Így is be lehet gyújtani a születésnapi gyertyákat - Mazda MX-5 G132 Edition-100 teszt

Mazda MX5
Vágólapra másolva!
Százéves fennállása alatt Jurijo Matsuda vállalata eljutott a parafadugótól a Wankel-motorokig, túlélte a hirosimai atombombát és a nagy válást egy amerikai óriáscégtől, ráadásul elindította a könnyű roadsterek reneszánszát. Kézenfekvő volt, hogy az MX-5-ből is készüljön a Mazda-jubileumra limitált széria, ami még 1,5-ös szívómotorral is vörös szőnyeget terít a régi vágású autórajongók lábai elé.
Vágólapra másolva!

Kezdjünk lapszemlével: a Motor1.com szakújságnak a Mazda szóvivői megerősítették, hogy az MX-5 következő generációja nem kerülheti el a villamosítást. Ez beleillik a gyártó stratégiájába, amely szerint 2030-ra nem készítenek tisztán belső égésű motoros modelleket, a kínálat 25%-a villanyautó, a maradék 75% pedig hibrid lesz. Ne feledjük, ezek a világpiaci tervek, az Európai Unióban a szén-dioxid-kvóták és a tervezett kitiltások még szorosabbra húzhatják a nadrágszíjat és gyorsíthatják az átállást, elég megnézni a 2021-es Müncheni Autószalon felhozatalát: mostohák lettek a klasszikus benzinesek.

Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5

Négy méter életöröm, bordóban-fehérben

Na, de vajon az új MX-5 generáció (NE) tisztán elektromos lesz, mint anno a Tesla Roadster, vagy valamilyen hibrid hajtást kap? Utóbbiról csiripeltek a verebek a japán Kuruma-news újságnak, és erre utalnak a gyári mérnökök fogadkozásai is: „továbbra is azon dolgozunk, hogy könnyű és elérhető roadstert kínálhassunk az ügyfeleknek". Bennünk azonban kétségek támadnak, hogy akkuval és villanymotorral a fedélzeten hogyan is lehetne megközelíteni a mai modell egytonnás tömegét. Kérdés, hogy mi lesz a legendásan élénk gázreakciókkal, és aligha alaptalanul aggódunk a kézi váltóért is.

Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5

Mindezeket azért érdemes tisztázni, mert tesztünk főhőse, a 2015 óta gyártott, tehát korosodó ND-széria garantáltan a klasszikus műszaki tartalmú Mazda-roadsterek utolsó képviselője,

bár nyilván a mérnökök is mindent megtesznek azért, hogy az utódjában se legyünk majd híján élménynek.

Ha már a fejlesztéseknél tartunk, Hiroshimában érdemes lenne ezúttal meghallgatni az 1,85 méter feletti kuncsaftok kéréseit, és valamivel tágasabbra faragni az utasteret, bár a kisebbek és középtermetűek pont azt az intim ember-gép kapcsolatot értékelik, ahogyan körülöleli őket a kabin.

Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5

Maga a karosszériaforma hat év után is izgalmas, és bár akad néhány vitatható részlete (mint például hátul a csík- és körlámpa kombinációja), kiálló sárvédője és hosszú, lapos motorházteje azért igazi sportkocsigéneket villant. Tesztünk apropóját az Edition-100 limitált széria tavalyi bevezetése adta, amely hangsúlyozottan az elegancia irányába mozdítja a Mazdát „hópehelyfehér" gyöngyházfényezésével, bordó vászontetejével és egyedi felnijeivel, ugyanakkor rejtélyes okból ez a kvázi csúcsfelszereltség csak az 1,5 literes, vagyis belépő szívómotorral kombinálható.

Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5

Helykínálat? Praktikum? Ez mind másodrendű

Nagy múltja van az MX-5-nél az ilyen különleges (köztük évfordulós) szériáknak, sokan használtan is ezekre utaznak, így később vélhetően az E-100-asból kiszállni sem lesz gond, de egyelőre inkább foglalkozzunk a beszállással. Szó szerint vörös szőnyeges fogadtatásban lehet részünk, az üléseket burgundi bőr borítja, és azért az ajtóbelsők felső részén megjelenő, a karosszériáéval egyező színű betétek sem mutatnak rosszul. Bár helyenként kisautósak a műanyagok, a vízszintesen végigfutó bőrvarrások és más részletek minőségi összhatást adnak, az összeszerelés méltó a márkához.

Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5

Természetesen az Edition-100 optikai változtatásain túl minden a megszokott, vagyis a vezető és utasa jó mélyen, vaskos kardánalagúttal kettéválasztva ül, a kormány és a rövid váltókar remekül kézre áll,

a mai autóiparban kuriózumként kézi mozgatású vászontető pedig a retesz oldása után pillanatok alatt hátrahajtható.

Minden a klasszikus roadsteriskolát követi, ebből átülve még egy Opel Corsa is drabálisnak tűnik. Továbbra is nehéz viszont elhelyezni a személyes holmikat, például a mai okostelefonokat, olyan luxusról pedig, mint az ajtózseb és a kesztyűtartó, ne is álmodjunk.

Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5

Mára az MX-5-ben is van érintőképernyő, amin a széria navigáció és a tolatókamera képe is megjelenhet, ám felbontásban és szolgáltatásban nem tud versenyre kelni a modern infotainment rendszerekkel. Persze nem is a sok kütyü egy puritán roadster lényege, sőt, a konzervatív rajongók épp annak örülnek, hogy ebben még vannak gombok és tekerős a klíma, nem száműzték a funkciókat nyakatekert menübe. Három, különálló csőből ránk meredő műszere közül csak a bal többfunkciós kijelző, a kilométeróra és a középen trónoló jókora fordulatszámmérő klasszikus analóg.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!