Már bárki vehet olyan autót utcára, amilyennel Michelisz versenyez

Hyundai Elantra N
Vágólapra másolva!
A Hyundai új sportszedánja családi autónak és pályanapra való célgépnek is beválik.
Vágólapra másolva!
A fényszórók izgalmas formája az ajtókba nyomva is megjelenik Forrás: Hyundai

Az i30, a Veloster, az i20 és a Kona után egy újabb Hyundai modell, az idén tavasszal érkezett, hetedik generációs Elantra kapta meg az „N" kezelést, vagyis jelent meg a sportváltozata. A 4,675 méter hosszú, vagyis

a kompakt kategória határait feszegető, éles vonalakkal megrajzolt szedán

orrában az i30 N-ből jól ismert kétliteres turbómotor dolgozik 280 lóerővel és 392 Nm nyomatékkal.

Micheliszék WTCR versenyautója csak 100 lóerővel erősebb az utcainál Forrás: Hyundai

Az erő az első kerekekre érkezik egy elektronikusan vezérelt önzáró differenciálművön és egy hatfokozatú kézi, vagy nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltón keresztül. Utóbbi esetben ha a kocsi érzi, ha versenypályán hajtják, és ekkor a fokozatok közül csak az első hatot használja.

Rég elmúltak az idők, amikor unalmas dizájnnal lehetett vádolni a koreai gyártókat Forrás: Hyundai

Az N Grin Shift funkció 20 másodpercig túltöltést biztosít, ennyi időre a teljesítmény 290 lóerőre emelkedik,

a 0-100 km/h-s gyorsulási idő 5,3 másodpercre csökken.

Jó hír, hogy a túltöltés 40 másodperccel később újra aktiválható, vagyis a sofőr versenypályán minden körben használhatja.

Michelisz Norbi nem tud dönteni, hogy melyiket vigye el egy körre Forrás: Hyundai

A végsebesség 250 km/h, ami a tekintélyes motorerőn felül a négyajtós forma kedvező légellenállásának is köszönhető (többek között ezért is váltott a gyári WTCR csapat - amelyben Michelisz Norbert is versenyez - i30 N-ről Elantra N-re a 2021-es szezonra). De nem csak az ideális, lapos sziluett, hanem egy hátsó szárny és diffúzor is javítja az aerodinamikai teljesítményt.

A csomagtartó bővíthetőségét a hátsó merevítés akadályozza Forrás: Hyundai

Az Elantra N minden részletét a nagyobb teljesítményhez igazították, a megállásról 360 mm-es féktárcsák gondoskodnak, növelték a hűtési kapacitást, a sportkipufogó hangja állítható, a 19 colos felniken Michelin Pilot Sport 4S gumik vannak. A féltengelyeket, a kerékagyakat és a csapágyakat egy egységbe foglaló integrált

első futóművet a Hyundai WRC versenygépe inspirálta,

ami nem csak a tömeget csökkentette, de így nagyobb g-erőknek is ellenáll a felfüggesztés kanyarban. A lengéscsillapítás feszessége állítható.

Komoly kagylóülések is rendelhetők Forrás: Hyundai

Az Elantra N infotainment rendszere a szokásos információkon kívül a köridőkről, a víz- és olajhőmérsékletekről, a turbónyomásról, a nyomatékról is valós időben tájékoztat, sőt, a kocsi mozgásának irányát és pontos pozícióját is rögzíti. Jó oldaltartású sportüléseket járnak már alapáron is, de felárért 10 mm-rel mélyebbre épített valódi kagylóülések is rendelhetőek.

Bár a rácsok egy része nem igazi, ettől még elég agresszív a megjelenés Forrás: Hyundai

„Egyelőre a hétköznapi Elantrához hasonlóan csak az észak-amerikai piacon jelent meg a Hyundai Elantra N, de megfelelő érdeklődés esetén az európai forgalmazás sem kizárt" - mondta Albert Biermenn, a Hyundai fejlesztési igazgatója a Kona N európai bemutatóján.