Olyan tágas, mint a hagyományos hajtású kombik

Elöl és hátul is korrekt a helykínálat, elvégre egy 4,6 méter hosszú autóról beszélünk, ez már-már a középkategória szintje. Kellemes tömésűek az egyedi szürke-barna kárpitozású ülések, a vezetőnek elektromos deréktámasz is jár, láb- és fejtérből pedig mindenkinek jut elég. Kivéve, ha valaki ötödik utasnak kényszerül hátra, ő csak rövidtávon fogja elviselni a helyzetét, már csak a pad formázása miatt is, de ez teljesen bevettnek számít ebben a műfajban. Hátul két légbefúvó nyílás és a könyöklőben pohártartó is növeli a kényelmet, viszont sehol sincs USB vagy 12 voltos csatlakozó.

Fotelszerűen kényelmesek az első ülések, jó oldaltartás és egész feszes tömés fokozza a kényelmet. Igényes a kárpitozás és annak varrása, a barna és világosszürke színek feldobják az utasteretForrás: Ruschel Zoltán

Utóbbiból leghátulra, a csomagtérbe is jutott egy a hűtőtáskának, ahol vannak rögzítőfülek és oldalsó rekeszek is, maga a padló pedig áthelyezhető és megfordítható (az egyik oldalán műanyag borítású). Maga a tér 597 literes, ami annak is köszönhető, hogy a hibrid akkumulátor a hátsó ülés alatt kapott helyet.  A padló alatt még bőséges extra hely fogad, a pótkerék mélyedése is megtölthető, mivel defektjavító jár az autóhoz. Egyedül a csomagtérajtóra szerelt rolótoldat fura kissé, a tesztautón már törött volt az egyik rögzítőfüle, így néha zörgéssel jelezte a jelenlétét menet közben.

Az akkumulátor a hátsó ülések alatt van, a csomagtér 597 literes, megfordítható álpadlóval, tárolókkal, rögzítőfülekkel várja a családi cipekedéstForrás: Ruschel Zoltán

Már szűk negyedszázada, 1997-ben mutatkozott be az első generációs Toyota Prius, a világ első nagy szériában gyártott hibrid autója. Sokan kinevették az esetlen formájú kompakt szedánt, de mára a japán gyártó neve egybeforrt a hibrid szóval. Az eltelt idő alatt a hajtásláncot folyamatosan fejlesztették, finomították, és ma nincs senki, aki jobban értené ezt a témát, mint ők. Különösen izgatott voltam a kulcsok átvételekor, hiszen egy rövid Prius Plus használtteszten kívül mindeddig csak mások beszámolóit olvasgattam és hallgattam a Toyota híres full hibridjéről.

Nyugodt vezetési stílust kér, és akkor nem is lármázik

A teszt után csak annyit mondhatok, igazak a dicsérő szavak, ebbe a hajtásláncba ugyanis nagyon nehéz belekötni. Alighanem a világ legjobb, 43 százalékos hatásfokú, 1,8 literes Atkinson-Miller ciklusú szívóbenzinesét párosították két villanymotorral és a váltót teljesen kiváltó, e-CVT névre keresztelt bolygóművel. A villanymotorok egyike csak arra szolgál, hogy a benzinmotor ezen keresztül töltse az akkukat, illetve fékezéskor ez is termel vissza energiát. Az összteljesítmény 122 lóerő, ami nem hangzik túl acélosnak, de azért szó sincs róla, hogy mozgó útakadályt képeznénk vele.

Messze az autó legjobb része a szemtelenül keveset fogyasztó hibrid hajtáslánc. Váltó és kuplung nélküli erőátvitel, a világ legjobb hatásfokú, szériában gyártott belsőégésű motorja és persze a villanymotor a legfőbb részeiForrás: Ruschel Zoltán

Szinte mindig villanymotor végzi az autó megmozdítását és lendületbe hozását, ezzel jelentős terhet levéve a benzinmotorról. A fokozatmentes e-CVT lehetővé teszi, hogy a két motor szinte bármikor, bármilyen konfigurációban hajtsa az autót.  Mehetünk kizárólag benzinnel, tisztán villannyal vagy a kettővel együtt, a benzinmotor dolgozhat aggregátorként, töltve az akkut (és közben hajt is), a variációk száma szinte végtelen. Az egészben a legjobb, hogy nekünk ezzel semmi teendőnk sincs: beülünk, indítunk, D-be tesszük a kart és mehetünk, a vezérlés eldönti, mikor mi az optimális.

