Szépen muzsikáló soros hathengeres motorok, cápaorr, hokiütő-motívum a C-oszlopnál, remek menettulajdonságok. Az 1976-ban bemutatott 6-os sorozat okkal talált sok rajongóra, még ha el is maradt elődje (E9) kecsességétől. Komfort és biztonság terén ugyanakkor még többet nyújtott, amit nagyra értékeltek az amerikaiak – mi is egy ilyen, a tengerentúlról visszatelepült példányt vezettünk.

Paul Bracq formázta a kétajtós karosszériát, a Hofmeister-féle kecses elődmodell, a 3.0 CS (E9) alapjain. Galériához kattintson a képre!Forrás: Retro Mobil

Eberhard von Kuenheim BMW-elnök színre lépésével a hetvenes években szintet léptett a bajor márka és a Mercedes ádáz rivalizálása. Egy kiváló formatervező, Paul Bracq mindkét márkánál nagyot alkotott, de az új 6-os sorozatnál nem volt nehéz dolga, hiszen ott volt hozzá alapnak Wilhelm Hofmeister, korábbi vezető tervező E9 kupéja. Bracq lényegében az elődmodellt szabta át a kor divatja szerint, de úgy, hogy megmaradt a hosszú orr és a rövid far.  A fejlesztőcsapat az elődöknél bevált M30-as sorozatú, OHC-vezérlésű soros hathangeres motort tettek az E24-es elejébe is, három változatban.

Minden irányba nagyszerű a kilátás, az előd E9-hez képest 7%-kal nőttek az üvegfelületekForrás: Retro Mobil

Háromliteres, porlasztós motort kapott 630 CS alapmodell, ugyanez Bosch-befecskendezéssel 630 CSi néven futott, a csúcs pedig a 3,2-es 633 CSi volt. 1979-ben aztán befutott a legkisebb, 2,8 literes testvér (628 CSi) is. Az 1978-ban bevezetett 635 CSi típusjelzés valójában négyféle motort is jelölt, amelyek közül a belépő volt SOHC, a többi pedig két vezérműtengelyes (DOHC) kivitelű, míg a csúcsot a 286 lóerős M sportváltozat jelentette, a középmotoros M1-ből átvett szívvel. A váltók négy- vagy ötsebességes kézi Getragok, vagy háromfokozatú (1983-tól négy) ZF automaták lehettek.

Bosch Motronic eteti a hat hengert, az átlagfogyasztás 13,0 l/100 kmForrás: Retro Mobil

Lengyelországban igényesen felújították

Bár a sorozat hengerűrtartalomban elmaradt a nyolchengeres Mercedes SLC (majd SEC) modellek mögött, megjelenése meghozta a sikert. Ez volt a „cápa-korszak" csúcsa, így az Atlanti-óceán mindkét partján kívánatos (és drága) veterán ma is. Amerikába a kezdetektől biztonsági lökhárítós, klímás, automataváltós változatok mentek, csökkentett kompresszióval és katalizátorral, vagyis gyárilag kisebb teljesítménnyel. Tesztautónk is ilyen kivitel: mérföldben mér, van légkondicionálója, elektromosak az ablakai, és automata a váltója.

Egyszerű műanyag, de minőségi a műszerfal, és még fedélzeti számítógép is van a sofőr felé fordított középkonzolon, a rádió mellettForrás: Retro Mobil

Katalizátor tisztítja a kipufogógázait, de az ormótlan műanyag ütközők már hiányoznak róla. Kaliforniából jött, előbb Lengyelországba, ottani gazdája pedig tetőtől-talpig rendbe rakta és le is vizsgáztatta: „History" rendszámot kapott (az OT ottani megfelelője). Jelenlegi, már hazai tulaja - egy BMW-kedvelő, gyűjtő - tavaly februárban vásárolta meg, olyan állapotban volt, hogy szinte azonnal mehetett is a muzeális minősítésre. Az utastér németesen visszafogottan elegáns, két feltűnő BMW-védjeggyel: a vezető felé forduló középkonzollal és az úgynevezett Active Check Control panellel.

