Visszavonhatatlanul közelít a tavasz, még ha olykor még fagypont alatti hőmérsékletet mutat is a hőmérő. Az autópiac hagyományosan ilyenkor szokott felpörögni, és a járvány ellenére úgy tűnik, idén sem fogunk kevesebb használt autót venni, mint az elmúlt években. Néhány dolgot érdemes ilyenkor tudatosítani ahhoz, hogy ne forduljon rémálomba és akár sok százezer forintos bukásba az, aminek alapvetően örömet kellene okozni. Lássuk tehát a hat legfontosabb dilemmát!

Miért vegyek használtat, akár súlyos milliókért?

Még ha telik is rá, semmilyen mérőszám szerint nem éri meg újat venni. Bár van varázsa, jó garancia és akad, aki soha nem ülne bele más után egy autóba, de racionális érvekkel lehetetlen alátámasztani az újonnan vásárlást (kivételek persze akadnak, ilyen a nagycsaládos támogatás vagy az épp szünetelő villanyautó-szubvenció). Egy másik érv az új modellek elképesztő mértékű drágulása, amit az utóbbi 1-2 évben tapasztalhattunk. Átlagosan 15-20%-ot emelkedett az ár, ebben az erős euró, az új EU-s környezetvédelmi és biztonsági szabályozások és a nyersanyagárak is szerepet játszottak.

Jelentős áremelkedés volt a használt kínálatban. Főleg a népszerű és olcsón fenntartható autóknál (Honda Jazz és társaik) szembesülhetnek azzal a vevők, milyen régi évjáratot kapnak a pénzükértForrás: Shutterstock

A folyamatnak még nincs vége, sőt, esélyes, hogy az elektromobilitásra való áttéréssel vége lesz a 3-4-5 millió forintos új autók korának és annak, hogy szélesebb tömegek engedhessenek meg maguknak egy kicsi, de legalább új szerzeményt. Létezik ugyan, de nálunk nem jött igazán divatba a sok országban népszerű magánvásárlói lízing, és tavaly is az összesen eladott 128 ezer újautó jelentős részét cégek vásárolták. Ráadásul minden negyedik eladott új jármű reexportra került. A jó hír az, hogy nem kell a használttól félni, mert egy kis körültekintéssel lehet jót találni.

Ahhoz, hogy venni tudjak, el kellene adnom a régit

Általában valóban ez a helyzet, és ilyenkor sokan egyből egy kereskedésbe indulnak, ahol aztán garantáltan alacsonyabb beszámítási árat mondanak majd, mint amire a tulajdonos számít. Pedig a kereskedő csak azt csinálja, amiből él: olcsón vesz és drágán ad, így aki százezreket szeretne spórolni, inkább maga hirdesse meg az autóját.Alapos külső-belső takarítás után egy mai átlagos okostelefonnal tökéletes képeket lehet készíteni, amiket utána egy mozdulat feltölteni a megfelelő használtautós oldalra vagy a közösségi oldalak apróhirdetés rovatába.

Dízel vagy benzines? Ez most a piac egyik kulcskérdése, a modern felépítésű gázolajosok fenntartási költségeitől nem ok nélkül retteg egyre több vevő. Mára ugyanakkor egyre inkább túlárazottak a szívó benzinesek, és a felhasználás módjától is függ, kinek melyik éri megFotó: Csudai Sándor - Origo

Nem kell félni bőbeszédűnek lenni (természetesen nem ódák zengésére vagy felesleges locsogásra gondolunk), a vevők értékelik, ha a telefon felemelése nélkül a lehető legtöbb információt megtudhatják a járműről, annak állapotáról, fő extráiról, előéletéről. Sosem értettem a rendszámot kitakarókat, az utcán parkolva sem bugyolálhatja be senki, egyedül a pontos lakhelyet nem érdemes nagydobra verni. A sérüléseket, szépséghibákat őszintén le kell írni és fotózni, de ugyanígy azt is, ha komolyabb alkatrészek lettek cserélve – előny, ha ezekről számlák is rendelkezésre állnak.

Az örök dilemma: mennyit ér az autóm?

Először érdemes megnézni a kínálatot, és az alapján belőni az árat. Kőbe vésett összeget nem igazán szerencsés megadni, mindenki szeret alkudni, ezért a remélt árnál 5-7 százalékkal magasabbra jó tenni a lécet. Fontos persze, hogy reális legyen ez a szám, mert az, hogy van még fenn a hirdetési oldalon egy patikának ígért Suzuki Wagon R+ 1,5 millióért,, nem azt jelenti, hogy meg is adják érte, és főleg, hogy a miénk is annyit ér. Rengeteg irreális áron kínált autó parkol az interneten, amit hónapok óta hirdetnek és alig akad rájuk érdeklődő, vagy éppen a tulajok képtelenek normálisan tárgyalni.

Eladásnál sokan szomorúan szembesülnek azzal, hogy nem kifejezetten értéknövelő tényező a külön téli- és nyárigumi-szett. Pedig, ha hiányzik az egyik, az új tulajdonos komoly beruházásra készülhetForrás: RIA Novosti

Egy autóért szinte mindig akkor hajlandóak a legtöbbet fizetni, ha olyan, mint amikor kigurult a gyárból. Az egyedi tuning cuccok, átalakítások, de még egy drága pénzen feltett fólia is rontja az esélyeket. Gyakorlatilag kötelező a klíma, és van, akinek a vonóhorog is feltétel, de télen az ülésfűtés is egy értéknövelő extra lehet. Minden olyan feltűnő rendellenesség, mint a világító check engine lámpa, a csúf horpadás vagy a működésképtelen elektromos ablakemelő legtöbbször jobban csökkenti az autó értékét, mint amennyiből meg lehetne csináltatni, így eladás előtt ezeket nem árt rendbe rakatni.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!