Olyan motort kapott az új Nissan Qashqai, amilyen senki másnak nincs

nissan qashqai
35 mm-rel hosszabb, 32 mm-rel szélesebb, és 25 mm-rel magasabb az új Qashqai, mint az elődje, de még így sem számít túl nagynak a kategóriájában
Vágólapra másolva!
Műszaki bravúr az új hibrid hajtás, de más területen is sokat fejlődött a népszerű crossover harmadik generációja. Nyáron jelenik meg a hazai szalonokban, árakat későbbre ígér az importőr.
Vágólapra másolva!

A 2007-ben bemutatott, előzmény nélküli Qashqai alapjaiban változtatta meg az európai autópiacot. A Nissan ugyanis rájött, hogy az emberek olyan emelt futóműves, magas üléspozícióval rendelkező, biztonságérzetet adó crossoverekre vágynak, amelyek csak alig nehezebbek, nagyobbak és lomhábbak, mint egy normál, alacsonyabb építésű családi kompakt. Még az sem fontos, hogy a terepjáró-képesség kimagasló legyen, elég, ha a magas padkák és a városi kátyúk nem fognak ki a kocsin.

Ezzel a recepttel

a Qashqai letarolta a piacot,

az első két generációjából több mint 3 milliót adtak el Európában, a kategóriájában csak a Volkswagen Tiguanból fogyott több. A két modell sikerét látva természetesen a többi gyártó is gyorsan lépett, aminek eredményeképp ma már közel 30 kompakt crossover/szabadidő-autó közül válogathatnak az európai vásárlók.

Nagyobb, de könnyebb és merevebb

Ahogy a 2007-es Qashqai I-nél és a 2014-ben debütált Qashqai II-nél, úgy a 2021-es Qashqai III esetében is a londoni Nissan Design Europe stúdió végezte a formatervezést, a mérnöki fejlesztőmunkát pedig a szintén angliai Nissan Technical Centre Europe csapata irányította Cranfieldben, maga a gyártás pedig a sunderlandi üzemben történik. Ebből már egyértelműen kiderül, hogy a modell fő piaca továbbra is Európa.

Bár a karosszéria minden irányban megnőtt pár centivel (most 4,43 m hosszú),

a Qashqai tömege 60 kilóval csökkent, a merevsége pedig 41 százalékkal nőtt

annak köszönhetően, hogy a vázhoz 20 helyett 30 százaléknyi ultranagy-szilárdságú acélt használnak, és, hogy a külső karosszériaelemek nagy részét már alumíniumból préselik (kivéve a csomagtérfedelet, amely kompozit műanyag).

Igényesebb és tágasabb belső tér új extrákkal

Belül igényesebb anyagok és formák teremtenek prémiumhoz közeli hangulatot, az áttervezett, jobb támaszt adó ülések nappa bőr kárpitozással is kérhetők, utóbbiak gyártása 25 napba telik. Megmaradt a kedvelt, magas üléspozíció, de a kilátás a vékonyabb első oszlopoktól és lent rögzített külső tükröktől javult. A hátsó lábtér 28 mm-rel, az első és hátsó fejtér 11 mm-rel lett nagyobb, pedig a régi Qashqai sem volt szűk. Megnőtt a csomagtér is (430-ről 480 literre) annak köszönhetően, hogy a padlóját 20 mm-rel lesüllyesztették a vadonatúj padlólemez és a helytakarékosabb hátsó felfüggesztés miatt.

A NissanConnect fedélzeti rendszer érintőképernyője nem csak nagyobb lett (9 col), de jobb a felbontása és a képminősége is. Már a kormány mögött is egy nagyfelbontású kijelző kapott helyet (12,3 colos méretben), amely navigációval, a médiával, a forgalommal és vezetéssel kapcsolatos információkat jeleníti meg. Újdonság, hogy rendelhető

fedélzeti wifi, vezeték nélkül Apple CarPlay, 10,8 colos head up display

(a szélvédőre vetít, nem plexire), kormányfűtés, és nagyteljesítményű, 15 wattos vezeték nélküli telefontöltő is.

