Vizsgák között, vizsga előtt ezekre kell figyelni

futómű szerelés
első futómű szerelés
Vágólapra másolva!
„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!" Az Autós Nagykoalíció figyelemfelhívó-oktató programsorozatában ezúttal autónk fékrendszereinek és futóműveinek műszaki állapotára fókuszál.
Vágólapra másolva!
A rossz utak ronthatják az első futómű állapotát Forrás: Autós Nagykoalíció

„ÉRVÉNYES MŰSZAKIVAL" – olvashatjuk sok használt autó hirdetésében és valóban, sajnos nagyon sok az olyan jármű, amelynek legfontosabb értéke, hogy van rajta néhány hónap műszaki vizsga érvényesség. A vírus miatt kihirdetett veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek maradnak ugyan az okmányok, de ez nem jelenti sem azt, hogy nem is lehet autót vizsgáztatni, sem azt, hogy nem kell odafigyelni járműveink műszaki állapotára (a veszélyhelyzet várhatóan 2021 szeptember végéig marad fenn).

Törött spirálrugó Forrás: Autós Nagykoalíció

Ráadásul a járműveink állapotának nem csak a vizsga alkalmával, hanem két vizsga között is mindig meg kell felelnie a rendelet szerinti sok-sok kritériumnak. Az ANK tagszervezeteinek tapasztalata alapján azonban a járműtulajdonosok olykor kevés figyelmet szentelnek ennek, ezért ebben a hónapban autóink legfontosabb rendszereinek, a fékrendszernek, a futóműnek és a kormányműnek szenteljük figyelemfelhívó akciónkat.

A fék

Erősen kopott hátsó féktárcsa Forrás: Autós Nagykoalíció

A fékrendszer két legszembetűnőbb alkatrésze a féktárcsa és a fékbetét. Szenteljünk figyelmet ezek állapotára, ha pedig nem tudjuk eldönteni, hogy megfelelőek-e például egy hosszabb út előtt, akkor mindenképpen mutassuk meg egy szakműhelyben.

Törött első féktárcsa Forrás: Autós Nagykoalíció

A fékfolyadék – jó esetben – nincsen szem előtt, de a hidraulikus fékrendszerekben játszott szerepe igen fontos. Ez a folyadék víz-megkötő tulajdonsággal rendelkezik, ezért idővel forráspontja megnő, ami kritikus helyzetben a gőzbuborék-képződés miatt a fékhatás drasztikus csökkenését eredményezheti. Ha még nem is hallottunk erről a tényről, szinte biztos autónkban esedékes a fékfolyadék ellenőrzése, adott esetben cseréje.

Kopott és új fékbetét Forrás: Autós Nagykoalíció

A fékrendszerhez szorosan kapcsolódó blokkolásgátló rendszer (ABS) és elektronikus menetstabilizáló (ESP) rendszer bármilyen hibája esetén az autó műszerfalán jelenik meg hibajelzés, ilyen hibával azonnal szervizbe kell menni.

A futómű

A futómű nem csak az utazás közbeni komfortért felelős, hanem a menetbiztonságért is. A futómű elemek illesztésénél található csillapító elemek a legtöbb esetben gumi alapúak, tehát kopnak és öregednek. Ez előbb rendellenes hangokat okoz, később jelentősen befolyásolhatja a futómű geometriáját, így a stabilitást. Ha furcsa, szokatlan, kopogó hangot hallunk a futómű felől, jelentkezzünk be egy vizsgálatra szervizünkben, hogy elkerülhessük nagyobb bajt.

Hátsó futómű Forrás: Autós Nagykoalíció

Fontos a futómű geometria – kerékdőlés, kerékösszetartás – helyes beállítása is. Elállítódás esetén a jármű egyenesfutása nem lesz megfelelő, túlterhelődhet a futómű és rendellenesen kophatnak a gumiabroncsok. A műszeres beállítás ára elenyésző az új abroncs-szett árához képest, érdemes tehát időnként méréssel is ellenőrizni.

Első futómű szerelés Forrás: Autós Nagykoalíció

A lengéscsillapítók a jármű kerekeinek úton tartásában játszanak főszerepet. Nem megfelelő lengéscsillapítók esetén a jármű instabillá válik, kanyarokban a megszokottnál jobban dől, megállás után sokáig hintázik, fékútja megnő. Talán ez utóbbi jelenség a legkönnyebben észrevehető, ezért ha ilyet tapasztalunk, mielőbb látogassunk el egy megfelelő felkészültségű műhelybe, ahol műszeres vizsgálattal megállapítható a lengéscsillapítók állapota!

Fékfolyadék utántöltés Forrás: Autós Nagykoalíció

A futómű része a kormánymű is, fontosságát – azt gondoljuk – nem is kell hangsúlyozni. A kormányzásért felelős alkatrészek között szintén megtalálhatók a gumialapú csillapítóelemek. Bár a korszerű járművekben egyre nagyobb szerephez jutnak az elektromos kormányművek, a hazai járműállományban még mindig többségben vannak a hidromechanikus szervokormányok, ahol a folyadékszint és a tömítettség ellenőrzése a legfontosabb, de nem szabad megfeledkezni a kormányműhöz kapcsolódó rudazat megfelelő működéséről sem.

Ügyeljünk jobban!

Mint ahogy más hibával sem, a futómű, kormánymű és fékrendszer hibáival sem szabad tétlenkedni, saját és közlekedő társaink érdekében a hibákat minél előbb ki kell javíttatni.