Váltókarnak tűnik, de valójában csak irányváltót kezel a sofőr, elég lenne helyette néhány kapcsoló is. Elektromos a kézifék, kapcsolható villanyautó-üzemmód is, de csak rövid ideig és alacsony sebességnél működikForrás: Ruschel Zoltán

Korábban a rendszer gyorsításkor zavaróan bőgette a benzinmotort, ezt mára mérsékelték. Erőteljes gázadásra most is ez a válasz, viszont normál használat mellett 2-2,5 ezer fölé ritkán megy a fordulat. Hidegen nyers és hangos a benzinmotor, ám amint bemelegszik (ez télen legfeljebb 3 kilométer), csendesebbé válik. Innentől pedig városban főleg villannyal haladunk, csak az elinduláskor és erősebb gyorsításnál indul be a gépezet. Állandó sebességgel, sík úton akár 100 km/h felett is átvált elektromos vitorlázásba, míg városban sok száz méteren át haladhatunk így egyhuzamban.

Megdöbbentő számok jöttek ki tankolás után

Városon kívül a benzinmotor a fő hajtóegység, viszont az áttételezés miatt alacsony fordulaton jár, tehát csendben dolgozik. Pont emiatt is feltűnő, hogy a szél és gördülési zaj viszont elég jelentős, ezen a téren még van mit dolgozniuk a mérnököknek. Távol áll tőle a sportosság, annál inkább remekel viszont takarékosságban. Közel 500 kilométert tettem meg az autóval, elég jelentős részt gyorsforgalmi úton, a többit pedig városban, rövid távokon, reggeli és esti mínuszokban, fűtéssel. Mindezekkel együtt a tesztfogyasztás 4,8 literre adódott, ami egészen kiváló érték.

Nem feltétlen jó ötlet a csomagtérajtóra szerelt rolópótlék. A tesztautón már törött volt az egyik rögzítés, ezért néha zörgöttForrás: Ruschel Zoltán

Napokig csak munkába jártam vele, de még ekkor is 6 liter alatti értéket láttam a műszerfalon, majd egy kisebb vidéki kiruccanásnál közel egy litert zuhant az átlag, és a nagyobb sebesség sem rontotta el ezt. Tesztelői pályafutásom során egyelőre ez a legalacsonyabb fogyasztás, amit valaha mértem, ezt a rekordot nálam eddig a Suzuki Swift 1,0 lágy hibrid tartotta. Persze árban nincsenek egy ligában, ma a legolcsóbb kombi Corolla akciósan hétmillió forintért érhető el  korrekt alapfelszereltséggel, de a kipróbált hajtáslánc helyett 1,2 literes, turbós benzinmotorral és kézi váltóval.

Az alapmodell is LED-es fényszórókat kap, a Trekhez már projektoros bi-LED rendszert kapunk, a csúcskivitelhez pedig mátrix is kérhetőForrás: Ruschel Zoltán

A kizárólag „öntöltő" hibridként választható Trek változatért kedvezményesen 9,49 millió forintot kell fizetnünk (terepcsomag nélkül a 8,27 millióról indul), az erősebbik, szintén túraruhás hibrid verzió akciós árcéduláján pedig 10,15 millió szerepel. Sajnos az áremelések miatt ez nem kirívó a kompakt kategóriában, a Corolla pedig ezzel a hibrid hajtással remek párost alkot, amiért cserébe könnyebben megbocsátjuk neki a néhány gyenge pontját, főleg túlnyomórészt városi használatnál. Érdekes, hogy ugyanezt az autót álruhában is meg lehet venni, a Suzuki Swace árait szemmel kell tehát tartani.