A NissanConnect Services okostelefonos applikációval távolról vezérelhetőek az autó bizonyos funkciói, például lehet dudálni, felkapcsolni a fényszórót vagy bezárni, illetve kinyitni az ajtókat. Figyelmeztetések szintén beállíthatóak: a sebességre, az időre és a területre vonatkozó korlátozások túllépése esetén az autó jelzést küld a telefonra, ami friss jogosítványos kamaszokkal rendelkező családokban lehet hasznos.

Nincs már dízel, de lesz full hibrid

Két különböző hajtáslánc lesz a kínálatban: egyrészt a Mercedesszel közösen fejlesztett 1,3 literes benzines turbómotor (138 és 156 lóerővel, 12 voltos lágy hibrid technológiával), másrészt a 2022 tavaszán érkező új, 187 lóerős hibrid rendszer, az e-Power. Utóbbiban a kerekek kizárólag a villanymotor által vannak meghajtva, de van egy belső égésű motor is, amely csak az áramtermelésért felel.

Az 1,5 literes, 154 lóerős benzines turbómotor sem éppen átlagos, ugyanis változó sűrítésű,

korábban ilyen technológiát csak a Nissan prémiummárkája, az Infiniti kínált a 2019-ben bemutatott QX50-eshez, de Európában a Qashqai-ban jelenik meg először.

Hasonló elven működő soros hibrid hajtás dolgozik egyébként a Honda CR-V-ben is, de abban egyszerűbb, állandó sűrítési viszonyú a benzinmotor. A Nissan szerint az e-Power hibrid hajtás fő előnye, hogy

a vezetési élmény a villanyautókét idézi

a közvetlen gázreakció és a nagy, 330 Nm-es nyomaték miatt. Továbbá, mivel közvetlenül nem hajt a benzinmotor, így mindig az optimális hatásfokú fordulatszám-tartományban működhet, amitől állítólag a fogyasztása és a hangja visszafogott marad. Még a Leafből ismert e-Pedal rendszer is benne lesz a hibrid Qashqai-ban, amivel gázelvételnél olyan erős a motorfék-hatás, hogy a fékpedálhoz szinte sosem kell hozzáérni.

Kétféle futómű, intelligens önvezetés

A fronthajtású Qashqai akár 19 colos kerekekkel is rendelkezhet, de ebben egyszerű, csatolt lengőkaros futómű dolgozik hátul. A 160 lóerős összkerekes változat még nagyobb, akár 20 colos kerekekkel is rendelhető, és ez már egy igényesebb, segédkeretre szerelt, többlengőkaros felfüggesztést kap hátra. Maga az összkerékhajtás is fejlettebb a réginél, az első kerekek megcsúszása esetén ötször gyorsabban jut el a nyomaték a hátsó tengelyre, mint korábban, és már ötféle üzemmód közül lehet választani. Alapból hatfokozatú kézi váltó jár a benzines motorokhoz (a hibrid természetesen automata), de felár ellenében az erősebbhez fokozatmentes CVT automata is rendelhető, amely előre beprogramozott áttételekkel egy hagyományos automatához hasonlóan működik.

A Qashqai továbbfejlesztett, 2-es szintű önvezető rendszere (ProPilot) már képes arra, hogy hozzáigazítsa az autó sebességét az aktuális sebességkorlátozásokhoz, és

az éles kanyarok előtt már automatikusan lassít,

a 0,2 g-nél nem nagyobb oldalgyorsulással járó kanyarokban pedig önállóan kormányoz is. A holttér-figyelő össze van kötve a kormánnyal, így ha akkor akar sávot váltani a sofőr, amikor épp vannak a másik sávban, a Qashqai automatikusan korrigál a volánnal, és ott marad az eredeti sávjában.