Ez lesz első plug-in hibrid a márka kínálatban, de az olcsóbb öntöltő rendszert is jelentősen továbbfejlesztették. Íme, az első képek és adatok az új, második generációs NX-ről, amely az Audi A5, a BMW X3 és a többi európai prémium SUV-modell érdekes kihívója lehet.

Az új NX forgalmazása 2021 utolsó negyedévében indul Európában. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Lexus

A 2014-ben bemutatott első NXaz egyik legfontosabb modellje a Lexusnak. Egyfelől azért, mert a világ egyik legnépszerűbb szegmensében, a középkategóriás szabadidő-autókéban küzd a vevőkért, ahol eddig több mint 1 millió talált belőle gazdára világszerte és 170 ezer Európában, másfelől pedig azért, mert a tulajdonosok 70 százalékának ez volt az első Lexusa. Az év végén érkező második generációnak ezt a sikert kell megismételnie, amire a fejlesztéseknek köszönhetően komoly esélye van (az alkatrészeinek 95 százaléka új).

Kívülről nagyon hasonlít a régire

A hátsó lámpákat összekötő fénycsíkról a legkönnyebb azonosítani az új NX-etForrás: Lexus

Formatervezésben az előddel elkezdett irányt vitte tovább a Lexus, drasztikus változás nem történt a megjelenésben, simán össze lehet téveszteni a régivel az újat. Megmaradt a márkára jellemző, orsó alakú hűtőrács, a kupészerű tetővonal és a határozott élekkel megrajzolt profil, de a mai divathoz igazították a dizájnt, hátul például középre, az ovális embléma helyére került egy L E X U S felirat, és a lámpákat is összekötötték egy világító LED fénycsíkkal.

A korábban a lassúsága miatt sok kritikát kapott csomagtérajtó-mozgatás kétszer gyorsabb lett, a nyitás és zárás már csak 4 másodpercet vesz igénybeForrás: Lexus

Alig változtak a méretek: a 4660 mm-es hossz és a 1865 mm-es szélesség is 20 mm-rel nagyobb, mint korábban, a magasság 5 mm-rel nőtt meg. 30 mm-rel nyújtották meg a tengelytávot, hogy nagyobb lehessen a lábtér a második sorban, az első nyomtáv 30, a hátsó 59 mm-es növelése viszont a jobb kanyarstabilitást szolgálja.

A hossz 2, a tengelytáv 3 centit nőtt. Már 20 colos felni is kérhető az NX-reForrás: Lexus

A Toyota Camry-ből, RAV4-ből és Lexus ES-ből ismert GA-K platform miatt nem csak a tömegközéppont került 20 mm-rel mélyebbre, de a karosszéria torziós merevsége is jelentősen nőtt. A világ egyik legnagyobb szilárdságú acéljával (1470 MPa) merevítették ki a tetőoszlopokat, kettős zárómechanizmusának köszönhetően már az alumínium motorháztető is merevíti az egész struktúrát, és a kocsi orrában a légörvények által keltett vibrációk is csökkentek.

Vezetőorientált műszefal, személyi asszisztens

Hatalmas a 14 colos érintőképernyő, de feláras. A minőség rendben lévőnek tűnik, de ez nem meglepetés egy Lexus esetébenForrás: Lexus

Az új műszerfal-koncepciót Tazunának nevezte el a Lexus (a japán szót arra utal, ahogy a lovas a gyeplő használatával irányítja a lovat), a lényege, hogy a vezető intuitív módon, a lehető legkevesebb szem-, fej-, és kézmozgással irányíthassa az autót. Ennek érdekében a műszerfal szinte körülöleli a vezetőt, az információforrásként működő kijelzőket, és az irányítást végző kapcsolókat, gombokat külön-külön csoportba, nagyjából egy helyre rendezték. A head-up display a szélvédőre vetítve mindig megjeleníti azt a kapacitív gombot a kormányról, amelyiket épp megérintik, így emiatt sem kell lenéznie a sofőrnek.

Ez az első Lexus, amely megkapta az újgenerációs infotainment rendszertForrás: Lexus

Teljesen új digitális személyi asszisztenst (Hey, Lexus felkiáltással éleszthető fel) és multimédia rendszert kapott az NX, az alap érintőképernyő (Link Connect) 9,8, a feláras (Link Pro) 14 colos, a rendszert működtető processzor sebessége 360, a vezeték nélküli telefontöltésé pedig 50 százalékkal nőtt meg. Felhő-alapú lett a navigáció, így a valós forgalmi szituációk szerint frissül a célba vezetés (az adatforgalom költségét 4 éven át a Lexus állja). Már vezeték nélkül működik az Apple CarPlay, de az Android Autóhoz továbbra is kell a kábel. A Lexus Link applikációval a távolból is kapcsolatba lehet kerülni az NX-szel, a plug-in verziónál a töltést is lehet vezérelni.

Merész színkombinációk is rendelhetőkForrás: Lexus

Fontos változás, hogy elektromos mikrokapcsolókkal helyettesítették a belső kilincseket a Lexus mérnökei, ami nemcsak a kényelmet, hanem a biztonságot is növeli, mivel az autó nem engedi az ajtónyitást, ha valamilyen jármű közeledését érzékeli a holttér-figyelő rendszer.

Már konnektorról is tölthető

Az F Sport aresszívebb optikai csomagot és feszesebb futóművet kap, de nem erősebb a normál kivitelnélForrás: Lexus

Négyféle benzines hajtással kerül piacra az NX, ebből kettő hibrid. A legnépszerűbbnek ígérkező 2,5 literes, öntöltő rendszer (350h) teljesítményét 197-ről 242 lóerőre emelték, így a gyorsulási idő 9,3-ról 7,7 másodpercre csökkent. Külön öröm, hogy a nagyobb erő ellenére a fogyasztás viszont 10 százalékkal csökkent, körülbelül 6 literrel kell számolni a WLTP szabvány alapján.

Az NX futóművét és kormányzását autóversenyzők segítségével hangolták a Lexus mérnökei a gyári tesztpályán, a cél az agilisabb viselkedés és a több visszajelzés adása voltForrás: Lexus

Első- és összkerékhajtással is meg lehet majd vásárolni az NX 350h-t, az újdonságnak számító, itthon zöld rendszámot kapó plug-in hibrid (450h) viszont csak összkerékhajtással érhető el. A Toyota RAV4 Plug-in Hybrid rendszerétől csak minimális különböző hajtás 63 km-es elektromos hatótávot ígér, ami 12 km-rel kevesebb, mint a testvérmodell esetében. A rendszerteljesítmény ugyanúgy 306 lóerő, és a 6 másodperces gyorsulás sem különbözik. Kiemelte a sajtóanyag, hogy a 450h csomagtartója nem kisebb, mint az öntöltő hibridé.

A LED fényszórók olyanok, mintha a nemrég frissített IS-ről származnánakForrás: Lexus

Kelet-Európában 2,4 literes, 199 lóerős szívó, és 2,4 literes, 279 lóerős turbómotorral is meg lehet majd vásárolni az NX-et, hozzánk valószínűleg nem jutnak el ezek a változatok a magasabb szén-dioxid kibocsátásuk miatt.