Az új generációs, elektromos hajtású modellt balkormányos kivitelben már nálunk is meg lehet venni, de a magyar taxisok alighanem sokkot kapnak majd, ha meglátják az árát.

Kevesen tudják, de Londonban nem közelező feketének lennie a taxiknak, persze ettől még a legtöbben feketében veszik ott. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Polyák Attila - Origo

Az évi 1,3-1,5 millió négykerekűt eladó kínai Geely autói mifelénk ismeretlenek, de a mivel a Volvo és a Lotus is a cég tulajdona (no meg a Proton, és a Lynk & Co), az autóipari óriás Európában is komoly hídfőállásokkal rendelkezik. 2013-ban megvásárolták a klasszikus londoni taxikat gyártó The London Taxi Company-t (LTC) is, amelyet 2017-ben London Electric Vehicle Company-ra (LEVC) kereszteltek át, utalva arra, hogy mostantól csak elektromos hajtású járműveket fognak gyártani a Coventry-ben taxizásra.

A hűtőmaszk mindkét oldalán töltőcsatlakozók vannak, Type2, CCS és CHAdeMo isFotó: Polyák Attila - Origo

Ez azonban csak félig igaz, a LEVC aktuális (és egyetlen) modellje, a 2017 végén bemutatott, kínai-brit-svéd koprodukcióban fejlesztett TX ugyanis inkább egy hatótávnövelővel ellátott elektromos autónak, vagy soros hibridnek tekinthető, mint tisztán villanyautónak, mivel a hátra beépített elektromotoron felül az orrában van egy 1,5 literes, háromhengeres Volvo benzinmotor is. Ez ugyan közvetlenül nem hajtja az autót, de ha lemerül a nem túl nagy, nettó 24,2 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor, akkor beindul, és elkezdi termelni az áramot. Onnantól fogva már nem károsanyag-kibocsátás nélkül halad a LEVC a forgalomban, hanem úgy, mint egy normál autó, 8-10 literes fogyasztással.

Mennyit megy el árammal?

Másfél centi híján 3 méteres a tengelytávFotó: Polyák Attila - Origo
A TX elődje 1997 óta rója London útjaitForrás: AFP
A dízelmotor már tiltott
A londoni BKK, a Transport for London társaság szigorú előírásokban rögzíti a 21 ezer darabos londoni taxiflottára vonatkozó követelményeket a külső szélességtől a legendásan kicsi fordulókörön és a kocsi életkorán (legfeljebb 15 év) át a károsanyag-kibocsátásig. Utóbbiban legutóbb 2018. január 1-jén lépett életbe egy komoly változás (tehát nem volt véletlen a TX időzítése), attól kezdve már nem lehet dízelmotoros autókra engedélyt kapni, csak olyan elektromosakra és benzines hibridekre, amelyek legalább 30 mérföldet (kb. 47 km-t) képesek tisztán elektromos üzemben megtenni.

Ennek több mint a kétszeresére, a WLTP szerint 101 km-re képes a LEVC TX, ami persze a körülményektől függően lehet kevesebb (fűtve, klímázva, vagy tartósan nagy sebességgel haladva) vagy több is (lassú tempóval haladva, finom gyorsításokkal és erős rekuperációval). Tapasztalatom szerint kb. 100 km országúton tényleg hozható, amiből nem nehéz kiszámolni, hogy a TX fogyasztása nagyjából 24 kWh/100 km.

Egy hatalmas krumpli, de van benne elegancia és hagyománytisztelet is bőséggelFotó: Polyák Attila - Origo

Ez egy átlagos villanyautóhoz képest sok, de egy 6+1 személy szállítására képes, 2,3 tonnás óriásdoboztól elfogadható. Ha a 36 literes benzintankot is kifogyasztjuk, kb. 500 kilométerre növelhető a hatótávolság, persze a legtöbb londoni taxis ennél hamarabb töltőre dugja a LEVC-et, ha épp nincs fuvar a láthatáron, mert igazán árammal éri meg etetni.

