Szenvedélyes autós volt az edinburghi herceg, kedvenc márkájának pedig nem a Rolls-Royce vagy a Bristol, hanem a Land Rover számított. Olyannyira, hogy több mint másfél évtizeden át aktívan közreműködött a temetésére szánt Defender építésében, és nem is ez volt az első terepjáró-tervezése.

Az élete 100. évében meghalt Fülöp temetését előre nyilvánosságra hozott szertartásrend szerint tartják, amely messzemenően figyelembe veszi a herceg kívánságait. Ennek részeként koporsóját a windsori kastélytól a közelben lévő Szent György-kápolnáig egy különleges pompakocsi fogja szállítani, amely eltér a hagyományos királyi járműtípustól, a lóvontatású fekete ágyútalptól.

Forrás: AFP/Steve Parsons

Fülöp herceg ugyanis már 16 éve aktívan részt vett a Land Rover halottaskocsi tervezésében, amely 2019-ben került be a királyi garázsba, nyilvános fotó természetesen egészen mostanáig nem készült róla. Az alapokat egy 2003-as Defender TD5 adta, méghozzá 130-as kivitelben, vagyis a kontinensen elérhető leghosszabb tengelytávval.

Forrás: AFP/Steve Parsons

Motorházteteje alatt, amelyről elhagyták a kívül rögzített pótkereket, a gyári öthengeres turbódízel dolgozik 122 lóerővel, vagyis nincs szó a korábbi sajtóhírekben emlegetett elektromos hajtársa átépítésről. Teljesen szokványos, lemezfelnis alapkivitelről van szó, a szélvédő alatti klasszikus szellőzőnyílásokkal, ugyanakkor a herceg kérésére katonai zöld fényezést kapott.

Forrás: AFP/Steve Parsons

Solihull gyárában végezték el az eredetileg szimpla kabinos Defender pick-up módosításait, az edinburghi herceg elképzelései alapján alakították át a megemelt platófelületet. Hét darab gumírozott fémkonzol gondoskodik a koporsó biztonságos rögzítéséről, és a Jaguar-Land Rover konszern vezetője is nagy megtiszteltetésnek nevezte Fülöp járműválasztását.

Forrás: AFP/Steve Parsons

Mint Thierry Bollore szavaiból kiderült, II. Erzsébet férje évtizedek óta visszatérő vendég volt a márka üzemében, nagyon érdekelték a tervezési és gyártási folyamatok, több száz dolgozóval beszélgetett. Ráadásul nem is ez az első átépítése, szintén a herceg tervei alapján, és szintén a Defender 130 alapjaira készült már egy másik egyedi jármű is, a Gun Bus.

Ezt a terepjárót egy nagy múltú karosszériás cég, a Foley Specialist Vehicles készítette 2016-ban, kifejezetten vadászatra. A LED-es világítású, zöld bőrülésekkel és tölgyfaberakásokkal berendezett utasszállító felépítményében számtalan kisebb-nagyobb fegyver- és tölténytároló rekeszt is kialakítottak, a járművet feltehetőleg végig a Sandringham Estate birtokon használták.

Forrás: Land Rover

A királyi pár és a terepjárók kapcsolata régi, Fülöp a tengerészetnél is vezetett, Erzsébet pedig a 18. évét betöltve 1945-ben a brit sereg női haderejében szerelőként szolgált. Magát a Land Rover márkát három évvel később, '48-ban alapították, és a századik példányt VI. György király kapta. Igaz, fiatal éveiben Fülöp inkább a brit sportautókat (Lagonda, Alvis) részesítette előnyben.

Forrás: Land Rover

1970-ben, a Range Rover luxusmárka elindulásával jött el a fordulat, ami megváltoztatta a herceg autóhasználati szokásait, nemcsak magánútjain, hanem olykor a királyi rendezvényeken is ilyet használt, sőt, 2016-ban maga állt be a Nagy-Britanniába látogató amerikai elnöki pár sofőrjének. Végül 97 évesen egy közúti baleset után leadta jogosítványát, de az autórajongása végig megmaradt.

Forrás: Getty Images