Bemutatjuk a magyar tervezőt, akinek a Volkswagen ID.3 formáját köszönhetjük

Volkswagen ID. 3 teszt és interjú a designerrel, Fogarasi-Benkő Lászzlóval 2020 december 4-én Volkswagen ID. 3 teszt és interjú a designerrel, Fogarasi-Benkő Lászzlóval 2020 december 4-én
Volkswagen ID. 3 teszt és interjú a designerrel, Fogarasi-Benkő Lászzlóval 2020 december 4-én
Vágólapra másolva!
Kevesen tudják, hogy az ID.3 villanyautó eredeti dizájnját két magyar formatervező alkotta meg, akik közül az egyiknek most megmutattuk a kész szériaváltozatot.
Vágólapra másolva!
László szerint az ID.3 formája alapvetően egy üvegkabin, amit a karosszéria tart Fotó: Szabó Gábor/Origo - Origo

A 34 éves, sepsiszentgyörgyi születésű Fogarasi-Benkő László pályája a budapesti MOME-n indult, majd a BMW-nél és a Daimlernél folytatódott. 2013 és 2019 között a Volkswagen wolfsburgi formatervező részlegén dolgozott, ahol a legfontosabb munkája az ID. concept megtervezése volt. Ebből a tanulmányautóból jött létre a 2020-ban érkezett, szériagyártású ID.3,

amelynek jelentőségét a Volkswagen a két legsikeresebb modelljéhez, a Bogárhoz és az Golfhoz hasonlítja.

A világ legnagyobb autógyártó konszernjének névadó márkája ugyanis az ID.3-assal lép be az elektromos érába, ez a típus adja az alapját egy új modellsorozatnak, amely hamarosan sok tagot számlál majd, és amely lassan átveszi a belső égésű motorral szereltek helyét.

"Megfigyelhető a Volkswagennél, hogy még a tanulmányautók sem rugaszkodnak annyira el a valóságtól, mint más márkáknál, mert a gyárthatóságot mindig szem előtt tartják" Fotó: Szabó Gábor/Origo - Origo

Azért is kulcsfontosságú az ID.3 sikere a Volkswagen számára, mert a típus új műszaki alapjaira (MEB platform) az Audi, a Seat, és a Skoda is komplett modellcsaládokat fog hamarosan építeni. Nagy számban értékesített elektromos autók nélkül már az Európai Unió jelenlegi CO2-kibocsátási előírásait is nehéz teljesíteni, de a pár éven belül érkező euro 7-es normát viszont lehetetlen lesz. Bár a szériagyártású ID.3 bemutatója sokat késett különböző szoftverproblémák miatt (amelyek az első példányokat, így a tesztautónkat sem kímélték),

2020 őszére már így is az ID.3 lett Európa legnagyobb darabszámban eladott elektromos autója,

havi 10 ezres értékesítési volumennel, és a kereslet azóta is dinamikusan nő iránta.

Hogy indult az ID dizájnprojekt?

ID dizájnskiccek 2016-ból Forrás: Volkswagen

2015 végén Fogarasi-Benkő László hatalmas lehetőséget kapott:

ekkor adták ki a feladatot a Volkswagen belső dizájnrészlegén, hogy tervezzék meg a jövő elektromos hajtású, városi kisautóját. Nem véletlen az időzítés, ugyanis a 2015 őszén kirobbant dízelbotrány nemcsak anyagilag, de erkölcsileg is komoly veszteségeket okozott a cégnek, és a nehéz helyzetből úgy vélték, hogy csak egy módon lehet kilábalni: ha ultramodern elektromos autók gyártására helyezik át a hangsúlyt a jövőben.

Egy elektromos autó tervezésekor nincs annyira megkötve a formatervezők keze, például rövidebb orrot és túlnyúlásokat lehet adni az autónak, és hűtőrácsra sincs szükség Forrás: Volkswagen

„Barátságos dizájnra kellett törekedni, elvárás volt, hogy már a forma is utaljon arra, hogy ez az autó elektromos, például úgy, hogy ne legyen hagyományos hűtőrácsa. Persze a lényeg az volt, hogy új formanyelvet alkossunk, mint ami megszokott a márkától, viszont logikus, letisztult legyen a végeredmény.

– mondta László, amikor az első szériás ID.3 tesztautót elvittük hozzá.

A kerekek itt még hatalmasak, de minden tanulmánynál így szokott lenni Forrás: Volkswagen

Idővel megkapták a műszaki dokumentációt, amelyből kiderült, hogy a projekt egy, a Golf belső méreteit és praktikumát kínáló villanyautóról szól. Tudták, hogy a Volkswagen életében korszakos jelentőségű modellről van szó, mert lényegében ezzel kezdődik az elektromobilitás a vállalatnál.

