Harminc éve döntöttek arról, hogy Esztergomban készüljön a “mi autónk”

Suzuki gyár
Esztergom 1992.10.22. Suzuki születésnap Lepsényi István, a Magyar Suzuki Rt. vezérigazgatója október 22-én jelentette be, az esztergomi gyárban készített Suzuki Swift autók eddig titkolt árait. A magyar és japán igazgató a gyár udvarán. R.Todzsi és Lepsényi István. MTI Fotó:Mónos Gábor
Vágólapra másolva!
1991 tavaszán alapították a Magyar Suzukit azzal a céllal, hogy gyár épüljön Magyaroszágon, a következő évben pedig (nem sokkal a Szentgotthárdon összeszerelt Opel Astrák után) legördültek a szalagokról az első teljes egészében Made in Hungary Swiftek. A jubileumon fény derült arra, hogy napjainkig hány autó készült összesen Esztergomban, és melyik a legnépszerűbb modell.
Vágólapra másolva!

A rendszerváltás után az esztergomi autógyár volt az egyik első jelentős zöldmezős külföldi beruházás Magyarországon, és azóta is Esztergomban működik a japán Suzuki Motor Corporation egyetlen európai gyáregysége. Az első generációs Swifteknél még kézzel szerelték össze az autókat, mindössze 4-6 robot segítette a termelést a hegesztőüzemben, mára minden ponthegesztést robotok végeznek. Az első autót három napig gyártotta a cég, ma egy nap alatt készül el egy jármű, napjainkban közel 2800 dolgozó és 770 robot végzi a Vitara és az SX4 S-CROSS gyártását, immár hibrid változatban.

Lepsényi István magyar R.Todzsi japán igazgató a gyár udvarán 1992-ben a Swifftel Forrás: MTI/Mónos Gábor

Ez azt jelenti, hogy az acéllemezek préselése, hegesztése, a karosszéria festése, a gépjárművek összeszerelése és a kész autók minőségellenőrzése is nálunk, Esztergomban történik. Vitarából gyártottuk eddig a legtöbbet, ezt követi az SX4, a harmadik helyen pedig a Suzuki első hazai gyártású autója, az első generációs Swift szerepel" – emelte ki Bonnár-Csonka Zsuzsanna a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője.

Légifelvételen az esztegomi gyáregység, kiszállításra váró autókkal Forrás: Suzuki

1992-ben, vagyis a kezdőévben összesen 1000 darab Suzuki modell készült Esztergomban, ma pedig hozzávetőlegesen 700 gördül le átlagosan a gyártósorról egy nap alatt. Olyan típusokat állítottak elő ez idő alatt a Pilis lábánál, mint a Swift (1992-es, 2005-ös, 2010-es szériája), a Wagon R+: Magyarország első egyterű járműve (2000), az Ignis (2003), az SX4 (2006), a Splash (2008), az SX4 S-Cross (2013), vagy az eddigi legnépszerűbb Vitara (2015).

Ma ez a két szabadidő-autó, illetve crossover készül Esztergomban - 1,4-es turbómotorral és lágy hibrid rendszerrel Forrás: Suzuki

Mintegy 3,6 millió Suzuki készült Esztergomban a vállalat három évtizeddel ezelőtti megalakulása óta.

Ha ennyi autót sorba állítanánk egymás után, az esztergomi Suzukitól elérnénk egészen a japán anyacég Hamamatsuban található üzeméig, sőt még a visszautat is megkezdhetnénk. Eddig Vitarából készült a legtöbb modell, 2020 januárjától pedig már hibrid meghajtású gépkocsikat értékesít az európai uniós piacokon. A márka már ötödik éve vezeti a hazai új személygépjármű értékesítéseket.