Nagy változás jön, amely minden magyar autóst érint

autóalkatrész autóbontó FOTÓ ÁLTALÁNOS roncs roncstelep Budapest, 2011. június 10.
Roncsok és alkatrészek egy budapesti autóbontóban, ahol Gruber Attila fideszes országgyűlési képviselő sajtótájékoztatót tartott. A képviselő kezdeményezte azt a törvényjav
Budapest, 2011. június 10. Roncsok és alkatrészek egy budapesti autóbontóban, ahol Gruber Attila fideszes országgyűlési képviselő sajtótájékoztatót tartott. A képviselő kezdeményezte azt a törvényjavaslatot, amely azt célozza, hogy az autóbontók kerüljenek ki a fémek begyűjtésével és értékesítésével kapcsolatos törvény hatálya alól. A javaslat vitája 2011. június 14-én kezdődik az Országgyűlésben. MTI Fotó: Beliczay László
Vágólapra másolva!
Idén új gumiabroncscímkét vezetnek be a vásárlók pontosabb tájékoztatása érdekében. Május 1-jétől hatályos a rendelet.
Vágólapra másolva!

A 2021. május 1-jétől életbe lépő új EU-rendelet alapján a személyautók, buszok és tehergépkocsik gumiabroncsainak megújuló energiacímkéi egyértelmű és egységes besorolást adnak a gumiabroncsok műszaki jellemzőiről. A cél az, hogy

az új címkék az eddigieknél is több információt nyújtsanak a fogyasztóknak az abroncsok minőségi paramétereiről,

ideértve a biztonsági és környezetvédelmi normák teljesítését is - áll a Magyar Gumiabroncs Szövetség közleményében.

A címke bal oldalán az energiahatékonysági osztályokat találjuk. A skála az A-tól (leghatékonyabb) az E-ig (legkevésbé hatékony) terjed. A csúcskategóriás, zöld címkét kiérdemelt gumiabroncsok gördülési ellenállása kisebb, ezért az ezeket az abroncsokat használó járművek kevesebb energiát igényelnek, ami alacsonyabb fogyasztást jelent.

A címke jobb oldala az abroncsok vizes tapadásáról nyújt információt. A skála szintén az A-tól (rövidebb fékút nedves aszfalton) egészen E-ig (leghosszabb) terjed;

minél sötétebb kék színű a nyíl, annál rövidebb a fékút.

Forrás: Magyar Gumiabroncs Szövetség

A címke alján az abroncsok által kibocsátott külső zaj besorolása olvasható le: ez vagy A lehet (kevés zaj a járművön kívül) vagy B, ami a nagyobb zajszintet jelzi, a C osztály az új besorolás szerint már nem megengedett. Ez a decibelben is jelzett zajszint nem azonos azzal az értékkel, amelyet az autó belsejében érzékelhetünk.

Az új rendelet értelmében a gyártóknak/forgalmazóknak lehetőségük van arra is, hogy a zajszint ikon mellett egy kiegészítő ikont helyezzenek el, utalva a jeges és/vagy nehéz hóviszonyok melletti tapadásra. Erre a „3 hegycsúcs és hópihe" vagy más néven az „alpesi" szimbólum szolgál, amely ismerős lehet a téli abroncsok oldalfaláról is. A jeges felületeken használt skandináv, szöges téli gumiabroncsok (hazánkban ezek nem forgalmazhatók) új szimbólumot kapnak, egy jégcseppet.

A címkén feltüntetett,

a gumiabroncsok tulajdonságait jelző öt paraméter megállapítására egységes teszteket használnak, amelyeket az egyes nemzeti hatóságok ellenőrizhetnek.

A címke jobb felső sarkában elhelyezett QR-kód leolvasásával az Európai Bizottság adatbázisába juthatunk be, de csak 2021. május 1-jét követően.

Az új címkék kötelező jelleggel először a 2021. május 1-jét követően gyártott és piacra dobott abroncsokon – tehát a 1821-es DOT-számú abroncsokkal kezdődően – tűnnek majd fel, a régebben gyártott és forgalomba hozott abroncsokon nem kell lecserélni a régi címkét, ezek kifutó rendszerben el fognak tűnni.