Elöl hajt és dízelmotorja van, mégis jót lehet autózni a legkisebb négyajtós BMW-vel, csak ne a 3-ashoz akarjuk hasonlítani, hanem inkább az egyetlen igazi konkurenséhez, a Mercedes CLA-hoz.

Kupénak hívják, pedig inkább egy kompakt szedán. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Polyák Attila - Origo

Az utóbbi időben megszoktuk a BMW-től, hogy az autóneveik csak laza kapcsolatot ápolnak a valósággal, de ez eddig főleg a motorváltozatokra volt igaz. Ma egy 118i-t nem 1,8-as négyhengeres motor hajt, hanem egy 1,5-ös háromhengeres, az 530i-ben már nem háromliteres sorhatos van, hanem csak egy kétliteres, négyhengeres turbó, és az M550d orrában sem ötliteres V8-as dízelt találunk, hanem egy háromliteres, négyturbóst. Rendben van, ezt már megszoktuk, de az aktuális tesztautónk, a 220d Gran Coupé esetében az a fura, hogy épp a motormegjelölés stimmel (kétliteres dízel), és a többi rész sántít.

A keret nélküli ablakok minden autón jól néznek ki, ezzel a kupéságot akarja hangsúlyozni a BMWFotó: Polyák Attila - Origo

Menjünk sorban. Hivatalosan a 2-es sorozatba tartozik, pedig műszakilag a ferdehátú 1-essel ápol szoros rokonságot, nem a lassan kifutófélben lévő 2-es kupéval és kabrióval. Ugyanazt a padlólemezt kapja, mint az 1-es, ezért a legtöbb változat elöl hajt (kivéve az erősebbek, amelyek összkerékhajtással is elérhetőek), míg a még mindig kapható régi 2-es kupé hosszában hordja a motorját és hátul kapar. Sőt, már azt is tudjuk, hogy a jövőre érkező utódja is megmarad hátsókerék-meghajtásúnak, ezért érdekes kérdés, hogy milyen alapra épül majd.

Erősen emelkedik az övvonal, dupla kipufogó a dízelhez is járFotó: Polyák Attila - Origo

Folytassuk a név elemzését a Gran szóval, ami a nagy méretre utal, holott a 2-es Gran Coupé a legkisebb négyajtós a BMW választékában, a 3-asnál például 18 centivel rövidebb. Végül maradt a Coupé szó, ami 2004, az első Mercedes CLS megjelenése óta már nem a sportos kétajtósokat jelenti az autógyárak szótárában, hanem csak azt, hogy lapos a teteje valaminek, legyen az két-, három-, négy-, vagy ötajtós kocsi. Ezen a téren még a BMW kínálatán belül sem egységes a megközelítés, hiszen a 2-es és a 8-as Gran Coupé klasszikus négyajtós, míg a 4-es Gran Coupé ötajtós, vagyis a hátsó szélvédője is felnyílik.

Hogy néz ki?

Ebből a szögből azért elég jól néz ki, a sportos lökhárítók és a 18-as felnik az M csomag részeiFotó: Polyák Attila - Origo

Jelen pillanatban a 2-es Gran Coupé egyetlen igazi ellenfele a Mercedes CLA, Észak-Amerikában ezek a modellek jelentik a belépő szintet a BMW-hez és a Mercedeshez, mert ott a ferdehátú 1-est és az A-osztályt nem forgalmazzák. A CLA letisztult eleganciájához képest a 2-es Gran Coupé megjelenése kevésbé egységes és harmonikus; élőben kissé esetlennek és magasnak látszik, pedig egy lifestyle négyajtós kupénál pont az ellenkezőjére szoktak törekedni a formatervezők.

20,7 centivel hosszabb az 1-esnél, de a 267 centis tengelytávjuk megegyezikFotó: Polyák Attila - Origo

Olyan az orra a túlméretezett fényszóróktól és veséktől, mintha egy nagyobb autóhoz készült volna, pedig valójában az 1-esére hasonlít. Csak akkor derült ki számomra, hogy szemből nem teljesen egyforma a két kompakt BMW, amikor az importőr udvarán egymás mellett álltak. Talán oldalnézetből mutat a legjobban a Gran Coupé, az erősen emelkedő övvonal a lapos, elnyújtott tetővel és a kurta farral jó kombinációt alkot, bár a tömpe orr és az előretolt kabin nem éppen tipikus BMW-s jegyek.

A BMW nagy terepkupéit másolja a farkiképzésFotó: Polyák Attila - Origo

Hátulnézetből is vannak problémáim a dizájnnal: ahelyett, hogy a 3-as tiszta és logikus vonalait másolták volna le, inkább a kevésbé sikerült X4 és X6 farkiképzését próbálták átültetni egy sokkal rövidebb, keskenyebb és alacsonyabb autóra. Valahogy a nagy akarásban túlbonyolították a hátulját, az elnyújtott csíklámpák például olyan nagyok lettek, hogy nem fért be közéjük a rendszám, ami sokat ront az összhatáson.

