Ezek lesznek 2021 legfontosabb új autói - I. rész

Honda Civic
Vágólapra másolva!
Kétrészes cikksorozatunk első részében a klasszikus építésű autók, és az egyre nagyobb számban érkező SUV-ok közül válogattunk. Lesz bőven mozgás a piacon, jön többek közt az új Opel Astra, Skoda Fabia és Nissan Qashqai, miközben az európai szén-dioxid-kibocsátási kvóták miatt az összes gyártó zászlajára tűzte az emisszió csökkentését.  
Vágólapra másolva!

Mivel a koronavírus-járvány miatt tavaly rengeteg új modell bemutatóját halasztották el, 2021-ben a szokásosnál is gazdagabb és színesebb lesz a friss típusok választéka. Természetesen a kulcsszó az elektrifikáció lesz (különféle hibridek, illetve akkus villanyautók), de lesz egy-két kakukktojás is, a kulisszák mögött pedig folytatódik a digitális platformok és az önvezető képességek fejlesztése. Szubjektív válogatásunk első részében a tíz legfontosabb normál magasságú modellt, illetve a tíz legfontosabb megemelt szabadidő-autót ismertetjük.

1. BMW 2-es kupé

A kiszivárgott fotó alapján a 2-es nem örökli a 4-es sokat kritizált, megnyújtott hűtőmaszkját Forrás: BMWblog

A 2-es komplett modellcsaláddá fejlődött az utóbbi időben, hiszen kétajtóson kívül az új, fronthajtású négyajtós kupé (Gran Coupé), valamint a szintén fronthajtású családi egyterűk (Active Tourer és Gran Tourer) is ide tartoznak. 2021-ben a család alapító tagja, a nyolc éve bemutatott, és tavaly az M2 CS-sel méltó módon elbúcsúztatott F22-es kétajtós kupé kap majd utódot. Egyelőre csak annyit lehet tudni az újról, hogy az elődjéhez hasonlóan

marad hátsókerék-meghajtású,

de lesznek összkerekes változatai is. A három- és négyhengeres, benzines és dízelmotorokon felül többféle hibrid hajtásláncra számítsunk, akár konnektoros plug-inre is.

2. Dacia Sandero

A régi Sandero Európában 2017 óta vezette a magánvásárlóknak értékesített új autók eladási toplistáját, az új is folytathatja a jó szereplést Forrás: Dacia

Bár már 2020 őszén leleplezték a Sandero harmadik generációját, a magyar piacon csak 2021 tavaszán fog megjelenni, várhatóan 3 millió forint alatti alapárral és a korábbinál gazdagabb alapfelszereltséggel.

A román kisautó az aktuális Renault Clio padlólemezére épül,

ezért nagy előrelépésre számíthatunk a helykínálat, a biztonság, a zajszigetelés és a menettulajdonságok tekintetében. Kizárólag az 1,0 literes, háromhengeres motorokkal lesz kapható, a szívó alapverzió 66, a turbós 90, illetve 100 lóerős, utóbbi a gyárilag LPG-üzemre felkészített csúcsverzió, amelynek hatótávja 1300 km. A kézi mellett fokozatmentes CVT automata váltóval is meg lehet majd venni a Sanderót, a divatos, terepcsomagos Stepway változat egyszerre érkezik a normállal.

3. DS 9

Az 1955-ös Citroën DS-hez hasonlóan a DS 9 is helyzetjelzőket visel hátul, a tető két szélén, a fényszórói pedig képesek elfordulni a kanyarokban Forrás: DS Automobiles

A sok SUV után végre egy elegáns limuzin érkezik a Citroënhez tartozó DS kínálatába, a 9-es műszakilag

a Peugeot 508-as rokona, de a 11 centivel hosszabb tengelytáv miatt tágasabb.

A fényűző belterű, 4,93 méteres nagykocsi a legkorszerűbb technikával rendelkezik, amit az éjjellátó rendszer, a kamerával dolgozó adaptív futómű és a számtalan vezetéstámogató rendszer bizonyít. Még a hátsó ülései is fűthetők, rendelkeznek masszázsfunkcióval, és szellőztethetők is. Többféle konnektoros hibrid hajtáslánc (225-360 lóerő) és egyféle benzinmotorral (1,6 turbó, 225 lóerő) lesz rendelhető, utóbbihoz egyszerűbb, csatolt lengőkaros hátsó futómű jár a multilink helyett. Sajnos a Citroën hidropneumatikus futóműve helyett hagyományos acélrugókat kap a DS 9, így a hasmagassága sem állítható.

