Lépni kellett a széndioxid-kibocsátási kvótákra és a szigorúnak ígérkező Euro-7 szabványra. Nem csak az elektromos átállás tempója fog felgyorsulni, hanem az autóhasználati szokások is megváltoznak, amit gyártásoldalról érdekes tervek kísérnek.

Herbert Diess bemutatta a terveket, amelyek az elmúlt étvizedek legnagyobb átalakulását hozzák a konszernnélForrás: Volkswagen

Kijelöltük magunknak azt a stratégiai célt, hogy globális piacvezetővé váljunk az elektromos járművek terén – és jó úton haladunk. Most pedig új paramétereket állítunk fel" - mondta Herbert Diess vezérigazgató a csoport 2030-ig tartó New Auto stratégiájának bemutatóján. „A következő, sokkal radikálisabb változás a biztonságosabb, okosabb, végül pedig autonóm járművek irányába való átalakulás lesz - mindezt szoftver alapon." Az Európai Unió célkitűzéseihez igazítja tehát fejlesztéseit a világ egyik legnagyobb konszernje, de az Egyesült Államok és Kína piacához is alkalmazkodnak.

Úgy tervezik, a Volkswagen ID.4 lesz márka egyik aranytojást tojó tyúkja. Külön aktualitást adott az e-fejlesztéseknek a dízelbotrány után kialakult helyzetForrás: Volkswagen

Ennek szellemében a VW 2030-ig 50 százalékra akarja emelni az elektromos hajtású modellek részarányát, a legyártott járművek ökológiai lábnyomást pedig (2018-hoz képest) 30 százalékkal szeretné csökkenteni. Végső cél, hogy a konszern 2050-ig elérje a teljesen klímasemleges működést.

Akad ugyanakkor egy fontos köztes időpont: 2040-re a nagy piacokon az összes autónak zéró kibocsátásúnak kell lennie, vagyis addigra nem csak a benzineseknek és a dízeleknek, de még a hibrideknek is el kell tűnnie a kínálatból. Mindehhez négy pillért jelölt meg a cégvezetés:

  • Egyetlen közös, természetesen moduláris platformot vezetnének be 2026-tól, és a konszern márkáinak valamennyi elektromos modellje erre épülne, sőt, más gyártókkal is megosztanák. Az SSP-vel kiváltják a konszern mai többféle padlólemezét, hatékonyabb lesz a termelés.
  • A közeljövőben még háromfelé ágazó szoftverplatformot 2025-től szintén egységes rendszer váltja fel (E3 2.0), tervezett élettartama alatt ez lesz a lelke 40 millió autónak. Ezt a hálózatba kapcsolható, egységes operációs rendszerű csomagot a CARIAD leányvállalat fejleszti.
  • Egységes cellaformátummal és hat (összesen 240 GWh termelési kapacitású) európai gigagyárral jelentősen felfuttatják az akkumulátorkészítést, ezen felül partneri szerződésekkel meggyorsítják a töltőinfrastruktúra kiépítését, sőt, az autókat power bankként összekapcsolnák.
  • Hagyományos autógyártóból mobilitási vállalattá alakítják a Volkswagent. Ennek kulcsa az az önvezető rendszerek fejlesztése és szolgáltatásként felkínálása, beleértve a haszonjárművek világát. Beszállnak többek között a flottakezelés, az autóbérlés- és megosztás világába is.
Nehéz rajtot vett az új kezelőfelület és szotver, de a javában készül a CARIAD 1.1 és 1.2 verzió, az egységes 2.0 pedig már 4-es szintű önvezetéshez lesz fejlesztveFotó: Gulyás Péter

De mi újság a márkával a jelenben? A Volkswagent itthon is sokan láthatták feltűnni az foci EB-n, mint az UEFA hivatalos mobilitási partnerét; a mai kínálat pedig 18 modellből, 6 karosszériaváltozatból és számos hajtásverzióból áll, amelyek közül a benzinesek a legnépszerűbbek. Idén számos modellből érkezik sportos R-változat, ugyanakkor a New Auto stratégia részeként a tisztán elektromos hajtású ID.3 után idén a SUV-os ID.4 is megérkezik üvegtetővel, kiterjesztett valóság funkciós head-up kijezővel és intelligens fényszóróval, a jövő év szenzációjának pedig a retró ID.Buzz kisbusz ígérkezik.