Milyen belül?

A műszerfal az 1-esből származikFotó: Polyák Attila - Origo

Érdekes belegondolni, hogy ez a 4,52 méter hosszú 2-es kívülről szinte pontosan akkora, mint 15 éve a 3-as (E90), de a tengelytávja 9 centivel rövidebb, ennek ellenére mégsem kisebb belül, sőt, megkockáztatom, hogy valamivel tágasabb is. Ez annak köszönhető, hogy az E90-essel ellentétben keresztben hordja a motorját, ami mindig kedvez a helykínálatnak. Elöl-hátul elegendő a lábtér kompakt autó viszonylatban, de a kupés tetővonal miatt a hátsó ajtónyílás és a hátsó fejtér egyaránt kicsi. 180 centinél magasabbaknak hátul súrolni fogja a haját a tetőkárpit, mert 4 centivel van alacsonyabban, mint az 1-esben. Igaz, egy centivel így is több helyet ad, mint a CLA.

Csak 1,2 centivel vannak magasabban az M sportülések, mint a hátsókerekes 2-es kupéban. Elég mélyre kell leereszkedni hozzájuk, de így legalább úgy érezzük, hogy az ülésben ülünk, nem pedig rajtaFotó: Polyák Attila - Origo

A 430 literes csomagtartó 50 literre múlja felül az 1-esét, a 16 centivel hosszabb CLA-étól viszont elmarad 30 literrel. Mivel a hátsó szélvédő nem nyílik a fedéllel, nagyon kis nyíláson át lehet bepakolni, a 40/20/40 arányban osztott hátsó ülések lehajtásával viszont hosszú és sík raktér jön létre.

A fejtér szűkös, és középen nem jó ülni a formázatlan ülés és a kardánalagút miatt. A két szélső hely viszont kényelmes 180 centis magasságigFotó: Polyák Attila - Origo

Éles ellentétben áll az első ajtók csukódásának kellemetlen, fémes hangja a belső minőségérzettel, amely a kiváló anyagok és a gondos kidolgozás miatt méltó a prémiummárkáktól elvárt szinthez. Az 1-esből érkezett műszerfal a vezető felé döntött középkonzollal jelzi, hogy ebben a kocsiban a ki a legfontosabb személy, az alacsony üléspozíció majdnem olyan sportos, mint a hátsókerekes 2-esben, de abban 12 mm-rel még lejjebb lehet engedni a vezetőülést. Ahogy minden BMW-ben, a feláras M sportkormány karimája itt is komikusan vastag, viszont a kormány széles tartományban állítható minden irányban, amitől jól beállítható a vezetői helyzet.

Az iDrive még mindig a legjobb

Sok gomb és külön klímavezérlő panel: így könnyebb a kezelés vezetés közben. Az iDrive képernyő érintős, de nem muszáj tapogatni, mert lent van a forgótárcsaFotó: Polyák Attila - Origo

Most, amikor lassan már minden gyártó teljesen száműzi a fizikai kapcsolókat a műszerfalairól, nagyra értékelendő, hogy a BMW-belsők még mindig rengeteg gombot tartalmaznak, és a klíma is külön vezérlőpanellel rendelkezik, tehát nem az érintőképernyő menüjében kell keresni. Még arra sincs szükség, hogy a többi funkcióhoz a remek felbontású, tűéles képű központi kijelzőt tapogassuk, ugyanis a forgótárcsás kontollerrel és a mellé tett közvetlen funkciógombokkal gyorsabban és kényelmesebben lehet az iDrive 7.0 menüjében barangolni.

Ma szinte minden új BMW-ben így néz ki a középkonzol, kézi váltóval nem kérhető a 20dFotó: Polyák Attila - Origo

Meglepő, de az alapverzióban nincs digitális műszerfal, ahhoz meg kell vásárolni a Professional Live Cockpit csomagot, amelyhez kapunk még nagyobb, 10,25 colos központi kijelzőt, widgetekkel, navigációval és személyre szabható profilokkal. Kár, hogy ezen szett 692 ezer forintos árába az okostelefon-integráció, a vezeték nélküli telefontöltés és a szórakoztató gesztusvezérlés nem fért bele, azért még külön 115, 135, illetve 101 ezer forintot számláz le a BMW. A kompakt kategóriában nem általános a head up display, de a 2-es Gran Coupéhoz rendelhető 320 ezer forintért, a 9,2 colos kivetítő az egyik legjobb, amit ma kapni lehet.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a négyajtós 2-est!