Ez extra nyomást jelentett a tervezés során.

Szokás szerint a házi tervezők egymással versengve kezdtek neki a munkának, volt, aki papírra, volt, aki számítógépen dolgozott a skiccfázis során, csak arra kellett ügyelniük, hogy az ötleteket jól lehessen kommunikálni a vezetőség felé. Először az elképzeléseket, ötleteket kellett bemutatni vázlatok formájában, aztán jött egy újabb szűrő, a 3D-s modellezési fázis.

Két magyart választottak ki a végén

Száz Ákos és Fogarasi-Benkő László a Volkswagen ID tanulmányautó mellett a 2016-os Párizsi Autószalonon Fotó: Gulyás Péter

"Az elején nagyon szabadon lehetett gondolkodni, és a formatervezők szabad kezet kaptak, rengeteg érdekes elképzelés es ötlet született, aztán 2016 elején, az utolsó prezentáción, ahol már csak hat megmaradt terv versenyzett, és a komplett igazgatótanács és Matthias Müller, akkori VW-vezér is jelen volt,

Az övvonal körbefut az ID.3-ason, amitől jó a kiállása, az oldalsó vonal törés-egyenes-törés mintázatát a háromajtós Up! inspirálta Forrás: Volkswagen

Ez nem szokatlan az autós formatervezés világában, de van, amikor a két kiválasztott nehezen tud együttműködni. Szerencsére náluk ilyenről nem volt szó, korábban is jóban voltak, ismerték és megértették egymást, amire szükség is volt ahhoz, hogy a két tervből egyet gyúrjanak. „Az egyterűs, monovolume jelleg mindkettőnk projektjében a kezdetektől benne volt, így viszonylag könnyen kialakult a kettőből egy végleges forma. A monovolume azt jelenti, hogy a szélvédő és a motorháztető egy íven fut, amitől egy tömeget alkot az autó teste, és elrugaszkodik a klasszikus, többdobozos megoldástól. Ez a formai megoldás az utastér fontosságára, a bőséges helykínálatra hívja fel a figyelmet."

Kellett kötni kompromisszumokat, de ez természetes

László szerint az ID.3 formája alapvetően egy üvegkabin, amit a karosszéria tart Forrás: Volkswagen

Eleinte megkötések nélkül lehetett dolgozni, aztán ahogy haladt a megvalósulás felé a terv, beszűkültek a lehetőségek.

Egyre több feszültség alakult ki a tervezők és a vezetőség között,

mert záporoztak a felső szintekről a kérések, amelyeket be kellett építeniük a gyárthatóság, és az egyéb praktikus, technikai és gazdasági szempontok szerint. Komoly beleszólása volt a végleges formába a biztonságtechnikai, az aerodinamikai, a marketing és a költségtervezési részlegeknek, ugyanis a Volkswagen már a tanulmányautóinál is ügyel a jövőbeli gyárthatóság szempontjaira.

„Nem lehet részletekre lebontva szétválasztani, hogy mit tervezett az autón Ákos, és mit én, ha valamelyikünk elakadt valahol, a másik kisegítette" Fotó: Gulyás Péter

„Hirtelen azt veszi észre az ember, hogy a cégen belül egyre nagyobb kör kezd el foglalkozni a terve megvalósításával, egyre több embernek lesz beleszólása. Ekkor azt éreztem, hogy annak a projektnek, amely viszonylag személyesként indult és elfogadott volt, egyre több kihívással kell szembenéznie.

- magyarázta László a folyamatot.

A futurisztikus csíklámpák nem maradtak meg a szériaautón, de a fekete hátfal igen Forrás: Volkswagen

"Kicsit olyan ez, mintha az ember gyerekéről volna szó, akinek a nevelésébe mindenki bele akar szólni, és a tanácsok tengeréből ki kell választani a leghasznosabbakat, illetve rá is kell érezni. Rázós folyamat, amíg az autóforma felnőtté válik, ahogy egy szabad terv felismerhető Volkswagenné alakul. Ugyanakkor

az is fontos, hogy valami frissességet is hozzon a márka formanyelvébe.

Nagyon finom játék során alakul ki, hogy mennyi új megoldást engednek, és mennyi régi márkajegynek kell megmaradnia" - tette hozzá.

A cikk nem ért véget. Ha kíváncsi, hogy tetszik Lászlónak a szériaautó, kattintson a második oldalra!