Szinte az összes létező világ előnyeit szeretné egyesíteni magában ez a Kecskeméten készülő Mercedes: benzines és elektromos, kupé és kombi, sportos és praktikus, fiatalos és elegáns. Vajon tényleg alkalmas arra, hogy minden elvárásnak megfeleljen?

A Mercedes tanítanivalóan ügyes módszerrel választotta szét a kínálatát két világosan elkülönülő részre: a C-osztálynál és tőle – árban és méretben – felfelé maradtak a hagyományoknál, klasszikus szedánokat, kombikat és SUV-okat kínálnak, ahogy azt az idősebb vagy konzervatívabb közönség megkívánja, illetve a céges ügyfelek. Viszont a C-osztályon innen alaposan felkavarták az állóvizet, itt minden a divatról és a menőségről szól, és ezzel sikeresen szólítottak meg egy olyan célcsoportot, amely korábban inkább az Audinál, a BMW-nél, vagy éppen tömegmárkáknál volt törzsközönség.

Gyönyörű a forma, ez nem kérdés, és ez a denimkék szín is jól áll neki. A hossza közel 4,7 méter, csak hat centivel hosszabb egy Golf VIII. Variantnál. Galériához kattintson a képre!Forrás: Vékey Zoltán

Elég 10-20 évet visszamenni az időben, amikor a Mercedes A-osztály egy meglehetősen ügyetlen formájú, miniatürizált egyterűszerűség volt, aminél unalmasabb autót talán még a Toyota sem gyártott akkoriban. Azóta nagyot fordult a világ, a Mercedes tavaly is a legnépszerűbb prémiummárka volt (és kedvelt a jómódú 40 év alattiak körében is), szárnyalnak az értékesítési számaik - ha ránézünk a CLA-ra, nem is nehéz megérteni, hogy miért. Gorden Wagener irányításával a márka dizájnrészlege ügyesen tudta meglovagolni a trendeket, a marketingesek és mérnökök pedig sorra céloztak meg új kategóriákat.

Divatkombi, aminek kevés közvetlen konkurense van, a prémiummárkák nincsenek jelen a szegmensben (a Kia viszont meglepő módon igen). Szimpatikus alternatívája a SUV-oknakForrás: Vékey Zoltán

Kompakt kupé-kombi, második felvonás

Ma ott tartunk, hogy A- és B-osztály, illetve a CLA, GLA és GLB megannyi változata épül egy és ugyanazon kompakt, alapvetően fronthajtású platformra, közel tíz kasztniban vehetjük meg az azonos technikát. Ez rendben is van így, hiszen mindegyik másnak és másra lehet ideális jármű, így az oly sokat sulykolt egyéniség is jobban megmarad a tisztelt vevőnek, hiszen kevesebb klón jön szembe. A CLA nevű négyajtós kupé egyértelműen a legsportosabb és legtrendibb a Baby-Benzek közül, és a Shooting Break nevű kombiváltozata még praktikus is.

Gyönyörűen simul a formába a hátsó lámpatest, öröm nézegetni. A szabványos átlagfogyasztás 1,4-1,6 l/100 km, ami minden plug-in hibridnél irreális mérésen alapulForrás: Vékey Zoltán

Az előd kicsit felemás dizájnja (azok a szétfolyt hátsó lámpák...) már a múlté, nem reprezentatív, egyhetes kutatásom alapján ez a második generációs forma nemtől és életkortól függetlenül a lakosság túlnyomó többségének bejön. Egy ilyen sportkombi alapvetően hálás téma, ám kompakt méretben nem olyan könnyű jó arányokkal dolgozni – ezúttal láthatóan sikerült, ráadásul megjelentek az újkori Mercedesekre jellemző, a formához tökéletesen illeszkedő és hajszálpontosan metszett hátsó lámpatestek is. Nekem ez a kedvenc részletem rajta, de a kicsit cápás, agresszív orr-része sem rossz.

Nagyon menő a keret nélküli ablak, ez is jelzi, hogy átmenetnek szánták a klasszikus kombik és az ötajtós kupék közöttForrás: Vékey Zoltán

Keret nélküliek az ablakok, jó alacsony az üléspozíció, és elsőre beülve egy X-szárnyú pilótafülkéjében találtam magam, ahol a kormánykerék a leginkább környezetidegen dolog. Nem mintha ne lenne príma fogású, masszív darab, hanem azért mert könnyedén elhinném a belsőt elnézve, hogy ez itt már a teljes önvezetést is tudja. Jut eszembe, a régi vicc, miszerint a Mercikben még a kormányért is felárat kell fizetni, továbbra sem nélkülöz minden alapot. A CLA alapverziója és a tesztautó csúcsközeli felszereltsége tényleg olyan messze van egymástól, mint Kecskemét Jeruzsálemtől.

Nem lehet panasz a minőségre, minden alaposan kimunkált az utolsó illesztésig. Feláras, cserébe viszont rettentő látványos a szélesvásznú központi műszeregységForrás: Vékey Zoltán

Nagy kijelzők és Las Vegas díszkivilágítása

Mindez a műszerfalon csúcsosodik ki, ahol két gyenge, okostelefon méretű kijelzőt kapunk alapáron, de 440 ezer forintért mindkettő 10,25 colos nő, remek felbontással, fényerővel és betekintési szöggel, ez minden beszálláskor mosolyt csalhat a sofőr arcára. Az újkori Mercedes-belső egyébként is lehengerlő (ha megfizetjük a borsos extrákat), nagyon high-tech és kifejezetten jövőbemutató. Az MBUX nevű rendszert lehet hanggal (magyarul egyelőre nem tud), érintőképernyőről vagy a központi tapipadról vezérelni, minden konkurensnél komplexebb és személyre szabhatóbb a menü.

Nem sajnálták az energiát a témák kidolgozására. Mindegyik módban gyökeresen más a hangulatForrás: Vékey Zoltán

Ötféle téma és számtalan kombináció lehet a műszerfalon megjelenítve, az egyes hangulatok gondosan ki vannak találva. Persze mindhez más-más belső díszvilágítás jár, éjszaka Las Vegas főutcáját idézi a LED-es színorgia. Világítanak az ajtók, a kilincsek, a műszerfal, de a szellőzőrostélyok, sőt még az ülések nyakrészénél lévő kis nyílás is. Minden olyan részletességgel van kidolgozva, hogy még egy S-osztályban sem tudnék belekötni, az összeszerelés príma, a gombok kapcsolási érzete remek, az anyagok finomak, aki itt okot talál a fanyalgásra, azt tényleg az Audi vagy a BMW fizeti.

Hátul két átlagos méretű felnőtt is elfér, de nyilván nem taxinak vagy négy külföldre járó menedzser üzleti autójának tervezték. Az ajtóbehúzó igényes részletForrás: Vékey Zoltán

Nyilván nem egy hangár, de nem rossz a helykínálat, a dizájn alapján ennél szűkösebb hátsó sorra és csomagtérre számítottam. Átlagos felnőttként el lehet férni, talán csak a lecsapott ablakok miatti korlátozott kilátás zavart, mikor beültem saját magam mögé. A csomagtartó 505 liter és könnyedén hozzáférhető, de ehhez kellett egy kicsit trükközni a mérnököknek. Hátul vannak ugyanis az akksik és ahhoz, hogy a kicsi, 35 literes benzintank is elférjen, illetve használható méretű csomagtér is maradjon, a kipufogó egészen szokatlan módon az első ülések alatt van, fordított középdobbal.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!