosokat megkérték, hogy a javításig ne töltsék az akkut, és a Kugát csak „EV Auto" üzemmódban használják.

Az első plug-in modell lett volna a Kuga a Ford kínálatában Forrás: Ford

Úgy tűnik, az FCA-hoz (amely a Teslától vett CO2-kvótát) hasonlóan

a Ford is kvótavásárlásra kényszerülhet idén,

hogy elkerülje a bírságokat. A lehetséges eladók között akár a Renault is felmerülhet, a franciák ugyanis bejelentették, hogy a sok eladott elektromos Zoé miatt már bőven 95 g/km alatt vannak, de a Volvo is jól áll a sok hibrid miatt.

Minden Ford hibriddé válik

Forrás: Ford

Mindenesetre a Ford a konnektoros Kuga PHEV és elérhető villanyautó nélkül is mindent megtesz azért, hogy saját erőből is megközelítse a 95 g/km-es átlagot. Bejelentették, hogy még 2021 vége előtt 18 tagúra növelik a részben vagy teljesen elektromos hajtásláncú autók kínálatát Európában, és ezentúl minden újonnan bevezetett személyautójukhoz választható lesz ilyen hajtás.

Focus és Puma, a két slágerterméke a Fordnak. Utóbbi már eleve lágy hibrid hajtásokkal lépett piacra, előbbi most kapta meg őket Forrás: Ford

Nemrég egy hazai sajtórendezvényen a lágy hibrid Pumát, Focust, Kugát és a teljes hibrid Explorert próbálhattuk ki, alább az ezekkel szerzett tapasztalatainkat olvashatják. A két nagy, a Kuga és az Explorer kivételével közös bennük, hogy mindben egy

48 voltos lágy hibrid rendszerrel kiegészített egyliteres,

háromhengeres Ecoboost benzinmotor dolgozik, amely a Focus esetében az 1,5-ös motort is leváltja.

Az első utasülés alatt kapott helyett a 48 voltos, 0,48 kWh kapacitású, 12 liternyi helyet foglaló léghűtésű lítiumion-akkumulátor, ezért az utas- és csomagtér mérete maradt a régi. A normál generátort egy szíjhajtású, integrált indítómotor/generátor (BISG) váltotta fel, amely a fékezéskor és egyenletes sebességű haladáskor visszatáplálja a különben veszendőbe menő energiát, és áramként tárolja az akkuban. Amikor szükségét érzi, például induláskor, alacsony fordulaton vagy nagyobb gázadáskor,

átmenetileg 20-50 Nm-rel meg is tudja toldani a benzinmotor erejét.

Ez tette lehetővé azt is, hogy a korábbinál nagyobb turbót tegyenek a kis egyliteresre, mert az alul jelentkező turbólyukat áthidalja a villanymotor nyomatéka.

Az egyliteres motor már 155 lóerőnél jár, és 45 százalékkal fogyaszt kevesebbet, mint 10 éve a 145 lóerős kétliteres szívó Forrás: Ford

Az 1.0 EcoBoost blokkja öntöttvas, ezért az alumíniumnál gyorsabban melegszik fel, ami rövid utakon előnyös. 2018 óta hengerlekapcsolás is van benne, részterheléskor kéthengeresként működik, és szíj helyett már vezérműláncot hord, ami állítólag az élettartamát kiszolgálja. Arra sajnos nem kaptunk választ, hogy ez kilométerben kifejezve mennyi, de okunk van reménykedni, hogy a 2013-ban bevezetett, rosszhírűvé váló első generációét felülmúlja.

Papíron jobban spórol, mint a valóságban

Forrás: Ford

A Ford mai kínálatából az idén érkezett Pumán időzik el a legtöbbet a szem, nem véletlenül, húzómodellként is építenek rá és okkal.

Ha valakinek az első Focus mérete tökéletesen megfelelt, de már nem akar alacsonyan ülni, akkor az ő autója lehet az új Puma,

amely jóval csinosabb az előző Fiesta alapjaira épített, hasonlóan SUV-jellegű Ecosportnál. A 125 lóerős 1.0 EcoBoost Hybrid átlagfogyasztása a WLTP szerint 5,4-5,8 liter. Ugyanez a motor hibrid rendszer nélkül 5,7-6,2 litert ígér, ami felveti a kérdést, hogy megéri-e a plusz technikát legyártani és cipelni.

Ford Puma Forrás: Ford

Főleg, ha a valóságot nézzük, mert a magas építésű, viszonylag nagy légellenállású karosszéria a nagy kerekekkel és kis motorral rossz recept. Egy kényelmes országúti menet során 7,2 litert írt ki a fedélzeti számítógép, ami a hibridséget, a háromhengerességet, a hengerlekapcsolást és egyéb űrtechnikákat együtt vizsgálva inkább rossz, mint közepes érték. Ha felhasználóként nézem, a fogyasztásért és az elég vaskos, 8 millió körüli árcédulájáért a remek dizájnon és a praktikus csomagtartón kívül

a fordosan életteli kormányzás és remek futómű kárpótol.

Azonban a tudat, hogy ezt a fogyasztást egy jóval nagyobb Toyota RAV4 lazán hozza 2,5-es szívómotoros hibridként, elég lankasztó.

A cikk nem ért véget. Kattintson tovább, ha kíváncsi, milyen vezetni a hibrid Focust és az Explorert!