Kipróbáltuk az új Fiat 500-ast, amelyet az utolsó csavarig újraterveztek, még a benzinmotort is kihagyták belőle. Viszont elrejtettek benne egy óriási geget, amelynek köze van a legnagyobb olasz filmrendezőhöz.

Megnőttek a méretek (6 centivel hosszabb és szélesebb a réginél) annak köszönhetően, hogy egy vadonatúj, elektromos autók számára tervezett padlólemezre épül az új 500-as. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Csudai Sándor - Origo

Egyszer egy autós formatervező mondta nekem, hogy nincs nehezebb feladat annál, mint amikor egy sikeres retroautónak utódot kell tervezni. Ez tökéletesen megfigyelhető például a brit Mininél, amelynek a BMW által fejlesztett első modern változata még nagyot ütött az ezredfordulón, de az azóta megjelent két generációja egyre inkább önmaga paródiájának tűnik a komikusan megnövelt hűtőmaszk, a Union Jack mintás hátsó lámpa és a torz ötajtós változat miatt.

6 centivel hosszabb és szélesebb, valamint 4 centivel magasabb a régi 500-asnál, de a tengelytáv csak 2 centit nyúlt megFotó: Csudai Sándor - Origo

A Fiat 2007-ben mutatta be az 500-as új változatát, ami akkora siker lett, hogy azóta lényegében ez a modell tartotta életben a vállalatot,  amely a sikert látva komplett modellcsaládot épített köré egyterűvel és szabadidő-autóval. Az eredeti kisautó formájához eddig alig mertek hozzányúlni, legutóbb hat éve változtatták meg a lökhárítókat és a hátsó lámpát, de azt is csak finoman.

25 másodperc alatt lehet lenyitni a tetőt, akár 100 km/h-s tempónál isFotó: Csudai Sándor - Origo

Ameddig lehetett, húzták-halasztották a modellváltást, de a villanyautó-forradalmat meglovagolva 2020-ra mégis előrukkoltak a harmadik generációval, amelyet tiszta lappal kezdtek tervezni. Amikor bejelentették, hogy kizárólag elektromos hajtással lesz elérhető,  sokan megijedtek attól, hogy többé nem lehet majd elérhető áron kapni Fiat 500-ast. Azóta azonban kiderült, hogy egyrészt nem is túl drága az új (legalábbis a kisebb akkuval), másrészt a régi, benzines változatot is tovább gyártják lágy hibrid rendszerrel és háromhengeres motorral.

Hogy néz ki?

Nehéz lehetett a formatervezőknek meggyőzni a gazdasági osztályt arról, hogy a motorháztetőben is legyen egy lámpa, de végül a stílus fontosabb volt, mint a gyártási költség. Végre LED lámpa van az 500-asban, de az alapmodell továbbra is halogént kapFotó: Csudai Sándor - Origo

Simán el tudom képzelni, hogy sok embernek fel sem fog tűnni, hogy ez már a vadonatúj 500-as, de a legtöbben azért észre fogják venni, hogy nem ugyanazt az autót látják, amelyből milliók futkosnak Olaszország útjain. Hiába hasonló a sziluett, a részletek rengeteget változtak: a kettéosztott LED fényszóró, az oldalsó krómcsík és a vezérsík-irányjelző mind-mind új elem. A karosszéria 6 centivel lett hosszabb és szélesebb, valamint 4 centivel magasabb, a tengelytáv azonban csak 2 centivel nyúlt meg, amiből már sejteni lehet, hogy a hátsó üléseken továbbra is csak gyerekek férnek el.

Fiat-embléma helyett már egy új 500-as logó terpeszkedik a kocsi orrán, ami nem véletlenül olyan nagy, ugyanis a távolságtartó tempomat radarját mögé rejtették elFotó: Csudai Sándor - Origo

Kabrió volt a tesztautó, de ezt úgy kell érteni, hogy az elhúzható vászontető alig több egy nagy tetőablaknál,  az ajtókeretek megmaradtak. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy a tömeg csak 40 kilóval nőtt meg, merev maradt a karosszéria, és viszonylag huzatmentes a beltér, ráadásul akár 100 km/h-nál is lehet nyitni-csukni, ami egy normál kabrió esetében nem fordulhatna elő. Viszont hátrány, hogy a normál kabriók szabadságérzetét a Fiat csak részben képes nyújtani, és teljes nyitás állapotában semmit sem lehet hátrafelé látni, mert a harmonikaszerűen felgyűrődő textil mindent kitakar.

Milyen belül?

A váltó eltűnése, a nagyobb belmagasság és -szélesség sokkal szellőssebbé teszi a belteret. Szép a műszerfal és a kétküllős kormány, csak a puha műanyagokat hiányoltam a 12,7 milliós kocsibólFotó: Csudai Sándor - Origo

A korábbinál érezhetően szélesebb utastérben az organikus, lágy formák és a digitális kijelzők annak ellenére prémium hangulatot teremtenek, hogy a műanyagok többsége maradt olcsó és kemény. Esztétikusak a formák, jó a kidolgozás és az ülések is sokkal kényelmesebbek lettek, a kétküllős kormány már mélységben is állítható. Mivel egyfokozatú és automata az erőátvitel, eltűnt a magasra helyezett sebességváltó kar, amelynek konzolja a régi 500-asban nyomta a sofőrök jobb térdét. Helyette P, R, N, D gombokkal kell kiválasztani a menetirányt, mint a régi Ikarusokon.

Végre nemcsak a magassága, de a mélysége is állítható a kormánynak. ízléses a rattan-hatású díszbetétFotó: Csudai Sándor - Origo

Szerencsére a klímát is fizikai gombokkal lehet vezérelni, bár az új, 10,25 colos érintőképernyő is minden igényt kielégít: sokat tud, könnyen kezelhető, gyorsan reagál a parancsokra, és szép a grafikája. Az olcsóbb modellbe azonban csak 7 colos kijelző kerül, sőt az Action nevű alapváltozatba még az sem, ott a mobiltelefont lehet központi kijelzőként és navigációként használni egy applikáció segítségével.

Nagyon kényelmesek az új ülések, végre a magasságuk is állítható, nem csak az ülőlap szöge, mint az elődnél. Fiat-mintát varrnak a bőrbe, a szövetüléseseknél a textilkárpit újrafelhasznált műanyag palackokból készül a fenntarthatóság jegyébenFotó: Csudai Sándor - Origo

Egy másik mobilalkalmazással a távolból is le lehet csekkolni az akku töltöttségét, a kocsi pozícióját, vagy, hogy be vannak-e zárva az ajtók, de akár előklimatizálni is lehet az utasteret, hogy mire megjövünk, kellemes hőmérséklet fogadjon. Természetesen van Apple CarPlay és Android Auto, de már lehet fedélzeti wifit és vezeték nélküli telefontöltőt is rendelni.  Utóbbiba Torinó látképét nyomták bele, utalva arra, hogy ez az 500-as már nem Lengyelországban, hanem a patinás Mirafiori üzemben készül.

A cikk nem ért véget. Kattintson tovább, ha kíváncsi, milyen vezetni az 500e kabriót!