4. Honda Civic

Egyelőre nem tudni, hogy az új Civic mikor és honnan érkezik majd Európába, mivel az eddigi gyár az angliai Swindonban a brexit miatt bezár. Valószínűleg Japánban készülnek majd az új Civicek Forrás: Honda

Tavaly novemberben leplezték le a 11. generációs Civicet, igaz, egyelőre csak négyajtós tanulmányautóként. Maradt a lapos, széles és hosszú alapforma, és a fényszórók, valamint a hűtőmaszk kialakítása sem sokat változott, de

jóval letisztultabb és visszafogottabb lett a dizájn,

sok megoldás az amerikai Accordot idézi.

Újdonság a Civic oldalán a vállmagasságban végigfutó éles vonal, és a hátratolt A-oszlop, amitől hosszabb lett a motorháztető. A négyajtós mellett kétajtós kupé és ötajtós, ferdehátú karosszéria is lesz. Szinte biztos, hogy a CRV-ből és a Jazz-ből ismert hibrid rendszer a Civic-be is beköltözik, de hagyományos turbós benzinmotorok is megmaradnak. A csúcsot a kétliteres Type R jelenti majd, de arra még éveket kell várni, mivel nemrég frissült a régi.

5. Hyundai i20

Az előző i20 alapjaira épített WRC-vel kétszer nyerte el a gyártók világbajnokságát a Hyundai, az új generációból egyelőre csak R5-ös versenyautó készült el Forrás: Hyundai

A tavaly tavasszal leleplezett, elődjénél sokkal merészebb formájú i20 2021 már Magyarországon is megvásárolható 3,99 millió forintos alapártól. A koreai kisautó 5 mm-rel hosszabb, 30 mm-rel szélesebb és 24 mm-rel rövidebb, mint elődje,

a tengelytáv 10 mm-t nyúlt meg a jobb helykínálat érdekében.

Megnőtt a csomagtartó is, a korábbi 326 helyett már 351 literes. Nemcsak tágasabb, de igényesebb is lett a belső tér, a 10,25 colos digitális műszerfal mellett ugyanekkora érintőképernyő, valamint vezeték nélküli töltő is rendelhető, és az okostelefon-integrációhoz sem kell kábel. Az 1,0 literes, háromhengeres, benzines turbómotor 100 és 120 lóerővel választható, a hazai piacon népszerűnek ígérkező 1,2-es, négyhengeres szívó alapmotor 84 lóerős - utóbbiról hamarosan olvashatja tesztünket.

6. Mercedes C-osztály

A kémfotón jól látható a frontrész dizájnja. Elődjéhez hasonlóan az új C-osztályhoz is rendelhető lesz légrugózás, ami kiemeli a modellt a kategóriatársai közül Forrás: Zigwheels

A 2014-ben bemutatott W205-ös C-osztály idén nyugdíjba vonul, a vadonatúj utód, a W206 már csak a startpisztoly dördülésére vár. Az MRA platform marad, de frissített formában, új elektronikai architektúrával és növelt tengelytávval. Nagyon valószínű, hogy

egy mini S-osztály lesz az új C,

a tavaly megújult felsőkategóriás luxusautó formajegyeivel és technikai újdonságaival.

A kulcsszó a hibridesítés (minden normál modell 48 voltos lágy hibrid, de lesznek benzines és dízel konnektoros hibridek is) és a fejlett (akár 3-as szintű) önvezető képességek, de nyilván az online szolgáltatásokat és az utasok kényeztetését sem hanyagolta el a Mercedes a fejlesztések során. A tavaszi világpremiert követően várhatóan ősszel érkeznek majd meg az első példányok a márkakereskedésekbe.

7. Opel Astra

Az új Astra a Mokka dizájnját kapja, de annál hosszabb és alacsonyabb lesz Forrás: Origo

2021 őszén mutatkozik be az Astra új, „L" generációja, amely már PSA-alapokra épül, így az érkezése utána már csak az Insignia marad eredeti Opel-fejlesztésű modell a kínálatban. Jóval bátrabb formát kap az új nemzedék, várhatóan

az új Mokkával elkezdett formanyelvet viszi tovább,

a sisakrostélyra emlékeztető hűtőmaszk-fényszóró egységgel. Első ízben lesz kapható az Astrához kontrasztos, eltérő színű tető. Bár már a jelenlegi Astra is jóval könnyebb volt elődjénél, az új tovább fog veszíteni a tömegéből, a hajtásláncok (1,2-es turbós benzines, 1,5-ös turbódízel) a PSA motorkínálatából kerülnek majd ki. Biztosan lesz zöld rendszámos változat, de még nem tudni, hogy tisztán elektromos, vagy konnektoros hibrid hajtással.

