Genfi Autószalon ugyan nincs, de a hagyományoknak megfelelően a svájci városban jelentették be az idei Év autóját. Győzött a Toyota Yaris, az első után a negyedik generációt is a legjobbnak választották.

A hagyományoknak megfelelően az idén is hét modell jutott az Év autója-választás döntőjébe, a szűkített listáról már tavaly döntött az 59 tagból álló zsűri. Nagy esélyesként futott neki a végső szavazásnak az új, elektomos Fiat 500, és a Volkswagen villanyautója, a magyar formatervű ID.3 is, az Origo olvasói közül azonban a Toyota Yaris győzelmére számítottak a legtöbben.

A koronavírus-járvány miatt az idén is nagyobb felhajtás nélkül, de Genfből jelentették be a szavazás végeredményét, a videóstreamet bárki követhette a YouTube-on. A svájci városban ugyan idén sem rendezik meg a sokak kedvencének számító autószalont (de jövőre új formában már valószínűleg igen), de a Palexpo vásárközpont így is vállalta, hogy a bejelentés házigazdája legyen, immár sorozatban 10. alkalommal.

Az Origo olvasói jól tippeltek: a technikai hibákkal teli közvetítés során végül nagy nehezen kiderült, hogy a legtöbb pontot a Toyota Yaris kapta, a Franciaországban készülő japán kisautó 266 ponttal nyert. A magyar újságírók, Csikós Zsolt és Gajdán Miklós is a Yarisnak adták a legtöbb pontot.

Az idén 59 tagú, 22 európai országot képviselő független, nemzetközi zsűri először a 29 jelöltből álló listát 7 szereplősre (Citroën C4, Cupra Formentor, új Fiat 500, Land Rover Defender, Skoda Octavia, Toyota Yaris, Volkswagen ID.3) szűkítette, aztán közülük választotta ki a végső győztest. Ennek menete rendkívül egyszerű volt: minden zsűritag 25 pontot osztott szét a 7 jelölt között, nem kellett az autók tulajdonságait külön pontozni, értékelni.
Az összesítés után a Yarisnak lett a legmagasabb pontszáma, a második helyen az új, elektromos Fiat 500, a harmadikon viszont nagy meglepetésre a sportos spanyol SUV, a Cupra Formentor végzett. Az eredményhirdetésnél az egyes országokhoz tartozó zsűritagok pontszámait külön-külön ismertették, így a végső sorrendet csak a show végén tudhatták meg az érdeklődők.
- Toyota Yaris: 266 pont
- Fiat 500: 240 pont
- Cupra Formentor: 239 pont
- Volkswagen ID.3.: 224 pont
- Skoda Octavia: 199 pont
- Land Rover Defender: 164 pont
- Citroën C4: 143 pont
Ennél a díjnál nincsenek alkategóriák, különdíjak, csupán egyetlen győztest hirdetnek, amelyet a zsűritagok a legkiemelkedőbb új modellnek tartanak az Európában az elmúlt 12 hónapban piacra került újdonságok közül. Még az a szempontrendszer sem teljesen tiszta, hogy mi alapján döntenek az újságírók, de az biztos, hogy az innováció, a trendekbe való illeszkedés, a formaterv, a használati érték, a vezethetőség és az ár-érték arány sokat nyom a latba.