A bajor gyártó első dedikált elektromos SUV-ja, az iX 2021 végétől lesz megvásárolható. Hatszögletű kormánya és óriási hűtőmaszkja csak a jéghegy csúcsa: sok-sok változás várja a márka rajongóit.

A kategóriájában alacsonynak számító, 0,25-ös légellenállási együtthatóval büszkélkedhet, ami egy X5-méretű SUV-tól szép eredmény. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: BMW

Az iX az első szériagyártású BMW, amelyet egy új, moduláris, elektromos platformra fejlesztettek ki, és amelynek külső-belső dizájnja a márka legújabb formanyelvének megfelelően készült. Ezen is megtalálhatók a 4-es kupéról, illetve az M3/M4 párosról ismerős, sok vitát kiváltó, hatalmas, függőleges hűtőrácsvesék, amelyek az elektromos hajtáslánc miatt szinte teljesen zártak. A BMW intelligencia panelnek hívja őket, mert az átlátszó felületük mögé a vezetéstámogató rendszerek szenzorjait, kameráit és radarjait rejtették el.

A karosszéria alumíniumból, szénszálból, és kompozit műanyagból készül, hogy ellensúlyozza az akkumulátor nagy tömegét, de az iX így is 2,5 tonnát nyomForrás: BMW

Az X5-méretű, tehát kb. 4,9 méter hosszú iX formája némileg egyszerűbb, sallangmentesebb, mint amit a márkától megszoktunk. A letisztultságot hangsúlyozzák a sima felületű ajtók és a csík hátsó lámpák, a C-oszlopon lévő ablak formája pedig a BMW első nagy sorozatban gyártott villanyautójára, az i3-asra emlékeztet.

Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros a futómű, a hátsó kerekek is kormányzottakForrás: BMW

Még számos érdekes részletet rejt a karosszéria, többek között a BMW által sorozatgyártásban kínált eddigi legkeskenyebb első fényszórókat (alapból LED-esek, felárért lézer-technológiával), a süllyesztett kilincseket (amelyek gombnyomással működtethetők), a keret nélküli ablakokat, illetve a teljes szélességében nyíló csomagtérajtót.

Pihentető utastér, szokatlan berendezéssel

Az utastéri kijelzők és vezérlőrendszerek csak a lényegre összpontosítanak, hagyományos középkonzol nincsForrás: BMW

Bőséges helykínálat, prémium anyagok, integrált fejtámlás, új tervezésű ülések, valamint nagyméretű panoráma üvegtető gondoskodik arról, hogy mind az öt utas kényelmesen érezze magát. A tisztán elektromos meghajtásnak köszönhetően kardánalagútra nem volt szükség, ami extra lábteret és tárolóhelyeket jelent.

Nem rendelhető harmadik üléssor, így az iX nem lesz jogosult a hétszemélyes autókra felvehető nagycsaládos támogatásraForrás: BMW

A háttérbe húzódó technológia számos ponton visszaköszön, így például a láthatatlan hangsugárzók, az összetett szellőzőrostélyok, a fűtött felületek és a nagyméretű head-up kijelző képében. A hatszögletű kormány, az innovatív előválasztó kar és az ívelt, szélesvásznú kijelző – amely a BMW központi operációs rendszerének következő generációját élteti – ebben a BMW-ben debütált.

500 lóerős, mégis jól fogyaszt

A csúcsváltozatban elöl és hátul is van villanymotor, így kardántengelyre nincs szükség az összkerékhajtáshozForrás: BMW

Az eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja - amely új fejlesztésű villanymotorokat, hajtáslánc-vezérlőelektronikát, töltőtechnológiát és nagyfeszültségű akkumulátort takar -, állítólag remek hatékonyságot garantál. A két villanymotoros, összesen több mint 500 lóerős iX kevesebb, mint 5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-ra, a végsebessége 200 km/h feletti.

Megmaradt az iDrive kontroller, a kapcsolók egy része kristályüvegből készülForrás: BMW

A BMW célja ugyanakkor nem a legjobb gyorsulás volt, hanem az, hogy az iX a szegmensében a legkisebb fogyasztással üzemeljen. A WLTP ciklus mérései szerint 100 kilométerenként kevesebb, mint 21 kWh a kombinált energiafogyasztás, a 100 kWh-s nagyfeszültségű akkumulátorral akár 600 kilométeres hatótávolságot is el lehet érni. A padlóba rejtett akkumulátort úgy tervezték meg a mérnökök, hogy magas arányban lehessen újrahasznosítani. Dicséretes, hogy az akkumulátorcellák és a teljes jármű gyártásához felhasznált energia egészét kizárólag megújuló erőforrásokból nyerik ki.

Képes lesz az önvezetésre

275/40-es alacsony gördülési ellenállású gumikon fut az iX, az aerodinamikailag hatékony felnik 22 colosak. A keret nélküli ablakok, a letisztult felületek és a kerékjárati ívek körüli négyszögletes kontúrok magabiztos kiállást garantálnak.Forrás: BMW

200 kW teljesítményű DC villámtöltéssel akár 40 perc alatt feltölthető 10 százalékos töltöttségi szintről 80 százalékosra az akku, egy tízperces gyorstöltés pedig több mint 120 kilométerre elegendő energiával látja el az energiatároló egységet. A 11 kW teljesítményű fali töltőről a teljesen lemerült akkumulátor kevesebb, mint 11 óra alatt 100 százalékos töltöttségi szintre tölthető, de hagyományos háztartási konnektorral több mint egy napra lesz szükség ehhez.

Az ablakmosó folyadék tartályának betöltőnyílását a motorháztetőn található BMW logó alá rejtették, így nem kell nyitni a géptetőtForrás: BMW

A BMW iX az automatizált vezetés és a digitális szolgáltatások terén is jelentős fejlesztéseket hordoz. Adatfeldolgozási sebessége például hússzor nagyobb, mint a korábbi modellekben dolgozó technológiáké, emellett erőteljesebb szenzortechnológiával dolgozik. Az 5G-képes technológiák fejlettebb, 3-as szintű önvezetési, illetve 4-es szintű parkolási funkciókat jelentenek, utóbbi azt jelenti, hogy sofőr nélkül is le tud parkolni a kocsi a megfelelő infrastruktúrával ellátott parkolóházakban.