8. Peugeot 308

Mivel az új 208-as és a 2008-as remek fogadtatásban részesült, hasonlóan merész formára számíthatunk Forrás: Auto Express

A harmadik generációs 308-as 2021 őszén mutatkozik be, hogy hét év után leváltsa a 2014-ben Év Autójának megválasztott elődjét, amelynek a padlólemezét tovább használja, de kissé módosított formában. Az EMP2 platformra a PSA eddig csak belső égésű motorral vagy plug-in hibrid hajtással szerelt autót épített, de az új 308-asnál nagy esélye van annak, hogy tisztán elektromos verzió is készülni fog. Az alapmodellekben 1,2-es benzines turbós és 1,5 literes dízelmotor dolgozik majd,

a kínálat csúcsán az 1,6-os turbómotorral szerelt plug-in hibridek lesznek,

az összkerekes PHEV sportverziót több mint 300 lóerősnek ígérik. Állítólag rendelhető lesz - először a 308-asok történetében - dupla kuplungos automata váltó is, amelyet a lágy hibrid hajtáshoz igazítanak.

9. Skoda Fabia

Végre megkapja a korszerű MQB platformot a Fabia is, ami sok változást hoz magával Forrás: Auto Express

A magyar piac szempontjából talán a Fabia következő nemzedéke lesz 2021 legfontosabb autóújdonsága. Először kapja meg a cseh kisautó az MQB A0 építőkészletet, amelyet a konszern többi kisautója, az Audi A1, a Seat Ibiza és a Volkswagen Polo már évek óta használ, így végre nem a kis Skoda lesz az elmaradott testvér a családban.

Az új architektúra révén

könnyebb, merevebb és tágasabb karosszériára, többféle extrára és vezetéstámogató rendszerre készülhetünk,

mint a jelenlegi generáció esetében. Nagyot fejlődnek majd az infotainment rendszerek is, nagyméretű, jó felbontású érintőképernyőt és digitális műszerfalat is kap a Fabia. Kizárólag turbós és szívó benzinmotorokat lehet majd rendelni (várhatóan 1,0 és 1,5 literes méretben), dízelmotor és elektromos verzió nem várható. Sőt, lehet, hogy a lágy hibrid rendszerekről is le kell mondani, cserébe azért, hogy elfogadható szinten tudják tartani az árat.

10. Toyota Mirai

Az sem lett volna meglepő, ha ez a hidrogénnel hajtott, 180 lóerős, hátsókerekes modell Lexusként mutatkozott volna be Forrás: Toyota

Az első Mirai kiverte a biztosítékot a formájával, a másodiknál ezért nagyon odafigyeltek az esztétikus megjelenésre. Nem csak a stílus változott:

az immár TNGA-alapokra épített üzemanyagcellás villanyautó négyajtós kupévá változott,

merevítettek a karosszériáján, lejjebb került a tömegközéppontja, ráadásul ezúttal a hátsó kerekei hajtottak. A szélesség 7, a hossz 8,5, a tengelytáv viszont 14 centit nőtt (1,885, 4,935 és 2,92 m-re), amitől tágasabb lett a Mirai, így négy- helyett már ötszemélyes.

A harmadik hidrogéntanknak és újratervezett üzemanyagcellának köszönhetően a nagy Toyota 30 százalékkal nagyobb (650 km) hatótávolságot kínál elődjénél. Így ideális zéró emissziós jármű lehet azoknak, akiknek a villanyautók hatótávolsága nem elég, és nem akarnak órákig tölteni (a hidrogén tankolása 5 perc, de a legközelebbi Bécs mellett van). Sajnos a magyar piacon nem lesz elérhető a Mirai, de Nyugat-Európában is csak lízingelni lehet, az elődjénél 20 százalékkal kedvezőbb áron.

A cikk nem ért véget. A 2021-es SUV-újdonságokról a következő oldalon olvashat!