A Spring egy igazi városi minimálautó, amit történetesen nem benzines, hanem elektromos motor mozgat. Ez a belépő szint a villanyautózás világába; második, városi kocsinak jó választás lehet, ha pár kompromisszumot hajlandók vagyunk az alacsony árért cserébe elviselni.

Csalóka a mérete, a képek alapján jóval nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Szabó Gábor - Origo

Akit kicsit is érdekel az elektromos autózás, a múlt hónapok reklámkampányaiból már biztosan értesült róla, hogy az első elektromos Daciát, a Springet állami támogatással akár 4 millió forintért is haza lehet vinni, ami kevesebb, mint amennyibe manapság a legolcsóbb Suzuki Swift kerül (4,44 m Ft).

Divatos SUV-nak néz ki, pedig valójában csak egy megemelt miniautóFotó: Szabó Gábor - Origo

Persze az állami pályázati keret hamar el szokott fogyni, ezért nem árt tudni, hogy támogatás nélkül 6,5 millió forinttól indul az árlistája. Ez közel egymillióval kevesebb, mint amennyibe a korábbi legolcsóbb négyüléses villanyautó, a Smart EQ Forfour kerül, ráadásul a Dacia 17,6 helyett 27,4 kWh-s lítium-ion akkumulátorral rendelkezik, ami tisztességes, 230 km-es hatótávot (WLTP) biztosít számára. Ennyit nagyon kevesen ingáznak naponta, egy átlagembernek valószínűleg heti egyszer is elég lesz töltenie, és akkor is több mint 10 ezer kilométert mehet vele évente.

A díszrács alatt található a töltőcsatlakozó, CCS is vanFotó: Szabó Gábor - Origo

„Ilyen nagy akkuval hogy adhatja ilyen olcsón a Dacia?" - tehetnék fel a kérdést, jogosan. Erre részben válasz, hogy a Renault kötelékébe tartozó román gyártó nem a nulláról kezdte első elektromos autója fejlesztését, hanem egy, a fejlődő piacokon már 2015-ben bemutatott Renault-t, a Kwidet használta kiindulópontnak. Pontosabban nem is a Kwidet, hanem annak 2019-ben, Kínában bemutatott elektromos változatát, a City K-ZE-t. Annak hajtáslánca változatlanul került át a Daciába, de a biztonsági (ESP és hat légzsák) és kényelmi felszereltségét azért az európai követelményekhez és igényekhez igazították.

Hogy néz ki?

Egykaros az ablaktörlő, csak egy vízfúvóka vanFotó: Szabó Gábor - Origo

A képek alapján azt hihetnénk, hogy egy Duster méretű városi szabadidő-autóval van dolgunk, pedig ez csak optikai csalódás, a karosszéria ügyes arányai láttatják a villany Daciát nagyobbnak a valósnál. Igazából a miniautók kategóriájába tartozik a 3,73 méteres hosszával, amely több mint 60 centivel kisebb, mint a Dusteré. Nagyjából akkora a Spring, mint a mai Suzuki Ignis, ahhoz hasonlóan nemcsak rövid, hanem keskeny is (1,77 m), egyedül az 1,52 méteres magassága átlag feletti.

Kínában, a Renault testvérmodellel egy gyártósoron készülFotó: Szabó Gábor - Origo

Bár az alapforma már hatéves, áttervezett, daciásított orr-részével a Spring nem tűnik ódivatúnak, a SUV-os részletek (fényezetlen műanyag védőelemek a sárvédőn és az ajtókon, tetősínek, emelt futómű) és a kettéosztott fényszórók (a krómozott maszkba illeszkedő csíklámpák csak LED-es nappali fények, a fényszórók lejjebb találhatók) miatt még divatosnak is mondható. Csak a mai szemmel szokatlanul kicsi, 14 colos, dísztárcsás kerekek lógnak ki egy kicsit a képből, de legalább 165/70-es gumit is olcsó lesz venni rá.

Milyen belül?

A kormány a nagyobb Daciákból származik, a műszerfal pofonegyszerű, nem bántóan rondaFotó: Szabó Gábor - Origo

A Spring kedvező ára nem csak a Renault-tól kölcsönkapott donorautónak köszönhető. Ahol lehet, spóroltak a fejlesztőmérnökök: olcsó, kopogós műanyagokból burkolnak mindent, a kellemetlen tapintású, műanyag kormány nem állítható, a keskeny és rövid, nem állítható magasságú első üléseket izzasztó műbőr borítja. Még a gombos indítás, az elektromos kézifék és az energiatakarékos LED-fényszóró is hiányzik, pedig ezek egy villanyautónál magától értetődők szoktak lenni. Helyette régimódi, pöckös ajtózárakat használtak, belülről ennek felhúzásával lehet nyitni a zárat, a kilincs meghúzása nem elég. Még a vezetőoldali ablak sem automata, az első ablakokat a középkonzolról, a hátsókat az ajtóról lehet irányítani.

Az ülés magassága nem, a biztonsági övé viszont állíthatóFotó: Szabó Gábor - Origo

Fapadosnak még az alapverziót sem lehet nevezni, mivel a manuális légkondicionáló, a négy elektromos ablakemelő, a távirányítós központi zár, a szervokormány, a Bluetooth-kihangosító ebből sem maradt ki, és természetesen kuplungolni és sebességet váltani sem kell, mert az egyfokozatú automatikus erőátvitel széria, ami városban nagy áldás.

Hátul éppen elfér két átlagos magasságú felnőtt, ha elöl nem égimeszelők ülnek. Szigorúan négyszemélyes az autóFotó: Szabó Gábor - Origo

400 ezer forintért a Comfort Plus felszereltség már olyan tételeket is tartalmaz, mint a régebbi Daciákból jól ismert 7 colos érintőképernyő, a 3,5 colos műszerfali kijelző, a navigációs rendszer, a tempomat, az okostelefon-integráció (vezetékes Apple CarPlay és Android Auto is), a tolatóradar- és kamera és a narancsszínű díszbetétegyüttes.

Tisztességes méretű a 270 literes csomagtartóFotó: Szabó Gábor - Origo

Négy átlagos termetű felnőtt viszonylag jól elfér, azonban ha elöl 180 centiméternél magasabbak ülnek, akkor hátul nagyon lecsökken a lábtér, de ez minden miniautóban így van. Kategóriarekorder viszont a 270 literes csomagtartó, amely 19 litert ver a Volkswagen e-Up!-ra, és az alatt lévő rekeszbe még egy rendes méretű pótkerék is befért. Igaz, a töltőkábelnek már nem jutott hely, csúszkál a csomagok között. Belső tárolórekesz is akad, a kesztyűtartó óriási, de sok apróság elfér a középkonzoli üregben és az ajtózsebekben is.

A cikk folytatódik a második oldalon!