Jóval nagyobb, mint ahogy a képeken tűnik

A hátsó ajtózárak menet közben egészen a motor leállításáig reteszelve maradnak, így nem lehet véletlenül kiesni az öngyilkos, visszafelé nyíló ajtókon vagy dugóban meglépni fizetés nélkülFotó: Polyák Attila - Origo

Lehet, hogy képek csalókák, és nem jön át róluk, hogy a klasszikus londoni taxi-sziluettet hibátlanul hozó, barátságos külsejű LEVC valójában óriási jármű, a hossza 4,85, a szélessége 1,94, a magassága 1,88 méter, vagyis nagyjából akkora parkolóhelyet igényel, mint egy BMW X5, de annál 14 centivel magasabb. Azért kell a tekintélyes függőleges kiterjedés, hogy még kalapban is kényelmesen lehessen ülni bent, amit szintén tartalmaz a londoni taxikra vonatkozó követelményrendszer. Hátul nagyjából akkora helykínálat, mint egy vasúti fülkében, a tágasságot jól szemlélteti, hogy hátul akár 74 centis lábtér is lehet a szembefordított ülések között, és, hogy a TX hátsó ülések nélküli haszonjármű változatának 5,5 köbméteres a raktere, amelybe két szabványos euro raklap is könnyedén befér.

Hátul a hangulat nem a mikrobuszokat, inkább a tömegközlekedési eszközöket idézi, a kapaszkodók feltűnő sárga színűek, az anyagok kiválasztásakor a könnyű tisztíthatóság és a strapabírás is fontos szerepet játszottFotó: Polyák Attila - Origo

Menetiránnyal szemben a hátsó tengely fölötti igényesen formázott, fix padon három utas ülhet kényelmesen, és velük szemben, a külön-külön lehajtható üléseken még három. Ha ezek felhajtva maradnak, akkor egy kerekesszék is simán befér (akár a menetiránnyal szembe fordítva), még a rögzítését is profin meg lehet oldani a mellékelt szíjak és padlóban található rögzítőpontok segítségével.

Minden kórház örülne egy ilyen betegszállítónakFotó: Polyák Attila - Origo

Beemelni sem kell a kerekesszéket és tulajdonosát, ugyanis a padlóból egy masszív, igényesen kivitelezett fém rámpa húzható ki oldalirányba. Ennek apró, kihajtható korlátjai is vannak, amelyek megakadályozzák a kerekesszék oldalirányú lecsúszását, de a rámpát pár mozdulattal akár lépcsővé is lehet alakítani. Az LEVC itthoni forgalmazója szerint a legtöbb budapesti taxitársaság nem rendelkezik olyan autóval, amivel kerekesszékes utasokat a székükben lehetne szállítani, főleg ebben látják most a piaci rést, ahová a TX-szel be tudnának törni.

Ennél jobb taxit még senki sem gyártott

A szélső ülést ki is lehet fordítani a járda irányába, ami megkönnyíti a beszállást az időseknekFotó: Polyák Attila - Origo

Hogy ezt az autót eleve taxinak tervezték, olyan megoldásokon is érződik, mint a gombbal aktiválható mikrofonos távbeszélő a sofőr és az utasok közötti kommunikáció megkönnyítésére (az utasteret Covid ellen is védő vastag plexifal választja el a sofőrtől), az elsőtől függetlenül működő, nagyteljesítményű hátsó klímaberendezés, a számtalan USB-csatlakozó és a hagyományos konnektor az utasok részére.

A kormány személyautós szögben áll, minden kezelőszerv a Volvótól származikFotó: Polyák Attila - Origo

Roppant kényelmes, állítható combtámaszos ülésben foglalhat helyet a vezető, tényleg hihető, hogy ebben a teljes nyolcórás műszak megúszható derék- és ízületi problémák nélkül. Mivel SUV-osan magas az üléspozíció, és nagyok az ablakfelületek, roppant jó a rálátás a forgalomra, hátrafelé persze már nem ilyen rózsás a helyzet, de a feláras tolatókamera ezt is megoldja. Az anyósülésre nem lehet beszállni, de nem azért, mert tilos, hanem azért, mert itt egyáltalán nincs ülés, csak egy üres rakodófelület, amelyet csomagtartónak szántak a tervezők.

A cikk folytatódik a második oldalon!