Végre kipróbálhattuk a hazai menetpróbán az
utóbbi évek legfontosabb Skoda-modelljét,
az Enyaq iV-t (eniák és az enyák kiejtés is helytálló a gyár szerint), amely nem azért fontos, mert a az Octaviához mérhető eladási számokat fog produkálni (nem fog), hanem azért, mert tisztán kijelöli azt az irányt, amit a Skoda követ az elektromos átállásban, és azt is, hogy a Volkswagen-konszern jelenleg hová pozícionálja a cseh márkát a portfolióján belül.
Nem titok, hogy az Enyaq iV a Volkswagen ID.4 testvérmodellje, mindkét családi SUV arra az MEB nevű dedikált elektromosautó-platformra épül, amelyet hamarosan a Ford is használni fog egy megállapodásnak köszönhetően. Ennek a platformnak a fő jellemzője, hogy a villanymotorját hátul hordja, ezért az erre épülő autók alapesetben hátul hajtanak. Jelenleg még csak ilyen Enyaq iV-k kerültek fel a hazai árlistára, az összkerekes, erősebb verziók később jönnek.
Átalában minden Skoda egy
kicsit nagyobb és tágasabb a Volkswagen-megfelelőjénél,
és nincs ez másként az Enyaq iV esetében sem: a 4,65 méteres cseh SUV hossza 6,5 centivel, tengelytávja 2 centivel, csomagtartója 42 literrel (585 liter az 543-al szemben) múlja felül az ID.4-ét. Igaz, házon belül a Kodiaq még tágasabb utasteret, még nagyobb csomagtartót (630 l), és még jobb variálhatóságot (sínen csúsztatható második üléssor, opcionálisan rendelhető harmadik) kínál, használati értékét tekintve a villanyautó egyedül abban jobb nála, hogy a hiányzó kardánalagút miatt teljesen sík a padlója, és valamivel nagyobb a hátsó lábtere, bár a Kodiaq-ban sem panaszkodott szűk hátsó lábtérre senki.
Ha viszont a dizájnt is nézzük, akkor egyértelmű, hogy az EnyaqiV már az újgenerációs Skodák zászlóshajója, egy újabb, modernebb Skoda-formanyelvet használ, mint a Kodiaq. A szögletes, határozott élekkel megrajzolt karosszéria tömörnek látszik, a legizgalmasabb részei a cseh üvegművészetre utaló LED fényszórók (felárért mátrix LED technológiával) és hátsó lámpák, valamint a feláras, világító hűtőmaszk, amelyet a Skoda kristályarcnak hív.