A Sanghaji Autószalonon tartotta a Toyota a RAV4-méretű bZ4X tanulmány világpremierjét, a szériaváltozat jövőre érkezik.

Nem fogja leváltani a RAV4-et, párhuzamosan fogják kínálni vele. A névben szereplő bZ a 'beyond Zero' rövidítése, a 4X pedig a négykerék-meghajtásra utal. Kattintson, galéria nyílik!Forrás: Toyota

A bZ4X tanulmány változata ízelítőt ad abból, hogy milyenek lesznek majd a Toyota régóta várt akkumulátoros elektromos autói. A Subaruval közösen kifejlesztett villanyautó egy vadonatúj, elektromos hajtáshoz tervezett padlólemezre épül. 

A sorozatgyártású változat értékesítése várhatóan 2022 közepén kezdődik majd. A napelemes töltőrendszer további értékes kilométereket jelentForrás: Toyota

A hosszú tengelytávnak és a rövid túlnyúlásoknak köszönhetően az utastér tágas és nyitott; a hátsó lábtér akkora, mint egy Camry-ben. A digitális műszeregység a különleges, Forma-1 stílusú kormánykerék fölött kapott helyet, hogy leolvasásához a vezetőnek a lehető legkevésbé kelljen elfordítania tekintetét az útról.

K.I.T.T.-ben hasonló kormányt markolt David Hasselhoff. Nincs mechanikai kapcsolat a kormány és a kerék közöttForrás: Toyota

Az első és hátsó tengelyen egy-egy elektromotorral működő összkerékhajtás a Toyota és a Subaru közös munkájával készült. A vezetékes vezérlésű (steer-by-wire) kormányrendszerben nincs mechanikus kapcsolat a kormány és a kerék között, ilyet már láttunk az Infiniti Q50-ben. A megoldás előnye a könnyen megoldható változó áttételezés, illetve az egyenetlen útfelületről érkező, vagy a fékezés közben keletkező rezgések kiszűrése. A steer-by-wire technológiának köszönhetően a tervezők túlléphettek a szokványos, kör alakú kormánykeréken is, mivel a vezetőnek kanyarodás közben nem kell a karima körül mozgatnia a kezét.

Külsejét tekintve egy magas építésű SUV, az orr-részéről hiányzik a megszokott hűtőrács, helyette szenzorok, világítótestek és légterelő elemek kaptak itt helyet, jellegzetes "pörölyfej" elrendezésbenForrás: Toyota

A Toyota azt tervezi, hogy 2025-ig több mint 70 részben vagy teljesen elektromos hajtásláncú autó szerepel majd globális kínálatában, és ebből legalább 15 tisztán elektromos hajtású lesz.