Az Audi megkezdte a tesztelését az RS Q e-tron elnevezésű, szokatlanul futurisztikus megjelenésű tereprali-versenyautójának, amely az első elektromos hajtású, gyári támogatású autó lesz a Dakar-ralik történetében.
Semmi köze nincs a kocsinak a korábbi Dakarokon nagy sikerrel szereplő Volkswagen Touaregekhez,
az ingolstadi mérnökök tiszta lappal kezdték a tervezést és a koronavírus miatti nehézségek ellenére rekordidő, 12 hónap alatt alkották meg az új technikát.
Nem titkolt célja az ingolstadtiaknak, hogy az RS Q e-tronnal idővel megszerezzék az abszolút győzelmet a hagyományos benzines és dízelmotorral hajtott Toyoták és Minik előtt, de az első évben még a célba érésnek is örülnének. Mindenesetre a versenyzőkön nem fog múlni a sikeres szereplés, hiszen a három gyári autót Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel és Carlos Sainz fogják vezetni.
A két héten át zajló Dakar-rali hatalmas kihívást jelent majd az elektromos hajtású kocsinak, mivel egyes napokon több mint 800 km-t kell majd megtennie. Ekkora távolságot versenytempóban pusztán akkumulátorról képtelenség lenne teljesíteni, ezért az autóba egy benzinmotort is beleépítettek, amely közvetlenül nem hajtja a kerekeket, csak áramtermelésre szolgál.
Nem is akármilyen benzinmotor került az RS Q e-tronba, hanem az A5-ös DTM versenyautóból származó kétliteres, 600 lóerős turbós TFSI, amely végig a leghatékonyabb tartományában, 4500 és 6000-es fordulatszám között dolgozik, így minden egyes megtermelt kWh-hoz kevesebb mint 200 gramm benzinre van csak szüksége.
Természetesen a Quattro név kötelez, ezért a versenyautó minden kereke hajtott, amit úgy értek el, hogy
az első és a hátsó tengelyre is beépítettek egy-egy villanymotort,
amely az Audi Formula E versenyautójából származik. Van egy harmadik, azonos felépítésű villanymotor-generátor is, amely az 50 kWh kapacitású nagyfeszültségű akkumulátor töltését és fékezéskor az energia-visszatáplálást végzi.
A hajtáslánc összteljesítménye 500 kW, azaz 680 lóerő, de hogy ebből mennyit lehet majd használni a 2022-es Dakar-ralin, azt még nem döntötte el a versenyt szervező ACO. Ez nem könnyíti meg az Audi fejlesztőmérnökeinek dolgát, akik egészen év végéig intenzíven tesztelni fogják a kocsit. Egyébként az elektromos hajtás miatt sebességváltóra nem volt szükség, az erőátvitel egyfokozatú. Nincs mechanikus kapcsolat az első és a hátsó tengely között, de a precíz számítógépes vezérléssel akár egy központi differenciálzár hatását is szimulálni tudják.