Csak hét lámpa működik az ellenőrző modulon, de további négynek van még helye. Lekérdezhető a világítóberendezések működése, illetve a folyadékok (olaj, hűtővíz, ablakmosó) szintje isForrás: Retro Mobil

Utóbbi egy kontrollámpa-csoport, gombnyomásra sok mindent (folyadékszinteket, féklámpát, stb.) végigellenőriz a diagnosztika. Az ülések nagyok, kényelmesek, és extraként bivalybőr borításúak. Elöl rengeteg a hely, de a hátul ülőknek sincs okuk panaszra. Tesztautónkat az 1982 és 1987 között használt M30B24 jelű motor viszi, hangja meglepően hasonlít a V8-asok gurgulázására. Ez szándékos, az amerikai vevők kedvéért így hangolták a kipufogót. Kellemes és nem túl hangos, még nagyobb fordulatokon sem, autópályán inkább a szélzaj a jellemző.

Két felnőtt komfortosan utazhat a kényelmes fotelekbenForrás: Retro Mobil

Szelídített USA-motor és fejlesztett futómű

Jó a gyorsulás, de nem aszfaltszaggató, jelentős részben a „nyúlós" automataváltó miatt. A szerkezet egyébként jól dolgozik, gyors és csak hidegen rángat néha - ez a négyfokozatú ZF több más európai márkánál is bevált. A váltóban is elveszik nem kevés teljesítmény, ráadásul az amerikai változatok eleve 215 helyett csak 185 lóerősek, így az eredeti 7,6-nál súlyos két másodperccel tovább tart, mire álló helyzetből felgyorsul százas tempóra. Jó hír viszont, hogy 1982 utáni kiadásként már tesztautónk is az E12-es helyett már az E28-as (5-ös sorozatú) limuzin padlóján és futóművén gurul.

Dísztelen bőr-plüss az ajtókárpit, elektromos mozgatású és keret nélküli az ablaküvegForrás: Retro Mobil

Ennek közvetlen hatásaként fékezésnél nem süllyed le annyira az orra, és az ívmenet is sokkal stabilabb. A futómű „elegánsan sportos", kissé keményebb az átlagosnál, kanyarokban alig billen, és az egyenesfutása is kiváló, de az összes úthibát hűen közvetíti. Kormányzását erős és sebességfüggő szervo segíti, parkoláskor bátran alkalmazható a „kisujj-technika".  A kormányszerkezet csigás, ehhez képest meglepően kevés holtjátékkal, pontosan irányítható vele az autó. Négy tárcsafék dolgozik alatta, erős rásegítővel, nagy tempóról is jól lassítanak és pontosan adagolhatók.

Letisztult, jól leolvasható műszereket nézegethet a vezető, a fordulatszámmérő alatt a pillanatnyi fogyasztás mutatójaForrás: Retro Mobil

A 635-ös kényelmesen tartja a 150-160 km/h körüli utazótempót, a motorzaj ilyenkor sem zavaró, és a rövid negyedik fokozat miatt a rugalmassága is jó. Ilyen tempónál a szél is halkan fütyül, de és persze egyáltalán nem csekély a fogyasztás, áramvonalasság terén valójában a bukólámpás utódmodell, a 8-as sorozat volt komoly előrelépés, ám az borsos ára miatt szerény darabszámban futott. Az ezredforduló után inkább visszavezette a BMW a jól bejáratott, motorsportban is bizonyított 6-os típusjelzést, és egyúttal bepótolták a régi cápák hiányosságát: a kabrió kivitelt.

Ez a finomabb vonalú, európai stílusú lökhárító. Elég nagy előzési presztízse volt a dupla körlámpás, cápaorrú nagycápánakForrás: Retro Mobil
Csupa üvegfelület a karosszéria, a B-oszopok vékonyakForrás: Retro Mobil
Műszaki adatok - BMW 635 CSi Kat. (E24)

Motor: SOHC-vezérlésű, soros hathengeres benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 3430 cm3. Furat x löket: 92.0 x 86.0 mm. Kompresszióviszony: 8,0:1. Teljesítmény: 185 LE 5400/perc fordulaton. Nyomaték: 290 Nm 4000/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl MacPherson, hátul ferde lengőkaros független. Csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl-hátul tárcsafékek, kétkörös fékrendszer szervóval.

Felépítmény: kétajtós, négyüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4815 x 1725 x 1365 mm. Tengelytáv: 2625 mm. Csomagtartó: 415 l. Tank: 70 l. Saját tömeg: 1555 kg.

Gyorsulás (0-100 km/h): 9,0 s. Végsebesség: 217 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil márciusi számában: