Sokan gondolják úgy, hogy többet akarnak egy hagyományos kompakt autónál, de nincs szükségük terebélyes SUV-ra. Őket egyszer már próbálta megszólítani az avantgárd megoldásairól ismert francia márka, de a játékszernek tűnő C4 Cactus kicsit sok volt a jóból. Most utónév nélkül, sokkal szofisztikáltabb terepkupé formával és igényes beltérrel tért vissza a Citroën C4, igaz, a kisautós műszaki alapok megmaradtak. Vezettük a benzines és dízel mellett elektromosként is kapható, komfortorientált crossovert.
Akár sorszámhúzásról van szó a patikában, vagy villamosjegy-vásárlásról a BKV-automatából, az érintőképernyő azok életébe is beköltözik, akik ódzkodnak tőle, és máig nyomógombos Nokiát használnak. De olykor tévútnak bizonyul, például amikor menük bugyraiban kell két fokkal feljebb állítani a fűtést egy rázkódó autóban, másodperceken át nem az utat figyelve. Ezt ismerte fel a PSA, pontosabban már a Stellantis konszern, és az új Citroën C4 műszerfalán közkívánatra visszahozta az önálló klímatekerőket és -gombokat, győzött tehát a haladónak hitt spórolás felett a funkcionalitás.
Földszintes kompakt helyett legyen valami más!
Mindezt azért érdemes kiemelni, mert szemlélteti az egész autó tervezésének filozófiáját: öncélú kreténségek helyett olyasmit kell tervezni, amire van igény, amit birtokolni akarnak és szívesen is használnak az emberek. Ha tombol a szabadidőautó-mánia, akkor bizony crossovert kell piacra dobni, de nem túlságosan megosztó formájút, mint a dodzsemszerűen körbepárnázott egyik előd, a C4 Cactus, ám nem is olyan konzervatív kompaktot, mint a másik felmenő, a gyártásból már 2018-ban kivezetett második generációs sima C4. Rafinált és karakteres, ugyanakkor emészthető formatervre volt szükség.
Hogy ezt sikerült-e megvalósítani, azt a képek alapján mindenki döntse el maga, szerintem izgalmas lett az összhatás, és szinte bármelyik szegletét elnézve felfedezhetünk érdekes részleteket, legyen szó akár az oldallemezek és lökhárítók domborításáról, akár az első-hátsó lámpák összetett formáiról – bár kétségtelenül azon a határon egyensúlyoz, hogy túl soknak tűnjön a kavalkád. Nem hagyták ki az off-roados fekete műanyag betéteket sem, emellett a döntött hátsó szélvédő is ügyesen slankítja a testet, és nézőpont kérdése, hogy megemelt ferdehátúnak, vagy úrias terepkupénak tartjuk-e.
A koncepciójában leginkább talán a Kia XCeedhez hasonlítható újdonság nagyjából félúton jár a sokszor feleslegesen terebélyes SUV-ok és a földszintes kompakt autók között, utóbbiaknál hét centivel magasabb üléspozícióval. Mindez azt jelenti, hogy a senioroknak is könnyebb beszállni, némileg jobb rálátás nyílik a forgalomra, mégsincs olyan érzése az embernek, mintha egy furgon bakján ülne. Jó hír, hogy (nem túl hosszú menetpróbánk távján legalábbis) kényelmesnek tűnnek a szerény oldaltartású, ideális tömésű első fotelek, látványos kárpitozásuk steppelt bőr is lehet.
Fedélzeti kamera és forró kormánykerék
Nemes egyszerűséggel a kategória legtágasabb hátsó lábterét ígéri a Citroën, amiért nem tenném ugyan tűzbe a kezem, de hosszirányban kétségtelenül bőséges a hely. Meg kell viszont barátkozni azzal, hogy a befelé dőlő C-oszlop és az ereszkedő tető keresztmerevítője is kellemetlen közelségbe kerül – az átlagosnál valamivel magasabb felnőttek is elférnek ugyan hátul, de nem az igazi a térérzet. Ezen persze lehet javítani az üvegtető megrendelésével, de előrébbvaló extra a tolatókamera, mert az osztott (és ablaktörlő nélküli) ablakon nem lehet túl jól hátralátni, átlósan pedig még kevésbé.
Szerencsére a hátsó parkolóradar széria, miként amúgy az összesen húszféle vezetéstámogató rendszer nagy része is, a C4 tehát figyeli a sofőr éberségét, sávot és követési távolságot tart (autópályán jobb felszereltségnél részben önvezetőként akár huzamosabb ideig is, ám nem szabad levenni a kezet a kormányról). Emellett február közepétől már Magyarországon is elérhető hozzá a valósidejű forgalmi infókkal kalkuláló navigáció, a My Citroën applikációnál pedig az eddigi funkciók (fogyasztás és parkolóhely lekérdezése stb.) mellett megjelent az online szervizbe bejelentkezés is.
Bár nem újdonság a márkánál, egyik legmenőbb extrája a dashcam, vagyis a belső tükörbe beépített HD menetrögzítő kamera, 16 GB memóriával. Tesztvezetésünk hidegében jól jött a fűthető kormány, a milliónyi praktikus tárolóhely egyike pedig vezeték nélküli telefontöltő is lehet. Apropó, pakolás: a 380 literes csomagtartó első ránézésre nem tűnik gardróbnyinak, lapos kialakításán úgy lehet segíteni nagyobb táskák vagy rekeszek szállításánál, ha áthelyezzük alsó állásba a padlót. Alatta, az alagsor üregében is el lehet helyezni néhány kisebb holmit, illetve az ë-C4 változatban a töltőkábeleket.
Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!