A fenntartható közlekedésért dolgozó Transport & Environment szervezet valódi forgalomban elvégzett részletes fogyasztásmérése elképesztő eredményeket hozott. Kiderült, hogy aki ritkán tölti őket, annak nem éri meg velük járni.

Fotó: Csudai Sándor (Origo)

A konnektoros hibridek eladásai szárnyalnak Európában, szeptemberben például 68 444 ilyen autó talált gazdára a kontinensen (268 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest), ami azt jelenti, hogy

már minden 20. eladott új autó plug-in hibrid volt.

Valószínű, hogy a konnektoros hibridek eladásai 2020-ban már átlépik a félmillió darabot, amit az autógyártók örömmel nyugtáznak, mivel ezeken a drága modelleken viszonylag nagy árrést lehet alkalmazni. És persze azért is, mivel a rendkívül alacsony hivatalos szén-dioxid kibocsátásuk miatt hozzájárulnak ahhoz, hogy az adott gyártó flottaátlaga megközelítse az Európai Unió által idéntől megkövetelt 95 g/km-es értéket, így kevesebb bírságot is kell fizetniük a közös kasszába.

Amikor egy 2,5 tonnás, közel 400 lóerős luxus SUV-ról azt állítja a gyártója, hogy mindössze 2 liter üzemanyagot fogyaszt vegyes körülmények között, akkor a vevőkben óhatatlan felmerül a gyanú, hogy valami nem stimmel a számítási módszerrelForrás: BMW

Az 1990-ben alapított, a közlekedés fenntarthatóságával foglalkozó Transport & Environment (T&E) nevű európai szövetség legújabb tanulmányában a 2019-es év három legnépszerűbb plug-in hibrid autójának, a BMW X5 xDrive45e-nek, a Volvo XC60 T8-nak és a Mitsubishi Outlander PHEV-nek vizsgálta meg a fogyasztását és az emisszióját valós körülmények között, a forgalomban. Azt tapasztalták, hogy mindhárom autó jóval többet fogyaszt és több szén-dioxidot bocsát ki, mint ahogy a gyári adatok hirdetik.

  Tömeg (kg) Telj. (LE) WLTP fogy. (l) NEDC fogy. (l) WLTP CO2 (g/km) NEDC CO2 (g/km) WLTP e-hatótáv (km)
BMW X5 2510 394 1,2-1,7 1,6-2,1 27-39 37-47 77-88
Volvo XC60 T8 2155 390 2,4-2,8 1,9-2,0 54-64 42-45 46-53
Mitsubishi Outlander PHEV 1890 177 2,0 1,8 46 40 45

A fogyasztást és a kibocsátást a mindennapi körülményeket reprodukáló, ún. RDE módszer szerint mérték le idén júliusban és augusztusban, Nagy-Britanniában. Egy 92,1 km-es kijelölt tesztúton vezette egyetlen sofőr az autókat egymás után, az össztáv bőven elég volt ahhoz, hogy mindhárom autó valós elektromos hatótávját lemérjék.

Volvo XC60 T8-ban a kétliteres turbómotor hajt elöl és a villanymotor hátulFotó: Csudai Sándor (Origo)

Az útvonalból hosszának 40 százaléka volt városi (ahol legfeljebb 60 km/h sebességgel lehetett hajtani), 31 százaléka lakott településen kívüli (ahol 60 és 90 km/h közötti sebességgel lehetett hajtani) és végül 29 százaléka autópályás (ahol min. 90 km/órával lehetett menni, de 5 percen át 100 km/h fölé is gyorsítottak) szakasz. A kezdőpont és a végpont között az RDE szabályainak megfelelően nem volt 100 m szintkülönbség, és 100 km-re vetítve az út során a szintkülönbség kumulált értéke sem haladta meg az 1200 métert. Minden autóban be volt kapcsolva a légkondicionáló (19 fokra állítva, mivel nyáron volt a teszt), a rádió, a navigáció és a világítás is, ami nagyjából tükrözi a valós felhasználási módot.

A Mitsubishi Outlander PHEV sokáig Európa legnépszerűbb plug-in hibridje volt. Ebben a benzinmotor csak generátorként funkcionál, nem hajtja a kereket közvetlenülForrás: Mitsubishi Motors

Mindhárom autó háromféle (elektromos, benzines és akkutöltő) üzemmódban tette meg a 92,1 km-es utat, nyilvánvalóan az elsőben volt a legkisebb, a harmadikban a legnagyobb a fogyasztás és a szén-dioxid kibocsátás.

  • Elektromos (EV) mód: teljesen feltöltött akkuval indultak útnak az autók, és olyan üzemmódot választott a sofőr, amelyben amíg csak lehet, elektromosan haladtak. Amikor lemerültek az akkumulátorok, akkor olyan üzemmódban fejezték be a kocsik az utat, amelyet maguk választottak.
  • Motoros (ICE) üzemmód: induláskor olyan kevés töltöttség volt az akkukban, amennyit az autók rendszere még engedélyezett. Minden autóban kiválasztották a belső égésű motoros üzemmódot, és végig abban haladtak. A BMW-ben nincs ilyen, a Battery Hold üzemmód áll a legközelebb ehhez, amely azonban minimum 30 százalékos töltöttséget vár el, ezért az indulás után az X5 a benzinmotorjával töltötte az akkut, amíg az el nem érte ezt az értéket.
  • Akkumulátor-töltő üzemmód: ismét a lehető legalacsonyabb akku-töltöttséggel kezdték az útvonalat az autók, de most akku-töltő üzemmódra voltak állítva, így a benzinmotorjuk extra terhelést kapott, mivel a hajtás mellett kellett töltenie is. Miután feltöltődtek menet közben az akkuk, az autók abban az üzemmódban haladtak tovább a célig, amit maguk választottak.

Kíváncsi a csalódást keltő eredményekre? Kattintson a második oldalra!